Opiskelijakokemus: työssäkäynti opintojen osana – KymiRingillä työskentelevä Janita kertoo

Myynnin ja markkinoinnin päivätoteutuksessa opiskeleva Janita Lehtonen työskentelee mielenkiintoisissa työtehtävissä KymiRing -hankkeessa. Opintojensa loppusuoralla oleva Janita on yhdistänyt työn ja opiskelun. Hän kertoo omasta kokemuksestaan, kun työ integroidaan osaksi opintoja.

Kerro Janita ensin itsestäsi. Kuka olet ja mitä olet tehnyt ennen viimeisimpiä opintojasi sekä mielenkiintoista työtäsi KymiRingillä? 

Olen 43-vuotias, naimisissa oleva, kolmen pienen lapsen äiti Haminasta. Olen kasvanut yrittäjäperheessä, jossa koko perheen voimin pidimme leipomoa. Työskentelin nuoresta asti leipomon tuotannossa, logistiikassa ja myynnissä, mutta lisäksi perheyrityksessä tehtäviini kuuluivat välillä myös erilaiset myynnin- ja markkinoinnintehtävät sekä muut toimistotyöt. Samalla kun opiskelin lukiossa, tein töitä perheemme yrityksessä. Koska töitä oli, en siihen aikaan nähnyt tarpeelliseksi opiskella muuta ammattia. Sitä vain jäi lukion jälkeen tuttuun perheyritykseen.

Myöhemmin minulle tarjoutui tilaisuus kokeilla toisenlaista työtä. Lähdin huolinta-alalle satamakonttoriin. Työskentelin vuodet 2001-2016 huolinta-alalla. Tehtäviäni olivat mm. varastokirjanpito, tulliselvitykset sekä asiakaspalvelu. 

Nuo 15 vuotta opettivat minulle, ettei huolinta-ala ole minua varten. Kaipasin enemmän sosiaalista, ihmisten parissa työskentelyä. Halusin päästä takaisin tehtäviin, joissa laitetaan asioita tapahtumaan. Sosiaaliala ei tuntunut minua lähellä olevalta, sillä halusin työskennellä ns. ”bisneksen” parissa. Myyntiä ja markkinointia tarvitaan vähän kaikkialla ja kaikilla ammattialoilla. Psykologinen puoli kiehtoi, sillä haluan ymmärtää ihmisten mieliä. 

Kouvolasta löytyi myynnin ja markkinoinnin koulutus. Perheelliselle se oli helposti mahdollinen käydä Haminasta käsin. Päätin hakea opiskelupaikkaa ja sain sellaisen.

Kuva: Patteri

Kerro Janita, mikä on ollut parasta opinnoissasi?

Ehdottomasti omien rajojen ylittäminen ja usko omaan oppimiseen. Minä pystynkin tähän ja pärjään hyvin, oppimisen ilo. Jatkuva oppiminen on tärkeää, muuallakin kuin opinahjossa. 

Mikä sinusta on vähemmän kivaa?

Varmaan se, jos oman ryhmän tai yhteisön jäsenet eivät innostu opiskelusta ja opiskelussa tehtävien töiden teosta samalla tavalla kuin minä. Olen totuttanut itseni aika tehokkaaseen tapaan toimia, koska aikatauluttaminen on omassa elämässäni niin haasteellista. Olen totutellut ja oppinut erilaisiin tapoihin toimia sekä yritän opetella sietämään keskeneräisyyttä myös omassa työssäni.

Miten päädyit KymiRingin International Marketing and Assistant -tehtäviin?

