Kirjoittajat: Riitta Härkönen ja Minna Nevalainen
Opiskelemme sosiaalialan ylempää AMK-tutkintoa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Hyvinvoinnin edistämisen koulutuksessa ja teimme opinnäytetyön Ammattiopisto Spesian opiskelijoiden osallisuudesta. Ammattiopisto Spesia on oppilaitos, joka tarjoaa ammatillista ja valmentavaa koulutusta nuorille ja aikuisille, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea opintoihinsa. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Spesian Kotkan, Pieksämäen, Mikkelin ja Jyväskylän toimipaikkojen TUVA-opiskelijoiden, eli tutkintoon valmentavan koulutuksen opiskelijoiden, osallisuuden kokemusta sekä selvittää, mitkä asiat estävät ja mitkä edistävät opiskelijan osallisuutta.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehittämistavoitteena oli parantaa opiskelijoiden osallisuutta heidän omassa koulutusprosessissaan. Aineiston keruumenetelmänä toimivat Webropol-kysely sekä syventävä teemahaastattelu. Tutkimuksesta syntyi kehittämisehdotuksia Ammattiopisto Spesialle tukemaan opiskelijoiden osallisuutta heidän koulutusprosessissaan.
Lähde: Pixabay.com
Osallisuus
Osallisuus on kuulumista, yhteisöllisyyttä ja vaikuttamista. Samalla osallisuus merkitsee mahdollisuutta osallistua päätöksentekoprosesseihin ja vaikuttaa yhteisössä tehtäviin päätöksiin. Osallisuus on myös aktiivisuutta ja osallistumista, kiinnostusta ympäristöä kohtaan sekä halua ja kykyä vaikuttaa. Osallistumalla ja vaikuttamalla ihminen kokee olevansa osallinen omassa yhteisössään ja yhteiskunnassa. Osallisuus voidaan nähdä myös syrjäytymisen vastakohtana. (Särkelä 2011, 154–155.)
Vaikuttamisella tarkoitetaan mahdollisuutta kertoa oma mielipide niin, että sillä on merkitystä. Nuorten osallisuuden laatukriteereissä mainitaan vapaaehtoisuus, jolloin osallistuminen oman näkemyksen ilmaisuun on nuorille vapaaehtoista ja nuorten mielipiteen ilmaisua tuetaan. Laatukriteereihin sisältyy osallisuuden tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus, joka tarkoittaa sitä, että jokaisella nuorella on oltava mahdollisuus osallistua riippumatta taustasta tai mielipiteistä. Yksi kriteereistä on merkityksellisyys, jolloin nuorilla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja palveluihin, jotka ovat heille merkityksellisiä. Tähän kuuluvat myös monipuoliset tavat vaikuttaa. (Osallisuuden osaamiskeskus s.a.)
Opiskelijoiden osallisuutta estävät ja edistävät tekijät
Opinnäytetyömme tulosten mukaan TUVA-opiskelijat kokivat pääosin osallisuutensa todella hyvänä ja kokivat päässeensä vaikuttamaan omiin opintoihinsa haluamallaan tavalla. Osallisuutta estäviä tekijöitä olivat huoltajien vahvat mielipiteet palavereissa, huono ryhmähenki, hälinä ja kännykkämelu luokkatilassa sekä opettajan ajanpuute ryhmäkoon vuoksi.
Opiskelijan osallisuutta edistävät tekijät.
Opinnäytetyössämme tärkeimpiä osallisuutta vahvistavia tekijöitä olivat tulosten mukaan kuunteleminen ja arvostus, joita opiskelijat toivoivat niin työntekijöiltä kuin myös muilta opiskelijoilta, henkilökunnan tuki mielipiteen esittämiseen, erilaiset vaikutusmahdollisuudet, kuten opiskelijatoiminta ja mahdollisuus vaikuttaa omia opintoja koskeviin päätöksiin sekä auttaminen ja hyvä ryhmähenki. Avainasemassa näiden toteuttamiseen ovat luokanopettajat ja ohjaajat omalla läsnäolollaan ja osallisuutta tukevalla toiminnallaan arjessa. Jatkotutkimuksena voisi olla toistaa nyt tehty kysely tulevaisuudessa, verrata kyselyiden tuloksia ja arvioida mahdollista osallisuuden kokemuksen muutosta sekä siihen johtaneita syitä.
Kirjoittajat
Riitta Härkönen, opiskelija Hyvinvoinnin edistämisen YAMK-koulutus
Minna Nevalainen, opiskelija Hyvinvoinnin edistämisen YAMK-koulutus
Lähteet
Osallisuuden osaamiskeskus s.a. Nuorten osallisuuden laatukriteerit. Saatavissa: https://nuoretjaosallisuus.fi/laatukriteerit-2/ [viitattu 7.5.2024].
Särkelä, R. 2011. Osallisuus, vaikuttamismahdollisuudet ja sosiaalinen kestävyys. Teoksessa Pohjola, A. & Särkelä, R. (toim.) Sosiaalisesti kestävä kehitys. Helsinki: Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry, 144–167.