Opiskelijakokemus: työssäkäynti opintojen osana – KymiRingillä työskentelevä Janita kertoo

Myynnin ja markkinoinnin päivätoteutuksessa opiskeleva Janita Lehtonen työskentelee mielenkiintoisissa työtehtävissä KymiRing -hankkeessa. Opintojensa loppusuoralla oleva Janita on yhdistänyt työn ja opiskelun. Hän kertoo omasta kokemuksestaan, kun työ integroidaan osaksi opintoja.

Kerro Janita ensin itsestäsi. Kuka olet ja mitä olet tehnyt ennen viimeisimpiä opintojasi sekä mielenkiintoista työtäsi KymiRingillä? 

Olen 43-vuotias, naimisissa oleva, kolmen pienen lapsen äiti Haminasta. Olen kasvanut yrittäjäperheessä, jossa koko perheen voimin pidimme leipomoa. Työskentelin nuoresta asti leipomon tuotannossa, logistiikassa ja myynnissä, mutta lisäksi perheyrityksessä tehtäviini kuuluivat välillä myös erilaiset myynnin- ja markkinoinnintehtävät sekä muut toimistotyöt. Samalla kun opiskelin lukiossa, tein töitä perheemme yrityksessä. Koska töitä oli, en siihen aikaan nähnyt tarpeelliseksi opiskella muuta ammattia. Sitä vain jäi lukion jälkeen tuttuun perheyritykseen.

Myöhemmin minulle tarjoutui tilaisuus kokeilla toisenlaista työtä. Lähdin huolinta-alalle satamakonttoriin. Työskentelin vuodet 2001-2016 huolinta-alalla. Tehtäviäni olivat mm. varastokirjanpito, tulliselvitykset sekä asiakaspalvelu. 

Nuo 15 vuotta opettivat minulle, ettei huolinta-ala ole minua varten. Kaipasin enemmän sosiaalista, ihmisten parissa työskentelyä. Halusin päästä takaisin tehtäviin, joissa laitetaan asioita tapahtumaan. Sosiaaliala ei tuntunut minua lähellä olevalta, sillä halusin työskennellä ns. ”bisneksen” parissa. Myyntiä ja markkinointia tarvitaan vähän kaikkialla ja kaikilla ammattialoilla. Psykologinen puoli kiehtoi, sillä haluan ymmärtää ihmisten mieliä. 

Kouvolasta löytyi myynnin ja markkinoinnin koulutus. Perheelliselle se oli helposti mahdollinen käydä Haminasta käsin. Päätin hakea opiskelupaikkaa ja sain sellaisen.

Kuva: Patteri

Kerro Janita, mikä on ollut parasta opinnoissasi?

Ehdottomasti omien rajojen ylittäminen ja usko omaan oppimiseen. Minä pystynkin tähän ja pärjään hyvin, oppimisen ilo. Jatkuva oppiminen on tärkeää, muuallakin kuin opinahjossa. 

Mikä sinusta on vähemmän kivaa?

Varmaan se, jos oman ryhmän tai yhteisön jäsenet eivät innostu opiskelusta ja opiskelussa tehtävien töiden teosta samalla tavalla kuin minä. Olen totuttanut itseni aika tehokkaaseen tapaan toimia, koska aikatauluttaminen on omassa elämässäni niin haasteellista. Olen totutellut ja oppinut erilaisiin tapoihin toimia sekä yritän opetella sietämään keskeneräisyyttä myös omassa työssäni.

Miten päädyit KymiRingin International Marketing and Assistant -tehtäviin?

Se onkin pitkä tarina ja monimutkainen reitti. XAMK:n koordinaattori, Heta Vilén, ehdotti minulle mielenkiintoista tehtävää. Mietin hetken, mutta tietenkin olin mukana. Aluksi lähdin mukaan NELI-hankkeeseen, joka oli monialainen ryhmä opiskelijoita ja asiantuntijoita. Muutaman mutkan kautta päädyin Timo Pohjolan, KymiRingin hankejohtajan, puheille. Keskusteltuamme yrityksen toiveista, ehdotin itseäni koordinaattoriksi XAMK:n ja KymiRingin välille, koska näin tarvetta sellaiselle. Niin minä päädyin töihin KymiRingille. Ensin aloitin osa-aikaisena perusharjoitteluni, täysipäiväisenä syventävän harjoitteluni omaan työhöni ja siitä työsuhteeni jatkui. Nyt on suunnitelmissa tehdä opinnäytetyökin KymiRingille. 