Se onkin pitkä tarina ja monimutkainen reitti. XAMK:n koordinaattori, Heta Vilén, ehdotti minulle mielenkiintoista tehtävää. Mietin hetken, mutta tietenkin olin mukana. Aluksi lähdin mukaan NELI-hankkeeseen, joka oli monialainen ryhmä opiskelijoita ja asiantuntijoita. Muutaman mutkan kautta päädyin Timo Pohjolan, KymiRingin hankejohtajan, puheille. Keskusteltuamme yrityksen toiveista, ehdotin itseäni koordinaattoriksi XAMK:n ja KymiRingin välille, koska näin tarvetta sellaiselle. Niin minä päädyin töihin KymiRingille. Ensin aloitin osa-aikaisena perusharjoitteluni, täysipäiväisenä syventävän harjoitteluni omaan työhöni ja siitä työsuhteeni jatkui. Nyt on suunnitelmissa tehdä opinnäytetyökin KymiRingille. 

Työni International Marketing and Assistantin tehtävissä on hyvin monipuolista. Toimin markkinointitehtävissä sekä olen mukana erilaisissa palavereissa ja tapaamisissa, joita tällainen hyvin monitahoinen hanketyö pitää sisällään. Toisinaan teen myyntineuvotteluja ja joskus taas olen mukana erilaisissa projekteissa. Hankinnat, henkilöstöasiat, kaikki toimistotyöt sekä käytännön organisointi kuuluvat myös toimenkuvaani. Työni monipuolisuus ja ihmisten kanssa työskentely on hyvin mielekästä ja minua inspiroivaa. Olen löytänyt oman juttuni ja olen hyvilläni, että saan tehdä tätä työtä. 

Janita Lehtonen & Alexander Wurz

Mitä muuta opinnoistasi, kuin työharjoittelut, olet tehnyt omaan työhösi?

Olin myynnin ja markkinoinnin opettajan, Mari Maunulan, kollegana strategisen markkinoinnin kurssissa. Suoritin teoriaosuuden kuten muutkin opiskelijat, mutta kurssin tehtävässä olin asiantuntijan ja toimeksiantajan roolissa. Opiskelijat tekivät kurssin ryhmätyönä strategisia markkinointisuunnitelmia KymiRingille. Olin muille opiskelijoille sparraaja, ohjasin sekä annoin palautetta. Olin mukana suunnittelemassa kurssin sisältöä ja arvioimassa opiskelijoiden strategisia suunnitelmia.  Kurssi liittyi osana Tehoa kansainväliseen tapahtumamarkkinointiin -hanketta, mikä on myös Xamkissa KymiRingille toteutettavana ollut TKI-hanke.

Opiskelun toteuttaminen omaan työhön, eli opintojen integroiminen omaan työhön, tuntui erittäin hyvältä tavalta opiskella. Tässä yhdistyy tehokkaammin teoria ja toteutus. Syntyi kunnollinen konteksti teoriasta käytäntöön, kun käytäntö on se oma työ. Teoriassa oivaltaa aivan uudella tavalla asioita, kun tietää miten ja mihin ne työssään hyödyntää. 

Janita, miten mielestäsi työssäkäyntiä opintojen osana tulisi kehittää?

Työssäkäyntiä opintojen osana tulisi mahdollistaa paremmin ja tehokkaammin. Enemmän keskustelua integroimisesta sekä osaamisen näytöistä opettajien ja opiskelijoiden kesken. Näin tunnistettaisiin paremmin, kuinka opiskelijat voisivat hyödyntää tätä mahdollisuutta. Tämä opiskelutapa muuttuisi konkreettisemmaksi avoimen keskustelun kautta. OVA:n kanssa käytyjen, henkilökohtaisten suunnitelmien lisäksi, olisi hyvä tuoda tätä opiskelumahdollisuutta näkyvämmäksi. Sen erilaiset toteutustavat ja mahdollisuudet. Siitä hyötyisivät opiskelijat, jotka jo tekevät alan työtä, mutta teoriaosaaminen vielä puuttuu. Tulisi kehittää keinoja ja väyliä teorian suorittamiseen ja tehtävien tekemiseen omassa työssä. 

Kiitos Janita kokemuksesi jakamisesta sekä opiskelijatarinastasi. Tsemppiä opintojen loppusuoralle ja opinnäytetyöhön!

Minna Hirvonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *