Tuloksellinen myynnin johtaminen vaatii sydäntä, asennetta ja selkärankaa!

Olen Anne Pekkanen, tradenomiopiskelija Kouvolasta. Suoritan myynnin ja markkinoinnin tradenomin monimuoto-opintoja, joista on tarkoitus valmistua toukokuussa 2020. Opiskeluumme kuului kurssi myynnin- ja avainasiakkuuksien johtamisesta. Yksi kurssin tavoitteista oli kuinka osaa suunnitella ja ohjata myyntitoimintoja. Näitä opiskelimme mm. lähdekirjallisuuden, käytännön ja luentojen avulla. Tämä kurssin osa-alue oli minusta hyvin mielenkiintoinen ja antoi konkreettisia neuvoja ja ideoita tämän päivän työelämään.

Mikä tekee hyvän johtajan?

Tämä on kysymys johon haluaisi saada yksikertaisen vastauksen, mutta se on monen asian summa. Se on jatkuvaa hereillä oloa ja keinojen löytämistä myyjien innostuksen ylläpitoon. Johtamiseen tulee heittäytyä, olla sisäistä intohimoa ja hakea luovia ratkaisuja. Täytyy olla jatkuva halu kehittyä ja tulla paremmaksi. Täytyy olla valmius jatkuvasti analysoida ja poistaa ongelmia työstä. Asiansa osaava myyntijohtaja pystyy nostamaan keskinkertaiset myyjät hyviksi tai jopa huippumyyjiksi. Hän hyödyntää myyntitiimissä olevan huippumyyjän menestyksen avaimia ja monistaa niitä ominaisuuksia koko tiimiin. Kuulostaapa helpolta reseptiltä, mutta se vie monesti aikaa jotta edellä mainittuun pääsee.

Myynnin johtajan kolme erilaista roolia

Johtajan rooli on aina ainutlaatuinen. Se on yksikkö- tai divisioonakohtainen, yrityskohtainen ja toimialakohtainen. Karkeasti myynnin johtajan roolit voidaan jakaa kolmeen; myyjän, hallintojohtajan ja valmentajan rooliin. Näin kirjoittavat Timo Nieminen ja Sari Tomperi kirjassa Myynnin johtamisen uusi aika (Sanoma Pro, 2008).

Myyjän roolissa myyntijohtaja osallistuu itse aktiivisesti myyntityöhön ja se hallitsee hänen ajankäyttöään. Tämä tarjoaa mahdollisuuden pysyä ajan hermoilla ja pitää jalat tiukasti maassa. Hallintojohtajan rooli tarkoittaa käytännössä sitä että suunnittelu-, seuranta-, raportointi-, ja hallinnolliset työt täyttävät suurimman osan myyntijohtajan päivästä. Valmentajan roolissa johtaja auttaa myyjiään hyödyntämään kaikkea sitä potentiaalia joka heissä on. Hän kyselee, kuuntelee ja kiteyttää ja saa näin myyjän itse löytämään vastaukset ongelmiin ja haasteisiin. Myynnin johdon rooli on aina yhdistelmä näitä kolmea roolia.

Oikean roolin oivaltaminen

Johtajan rooli koostuu siitä mitä teet ja mitä et tee arjessa. Keskeinen kysymys on, onko oma rooli oikea? Onko nykyinen rooli rakentanut osin sattumalta, käytännön pakosta vai pikkuhiljaa kasautuneiden tehtävien johdosta. Johtajan keskeisiin osaamisalueisiin kuuluu kyky reflektoida omaa toimintaan. Reflektoinnissa on kysymys oman toiminnan syvällisestä pohdinnasta, analysoinnista. Reflektointiin kuuluu kyky tehdä synteesi, yhteenveto ja johtopäätökset, oman toiminnan vaikutuksista alaisiin, muihin sidosryhmiin, toiminnan laatuun, sen suuntaan sekä sen tuloksellisuuteen.