Työni International Marketing and Assistantin tehtävissä on hyvin monipuolista. Toimin markkinointitehtävissä sekä olen mukana erilaisissa palavereissa ja tapaamisissa, joita tällainen hyvin monitahoinen hanketyö pitää sisällään. Toisinaan teen myyntineuvotteluja ja joskus taas olen mukana erilaisissa projekteissa. Hankinnat, henkilöstöasiat, kaikki toimistotyöt sekä käytännön organisointi kuuluvat myös toimenkuvaani. Työni monipuolisuus ja ihmisten kanssa työskentely on hyvin mielekästä ja minua inspiroivaa. Olen löytänyt oman juttuni ja olen hyvilläni, että saan tehdä tätä työtä. 

Janita Lehtonen & Alexander Wurz

Mitä muuta opinnoistasi, kuin työharjoittelut, olet tehnyt omaan työhösi?

Olin myynnin ja markkinoinnin opettajan, Mari Maunulan, kollegana strategisen markkinoinnin kurssissa. Suoritin teoriaosuuden kuten muutkin opiskelijat, mutta kurssin tehtävässä olin asiantuntijan ja toimeksiantajan roolissa. Opiskelijat tekivät kurssin ryhmätyönä strategisia markkinointisuunnitelmia KymiRingille. Olin muille opiskelijoille sparraaja, ohjasin sekä annoin palautetta. Olin mukana suunnittelemassa kurssin sisältöä ja arvioimassa opiskelijoiden strategisia suunnitelmia.  Kurssi liittyi osana Tehoa kansainväliseen tapahtumamarkkinointiin -hanketta, mikä on myös Xamkissa KymiRingille toteutettavana ollut TKI-hanke.

Opiskelun toteuttaminen omaan työhön, eli opintojen integroiminen omaan työhön, tuntui erittäin hyvältä tavalta opiskella. Tässä yhdistyy tehokkaammin teoria ja toteutus. Syntyi kunnollinen konteksti teoriasta käytäntöön, kun käytäntö on se oma työ. Teoriassa oivaltaa aivan uudella tavalla asioita, kun tietää miten ja mihin ne työssään hyödyntää. 

Janita, miten mielestäsi työssäkäyntiä opintojen osana tulisi kehittää?

Työssäkäyntiä opintojen osana tulisi mahdollistaa paremmin ja tehokkaammin. Enemmän keskustelua integroimisesta sekä osaamisen näytöistä opettajien ja opiskelijoiden kesken. Näin tunnistettaisiin paremmin, kuinka opiskelijat voisivat hyödyntää tätä mahdollisuutta. Tämä opiskelutapa muuttuisi konkreettisemmaksi avoimen keskustelun kautta. OVA:n kanssa käytyjen, henkilökohtaisten suunnitelmien lisäksi, olisi hyvä tuoda tätä opiskelumahdollisuutta näkyvämmäksi. Sen erilaiset toteutustavat ja mahdollisuudet. Siitä hyötyisivät opiskelijat, jotka jo tekevät alan työtä, mutta teoriaosaaminen vielä puuttuu. Tulisi kehittää keinoja ja väyliä teorian suorittamiseen ja tehtävien tekemiseen omassa työssä. 

Kiitos Janita kokemuksesi jakamisesta sekä opiskelijatarinastasi. Tsemppiä opintojen loppusuoralle ja opinnäytetyöhön!

Huippumyyjä erottautuu muista kahdeksalla ominaisuudella

On tammikuinen, aurinkoinen pakkaspäivä. Suuntana on Lappeenranta ja Talkoot 100+ -kiertue.

Olemme päättäneet  lähteä kaveriporukalla kuuntelemaan Tuija Rummukaista, myynnin personal traineria. Uskomme, että hänellä voisi olla mielenkiintoista sanottavaa asenteesta ja sen vaikutuksesta omaa elämään sekä siitä, mitkä tekijät tekevät myyjästä huipun. Myyntiaidoista kun ei haittaa elämässä ole, vaikkei varsinaista myyntityötä sattuisi tekemäänkään.

Tuija Rummukainen on innostava puhuja sekä loistava luennoitsija. Hän on tutkinut huippumyyjiä ja -pomoja, tehnyt aiheesta tutkimusta sekä kirjoittanut aiheesta kirjoja. Tämä nainen siis todella tietää mistä puhuu. Tuija kävi luennollaan läpi muun muassa miten sanaton viestintä vaikuttaa myyntitilanteessa, kuinka asenne ratkaisee työpanosta mitattaessa sekä mitkä tekijät erottavat huippumyyjän tavallisesta myyjästä.

Huomioin kiinnittäminen asenteeseen ja sanattomaan viestintään

Usein myyjä kiinnittää omiin eleisiinsä huomiota, mutta asiakkaan eleettömän viestinnän tulkitseminen saattaa jäädä huomiotta. Kaikenlaiset erilaiset lukot (jalat, sormet, ristissä, kädet puuskassa) kertovat kriittisestä asenteesta. Jos asiakas istuu rennossa asennossa, hieman takakenossa, kertoo tämä siitä, että asiakas on kuuntelevainen.

Ryhdikäs istuminen kädet reisin päällä, levottomuus, kellon vilkuilu, kynän napsuttelu – ovat kaikki merkkejä siitä, että asiakas on valmis toimimaan. Näitä signaaleja on tärkeä havainnoida myyntitilanteessa, sillä väärään aikaan toimiminen saattaa pilata mahdolliset kaupat.

Tuija kävi lisäksi hieman matematiikkaa läpi asenteen vaikutuksesta työpanokseen. Jos kuusi ihmistä tulee töihin 0,8 asenteella, eli hieman alavireisenä, on kokonaistyöpanos tällöin 0,26. Jos asenne on kuudella ihmisellä 1, on tällöin yhteisasenne myös 1. Mutta jos työntekijöillä onkin yrittäjämäinen asenne työntekoon, ja he tekevät aina hieman ekstraa ja asenne on kohdillaan noin 1,2, niin yhteisasenne on tällöin 2,99!

Huipun kahdeksan ominaisuutta

Tuijan tutkimustulokset ovat osoittaneet, että huippumyyjän erottaa tavallisesta myyjästä kahdeksan ominaisuutta. Näitä ominaisuuksia ei tarvitse kaikkia ”hallita” ollakseen huippu, mutta vähintään viisi olisi hyvä olla.

  1. ASENNE

Huippumyyjillä on keskivertoa positiivisempi asenne elämäänsä sekä työhönsä. He tekevät työnsä edellä mainitulla . Takaiskut eivät lannista heitä. He ymmärtävät, että ei-sana on myyntityössä kyllä-sanaa paljon yleisempi. Huippumyyjä sisuuntuu ei-vastauksesta, kun taas keskiverto myyjä lannistuu ja masentuu aikaa myöten.

  1. AJANKÄYTÖNHALLINTA

Huippumyyjä laatii toiminnalleen tavoitteet ja hallitsee aikaansa. Esimerkin Tuija kertoi huonekalukauppiaasta pääkaupunkiseudulla: myyjä asetti joka viikolle myyntitavoitteen, ja tämän tavoitteen hän laittoi aina hieman korkeammaksi kuin mitä edellisvuoden saman viikon myynti oli ollut. Näin toiminnalla on tavoite eikä aika kulu turhaan nyhräämiseen. Huippumyyjä ei ikinä vaikuta kiireiseltä.

  1. UUSASIAKASHANKINTA

Huppumyyjillä on jokin systeemi, millä he hankkivat uusia asiakkaita, sillä huippumyyjä tietää, että uusia asiakkaita tarvitaan. He panostavat tulevaisuuteen. Heillä on rohkeutta  hankkia asiakkaita.

  1. TUOTETIETOUS

Huippumyyjä tuntee sekä omat että kilpailijansa tuotteet/palvelut, niiden heikkoudet ja vahvuudet.

  1. ULKOINEN OLEMUS

Huippumyyjä panostaa omaan ulkoiseen olemukseensa: niin pukeutumiseen, omaan terveyteensä ja kuntoonsa kuin ensivaikutelman luomiseenkin. Jos asiakkaana on varaston Pena, ei häntä mennään tapaamaan solmio kaulassa.

  1. KYKY TULLA TOIMEEN IHMISTEN KANSSA

Huippumyyjä tiedostaa oman sekä muiden temperamentin ja osaa sovittaa käytöksensä sen mukaan. Hän sietää erilaisuutta ja osaa lukea asiakkaan sanatonta viestintää. Hän on helposti lähestyttävä.

  1. MYYNTIESITTELYTAIDOT

Huippumyyjä osaa myyntiesittelyn ja treenaa sitä paljon. Myyntiesittelyssä huippumyyjä pitää langat omissa käsissään, mutta antaa kuitenkin asiakkaan olla esittelyn tähti. Huiput kysyvät ja kuuntelevat, kyselevät ja kuuntelevat.

  1. KAUPAN PÄÄTTÄMINEN

Huippumyyjä osaa esittää kaupanpäätöskysymyksen oikeaan aikaan. He uskaltavat ja osaavat tehdä sen. Heillä on riittävästi sinnikkyyttä pyytää tilausta uudelleen ja uudelleen

Lopuksi

Yllä esitellyt ominaisuudet eivät ole hyödyksi vain huippumyyjille, vaan ihan jokaiselle meistä meidän elämässämme. Oli se sitten menestys omassa työpaikassa työntekijänä, parisuhteessa kuin harrastustoiminnassakin. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon paremmin voi tulla toimeen itsensä kanssa, kun hallitsee hyvin edellä mainittuja ominaisuuksia.

Valintakokeisiin valmistautuminen – vinkit pääsykokeisiin valmistautumiseen

Päätit hakea opiskelupaikkaa. Edessä olisi vielä yksi mutta – valintakokeet! Jo se, että uskaltaa hakea opiskelupaikkaa, on monille itsensä ylityksen paikka. Ainut mikä on esteenä sinun ja haluamasi opiskelupaikan välissä, on valintakokeet!

Reilu kaksi vuotta sitten olin samassa tilanteessa. Uskalsin hakea opiskelupaikkaa ammattikorkeakoulusta. Minulla ei ollut lukiotaustaa, vain ammattitutkinto vuodelta 2002. Välissä oli tapahtunut yksi alanvaihto, mutta silloin kävin meikkaaja-maskeeraajan koulutuksen yksityiskoulussa. Lisäksi hetken opiskelin oppisopimuksella parturi-kampaajaksi. Toisin sanoen, opiskeluni oli ollut käytännönläheistä, jossa opetellaan käsityötä. Ei niinkään päntätä abstrakteja asioita ja teoriaa.

Päässäni pyöri, miten minä näin monen vuoden tauon jälkeen pärjään teorian opiskelussa? Varsinkin ammattikorkeakoulussa? Miten läpäisen valintakokeet? Kaikki sanoivat minulle, että kun pääset sisään, ei ole enää mitään hätää. Siellä opinnoissa kyllä pärjää, mutta sisään pääseminen tulee saavuttaa ensin. No sepä kiva! Minulla ei ollut mitään kokemusta valinta- tai pääsykokeista. Edellisestä oikeasta tentistä oli aikaa toistakymmentä vuotta.

Valintakokeiden menetelmät vaihtelevat. Jopa samalla koulutuslinjalla voi vuosittain vaihtua tapa, jolla valintakokeet toteutetaan. Omat valintakokeet sisälsivät monivalintatentin ennakkomateriaalin pohjalta, jossa oli paljon kysymyksiä/väitteitä suomeksi ja englanniksi. Lisäksi oli matemaattista päättelykykyä mittaavia tehtäviä (ilman laskinta) sekä ryhmähaastattelu ja siinä pieni ryhmätyötehtäväkin.

Listasin omat vinkkini valintakokeisiin valmistautumisesta. Nämä toimivat! Siitä todisteena, että olen myynnin ja markkinoinnin tradenomiopiskelijana XAMK:ssa. Pääsin sisään ihan hyvillä pisteillä, vaikka olen aina ollut huono pänttäämään, enkä koskaan saa huippuarvosanoja tenteistä.

1. Aloita valmistautuminen ajoissa!

Tee itsellesi suunnitelma. Jos valintakokeissa on tentti ja siihen ennakkomateriaali, aloita lukeminen hyvissä ajoin. Toiset sisäistävät lukemansa kerralla, toiset tarvitsevat useamman lukukerran. Kun ennakkomateriaaliin tutustumisen ja lukemisen aloittaa ajoissa, ei synny stressiä, joka taas heikentää lukemansa oppimista.

2. Tee muistiinpanoja lukemastasi

Muistiinpanojen kirjoittaminen lukemisen yhteydessä parantaa asioiden mieleen jäämistä sekä tehostaa lukemansa sisäistämistä.

3. Lue ääneen

Ääneen lukeminen auttaa keskittymiseen. Jos tuntuu, että ajatus harhailee aivan muissa asioissa, lue tekstiä ääneen. Se on hitaampaa, mutta asiat jäävät parhaiten mieleen. Saatat lopulta säästää aikaa, kun et tarvitse niin montaa lukukertaa ennakkomateriaalille. Varsinkin vieraskielisissä teksteissä ääneen lukeminen auttaa ymmärtämään ja sisäistämään vierasta ammattisanastoa sisältävän tekstin.

4. Googleta vanhoja pääsy- ja valintakokeita

Kannattaa katsoa minkälaisia valintakokeita on ollut aikaisemmin. Kun suunnilleen tiedät minkä tyylisiä valintakokeet ovat, ja miten kysymykset niissä on aseteltu, olet varmempi. Vähemmän stressiä ja jännittämistä, kun ennalta vähän tietää mitä kokeissa odottaa.

Matemaattiset testit

Jos valintakokeissa on matemaattisia tehtäviä, kuten matemaattista päättelykykyä mittaavia tehtäviä, kannattaa tehdä erilaisia laskutehtäviä. Näitä löytyy Googlesta etsimällä. Varsinkin jos opiskeluajoistasi on jo tovi, etkä ole joutunut laskemaan päässälaskutehtäviä vähään aikaan, niin suosittelen pientä preppausta. Helpottaa suuresti sitten koetilanteessa, kun ne laskukaavat ja tavat on kaivettu esiin sieltä mielensopukoiden pölyyntyneistä kaapeista.

Haastattelu

Allekirjoittaneelle valintakokeiden helpoin osio, mutta monille jännittävin. Haastatteluun kannattaa varautua samalla tavalla kuin työhaastatteluun menisi. Pukeutua siististi ja muistaa ihan perinteiset käytöstavat. Tervehdys, kättely, esittäytyminen, selkeä ja rauhallinen puhe sekä ryhdikkyys. Vaikka jännittäisit, ja se näkyisi, ei se oikeastaan haittaa. Kunhan näytät myös siltä, että jännität siksi, että tämä opiskelupaikka on sinulle niin tärkeä.

Mieti etukäteen itseäsi ja kuulostele omia tuntemuksiasi. Mieti miksi haet opiskelupaikkaa. Mikä siinä kiinnostaa? Mieti myös omia vahvuuksiasi ja heikkouksiasi. Mieti minkälainen sinä olet. Kun näitä asioita on ennalta miettinyt itsestään ja tiedostanut ne, on helpompi vastata haastattelijan kysymyksiin. Jännittävässä tilanteessa saattaa mennä lukkoon, eikä osaakaan kertoa itsestään mitään järkevää. Ei sitten harmita jälkikäteen, että tulipa vastattua hassusti. Muista kuitenkin olla aito oma itsesi, mutta ainahan sitä voi vähän kiillotella omaa sädekehäänsä, kun haastatteluun menee. Oli se sitten työhaastattelu tai valintakokeiden ryhmähaastattelu.

Tsemppiä kaikille valintakokeisiin valmistautuville!

Ensimmäiset myynnin ja markkinoinnin opiskelijat valmistuivat – Janita kertoo fiiliksistään

Kevätlukukaudella Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK:sta valmistuvien juhlaa vietettiin 31.5.2018. Kouvolan ja Kotkan kampuksilta valmistuneita juhlittiin Kuusankoskitalolla. Nämä valmistujaisjuhlat olivat erityiset, sillä ensimmäiset myynnin ja markkinoinnin tradenomit valmistuivat XAMK:sta. Toukokuun viimeinen päivä valmistui yhteensä 446 opiskelijaa, tammi-toukokuun aikana XAMK:sta valmistui yhteensä 762 opiskelijaa.

Mikko Harju lauloi tunnelmaa herkistäviä ja silmäkulmaa kostuttavia biisejään. Sinä riität -laulu sisältää sanoman, joka on hyvä muistaa niin työelämässä kuin siviilissä.

Puheiden, esitysten ja todistusten jaon jälkeen oli kahvia ja kakkua tarjolla. Valmistuneet pääsivät kuvaukseen yksin, yhdessä opiskelukavereiden sekä läheistensä kanssa. Tunnelma oli katossa, sillä tämä on ollut se hetki, jota valmistuneet ovat odottaneet. Kova uurastus opinnoissa on vihdoin ohi. Moni vannoo tässä vaiheessa, ettei enää ikinä opiskelua, mutta usein mieli muuttuu hetken kuluttua.

Kysyimme myynnin ja markkinoinnin vastavalmistuneen tradenomin, Janita Varjosen, tunnelmia ja fiiliksiä.

Mitkä fiilikset, Janita?

Janita kertoi olevan helpottunut kolmen vuoden uurastuksen jälkeen. Hänen kolmivuotinen opiskeluaikansa sisälsi paljon uusia ihmisiä ja ammatillisia kokemuksia, johon Janita lisää, kivat vapaa-ajan tapahtumat, joista on syntynyt loppuelämän kestäviä ystävyyssuhteita.

Kouvolan Liikemiesyhdistys ry muisti Janita Varjosta stipendillä Kouvolan keskustan kehittämistyön ansiokkaasta panostuksesta. Opinnäytetyö Kouvolan keskustan kehitystyössä ja pienyritysten parissa oli Janitasta kiinnostavaa. Hän kertoo, että oli kiva nähdä mitä keskustassa tapahtuu yritysten näkökulmasta ja nähdä pienyritystoimintaa.

Miten arki jatkuu opintojen jälkeen?

Arki jatkuu työtä tehden yritysmyynnin parissa, Janita kertoo. Vakituinen työ alan tehtävissä heti valmistumisvaiheessa oli hieno juttu hänestä. Ensin nyt näin toimistotehtävissä, mahdollisesti tulevaisuudessa omassa yrityksessä, Janita pohtii määrätietoisesti.

Terveisesi jatkaville opiskelijoille

Janita toivottaa jatkaville opiskelijoille tsemppiä opintoihin ja jatkoon. Pidellään yhteyttä, hän naurahtaa.

Syyslukukaudella valmistuneiden valmistujaisjuhlat vietetään perjantaina 21.12.2018. Luultavasti luvassa on lisää valmistuneita myynnin ja markkinoinnin tradenomeja.

Opiskelijakokemus: työharjoittelu Xamkissa – ammatikseen sisältöä tuottava Minna kertoo

Olen Minna Hirvonen, myynnin ja markkinoinnin tradenomiopiskelija, Kouvolan kampukselta. Pääsin viime kesänä myynnin ja markkinoinnin harjoittelijaksi Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoululle. Oli hyvin jännittävää vaihtaa opiskelijarooli työntekijärooliin. Olla omien opettajiensa opissa, mutta samalla heidän työkaveri ja olla osa tiimiä.

Työskentelin mitä mahtavimmassa tiimissä. Myynnin ja markkinoinnin koulutuslinjan kolme kovaa naista toimivat ohjaajinani ja kollegoinani – erityisesti Sini Taimela ja Mari Maunula. Minulla oli useita agendoja kesätyössäni, joista yksi oli tämän kolmen koulutuslinjan yhteisblogin rakentaminen, sen suunnittelu erilaisine teemoineen ja aiheineen sekä blogin jatkuvuuden takaamiseksi suunnittelua ja järjestelyä.

Kerron työharjoittelustani Xamkissa tähän X-muuttuja -blogin ensimmäiseen postaukseen. Sen sijaan, että harjoitteluraporttini hautautuisi opettajien virtuaaliseen pöytälaatikkoon, julkaisen oman harjoitteluraporttini syventävästä työharjoittelusta tänne muidenkin luettavaksi.

Keskeisimmät työtehtäväni olivat tämän blogin suunnittelun, rakentamisen ja toteutuksen lisäksi, kyselyn/tutkimuksen suunnittelu työryhmän kanssa, sen rakentaminen, toteutus sekä raportointi. Näiden kahden suuremman työtehtävän lisäksi sain erilaisia pienempiä työtehtäviä, kuten koordinointia, CRM:n täydennystä ja mukana oloa erilaisissa suunnittelupalavereissa ja yhteistyökumppanien tapaamisissa.

Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamk on varmasti monille tuttu. Tämä Kouvolassa, Kotkassa, Mikkelissä sekä Savonlinnassa toimiva ammattikorkeakoulu on paljon muutakin kuin koulutuspalvelujen tuottaja. Hämmästyin itsekin siitä, kuinka paljon muutakin Xamk on. Lukuisten tutkintokoulutusten ja avoimen AMK:n sekä kurssien lisäksi, Xamk on tärkeä yhteistyökumppani monille yrityksille ja organisaatioille. Xamkin ”asiakkaita” olemme me opiskelijat, mutta myös yritykset ja organisaatiot ovat oppilaitoksen asiakkaita.

Ensimmäinen työtehtäväni oli yritys- ja organisaatiotutkimus. Pakko sanoa näin jälkiviisaana, että tehtävä olisi ollut helpompi ottaa haltuun opinnäytetyön jälkeen. Nyt ensin harjoittelin kesätyössä tutkimuksen tekemistä ja raportointia. Tämän syksyn 2018 aikana olen opinnäytetyöjunassa ja toteutan oman opinnäytetyöni. Saan kaiken opin tutkimuksen tekemiseen.

Siitä huolimatta, että en vielä alkukesästä tiennyt oikeastaan mitään tutkimuksista, tartuin tehtävään uteliaisuudella ja intohimolla. Voin myöntää, että aluksi hieman yliarvioin omat kykyni. Kun minulla ei ollut tietoa ja taitoa, kuvittelin tehtävää helpommaksi. Työ tekijäänsä opettaa. Tutkimuksen kyselyä laatiessa aloin ymmärtää monia kohtia, jotka tulee ottaa huomioon. Luin kvantitatiivisista ja kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä. Opin paljon, mutta samalla aloin kokea asioita hankalimmiksi. Tieto tavallaan toi ensin tuskaa, vasta sitten osaamista. Sini Taimela ja Tommi Salmela toimivat pääasiassa ohjaajinani kyselyn laatimisessa. Kyselyä viilattiin moneen kertaan. Tommi sanoikin minulle, että vasta kun kyselyä on muokkailtu 25-30 kertaa, se saattaa olla julkaisuvalmis. Opin, että kysely kannattaa tehdä huolella, sitä kannattaa testata moneen kertaan ja pyytää palautetta testaajilta. Kun kyselyä viilaa ja hiulaa, saa siitä niin hyvän, että sitä kautta saatu tieto on relevanttia.

Kun kysely valmistui, se julkaistiin sähköisenä. Osa vastauksista saatiin automaation kautta, mutta vain alussa. Innokkaimmat vastasivat heti, mutta sitten alkoi automaatio hiipumaan ja minä sain tehdä valtavan markkinointityön. Soitin yrityksiin, kontaktoin sähköpostitse jne. Huomasin hyvin nopeasti, että kesälomien lähestyessä, kukaan ei ehdi vastaamaan kyselyihin. Ajankohta oli huono. Kuvittelin, että automaation kautta saadaan tavoite täyteen ja minä hankin sitten ylimääräiset soittelemalla. Tavoite tuli kyllä täyteen, mutta ei niin helposti kuin olin kuvitellut. Ymmärsin, että vaikeaan ja pitkään kyselyyn on haastavaa saada vastaajia, jos vastaajilla ei ole mitään tunnesidettä tai riittävää yhteyttä kyselyn tekijään. Tulee punnita, että haluaako määrällistä vai laadullista tietoa?

Raportointi oli ehkä kaikista haastavinta. Jumitin siinä hyvin pitkään. Yksi syy oli siinäkin, että heinäkuussa muu henkilöstö oli kesälomalla. Tutkimuksen tuloksia läpikäydessä, tein itsenäistä työtä aika pitkälti. Lopulta raportti kyllä syntyi. Ajattelin aluksi liian monimutkaisesti. Kun sain kesälomailevilta kommentteja raportista, alkoi työ helpottua. Kannattaa pyytää muita katsomaan välillä, jos työ jumittaa, eikä tiedä onko oikeilla jäljillä. Siten saa palautetta, joka saattaa avata omia jumituksia. Syntyy omia ahaa-kokemuksia, joita ei keksi ilman keskustelua jonkun toisen kanssa.

Tämä blogi oli minulle ehkä kaikista selkein tehtävä. Olen rakentanut henkilökohtaisesta blogista työn itselleni. Vuosien kokemus sisällöntuotannosta, sisältömarkkinoinnista ja monikanavaisuudesta, johon vasta nyt olen opiskellut myös teoriapuolen täällä Xamkissa.

Nimi X-muuttuja on Jarkko Ansamäen keksimä. Mielestäni nerokas nimi kolmen koulutuslinjan blogille. X-muuttuja on myynnin ja markkinoinnin, liiketoiminnan data-analytiikan ja visualisoinnin sekä palvelumuotoilun opiskelijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden blogi. Blogin tarkoitus on toimia sisällöntuotantoa opettavana opiskelijoille. Alusta, jossa on matalampi kynnys kokeilla kirjoitustaitojaan ja jakaa ajatuksiaan. Lisäksi X-muuttujassa päästään vapaammin jakamaan näkökulmia, oppia ja visioida tulevaa kera opiskelijoiden, opettajien ja yritysmaailman edustajien.

Tässä tehtävässä olennaisin oppi syntyi siitä, että minun tuli miettiä koko blogin ideologiaa aivan erilaisesta näkökulmasta kuin omaa henkilökohtaista blogiani. Suunnittelin blogille vuosikellon, teemoittelin, kehittelin aiheita, kehitin avainsanat ja kategoriat, hankin jatkoa ajatellen kirjoittajia postauksille sekä kehitin konseptin, jolla blogille saadaan jatkumoa. Ettei X-muuttujan sisällöntuotanto hiivu siihen, kun minun viimeinen valmiiksi ajastamani postaus on julkaistunut. Olen pedannut paljon valmiiksi. Vastuu siirtyy lehtoreille ja puolivuosittain vaihtuvalle päätoimittajalle.

Koordinointiakin pääsin harjoittelemaan myynnin ja markkinoinnin harjoittelijana. Koordinoin myynnin ja markkinoinnin koulutuksen mainosvideon kuvauspäivän. XAMK työstää lyhyitä mainosvideoita koulutustarjonnastaan. Myynnin ja markkinoinnin tradenomin koulutuksen mainosvideota käytetään hakuaikojen yhteydessä markkinoimaan koulutusta.

Mietimme tiimissä, ketä opiskelijoita ja yhteistyöyritysten edustajia pyytäisimme videolle. Kontaktoin henkilöihin ja koordinoin kuvauspäivän niin, että Mikkelistä saapunut kuvaustiimi sai hoidettua kuvaukset päivän aikana.

Harjoittelun loppupuolelle ajoittui kaupunkivideon kuvauspäivä. Jokaisesta kampuskaupungista haluttiin tehdä esittelyvideo, jossa Xamkin opiskelija esittelee opiskelukaupunkinsa. Toimin Kouvolan esittelijänä, sillä olen paljasjalkainen kouvolalainen, opiskelen Kouvolan kampuksella ja olen esiintynyt ennenkin videoilla. Ensin ryhdyin miettimään minulle tärkeitä paikkoja Kouvolassa sekä paikkoja, jotka uskoisin kiinnostavan potentiaalista paikkakunnalle muuttavaa opiskelijaa.

Kuvauspäivä oli heinäkuun puolivälissä, joka oli kuuma päivä! Meikkaaja-maskeeraajan ammatistani oli suuresti hyötyä, sillä osasin valmistautua pitkään kuvauspäivään ja osasin tehdä meikin, joka kestää äärioloissakin. Taas aikaisemmasta työkokemuksesta oli hyötyä, vaikka ala onkin eri. Kaikesta aikaisemmasta osaamisesta ja kokemuksesta on hyötyä. Joskus vähän yllättävissä tilanteissa.

Vaikka olen jonkun verran ollut videoilla, aina jännittää nähdä lopputulos. Onneksi olen saanut paljon hyvää palautetta.

Aluksi minun piti tehdä opinnäytetyö Xamkille, mutta päädyin lopulta toiseen toimeksiantajaan. Alustavaa suunnitelmaa oli profiloinnista ja sisällöntuotannosta. Näkisin, että Xamkin markkinointi, viestintä ja markkinoinnin koulutuslinja tulisi tehdä enemmän yhteistyötä. Osallistaa enemmän opiskelijoita, joilla varmasti olisi osaamista ja he pääsisivät oppimaan käytännössä oman oppilaitoksensa avulla. Olin harjoittelussani vähän yllättynyt siitä, miten erillään kuitenkin monet toiminnot ja osastot ovat toisiaan. Yhteistyötä lisää, sitä kehitettävää näkisin tarvittavan.

Minulle työharjoittelu Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin harjoittelijana loi uusia kontakteja, antoi itsevarmuutta ja tietenkin sain uutta oppia sekä monessa asiassa oppini syventyi. Olen tottunut tekemään itsenäisesti työtä, koska olen kevytyrittäjä. Oli kiva päästä tiimityöskentelyyn, mutta vastapainoksi oli myös kiva tehdä itsenäisesti työtä. Se on minulle tutumpaa. Kaiken kaikkiaan, kiva kesä, opettavainen harjoittelu, jossa sain vastuuta, minuun selkeästi luotettiin ja sain aikaiseksi konkretiaa. Toki minä olen ihmisenä kovin kriittinen suorittaja, että jouduin taas opettelemaan armollisuutta itseäni kohtaan. Sitä kun opettajat saisivat opetettua minulle. 😉