Onko sinulla kurinalaisuutta reflektoida omaa rooliasi myynnin johtajana? Vastataksesi kysymykseen onko oma roolisi johtajana oikea ja optimaalinen, sinun tulee määritellä se mistä nykyinen roolisi koostuu, ei sitä mistä sen pitäisi koostua. Tämän voi tehdä esimerkiksi analysoimalla kalenteria viimeisten neljän viikon ajalta.

Tärkeintä on että sinä löydät itsellesi oikean ja optimaalisen myynnin johtajan roolin, joka tukee toimintaa ja tuloksia parhaalla mahdollisella tavalla!

Kirjoittaja:

Anne Pekkanen
Myynnin ja markkinoinnin koulutusohjelman opiskelija

Viisi arkista tilannetta, joissa hyödyt myynnin ja markkinoinnin taidoistasi

Oletko aina ajatellut, että myynnin ja markkinoinnin taidot ovat sellaisia, joita tarvitaan vain, noh, myynnin ja markkinoinnin tehtävissä? Seuraavat vinkit horjuttavat käsitystäsi tästä.

Itsensä myyminen
Oli kyse sitten työpaikan saamisesta tai Tinder-profiilin päivittämisestä, hyvä myyntiteksti herättää toisen osapuolen huomion.

Myyntikampanjoiden ymmärtäminen
Mitä luultavammin et tule huijatuksi elokuvissa käydessäsi, kun vertailet kolmea eri kokoista popcorn-annosta ja niiden hintoja.

Lasten kasvattaminen ja avioliiton säilyttäminen
Tarvitseeko sanoa enempää. Varsinkin neuvottelutaitoja tarvitaan päivästä toiseen.

Yrittäjyys
Yrittäjyys sekä työnä, että asenteena.

Kirpputoripöydän pitäminen
Hei täytyyhän senkin näyttää visuaalisesti hyvältä! Mainostaulu kertoo selkeästi mitä tuotteita pöydästä löytyy, mitä kokoa ja millä hinnalla. Taatusti myy paremmin kuin viereinen sekatavarasotkupöytä.

Tässä on vain muutama esimerkki, mutta huomaathan kuinka arkisissa asioissa myynnin ja markkinoinnin taidoistasi on hyötyä? Opintoihin kuuluu muun muassa myynnin psykologiaa, asiakaslähtöistä markkinointia ja viestintää, tietoa erilaisista toimintaympäristöistä sekä palveluiden konseptointia ja markkinointia. Nämä kaikki osa-alueet auttavat päivittäisessä toiminnassasi.

Lähde siis rohkeasti opiskelemaan koko loppuelämääsi varten!

Kirjoittaja:

Peppi Kervinen
Myynnin ja markkinoinnin koulutusohjelman opiskelija

Best Seller Competition 2019 -kilpailuun valmistautuminen

Best Seller Competition 2019 -myyntikilpailut käytiin tänä vuonna Turun AMK:ssa. Xamk oli toista kertaa mukana myyntialan arvostusta nostattavassa Best Seller Competition -myyntikilpailussa. Kaikki Xamkin neljä kilpailijaa suoriutuivat loistokkaasti ja osoittivat korkeaa ammattitaitoa ja ammatillista kypsyyttä.

Opiskelijat valmistautuivat huolellisesti ja heitä valmennettiin sekä sparrailtiin kovan osaajatiimin voimin. Menestymistä tuli! Maija Bellaouer sijoittui toiseksi Best Seller Competition 2019 -kilpailuissa ja Silva Virtanen sai Mercuri International Oy / Mercuri Finlandin Sales Booster palkinnon. Maija Bellaouer oli myös äänestyksessä yleisön suosikki. Lue Best Seller Competition 2019 -kilpailuun valmistautumisesta Maijan kertomana. Katso Myös Maijan ja Atte Korpaeuksen ajatukset ja odotukset kilpailuun osallistumisesta.

Ai myynnistä kiinnostunut? Miksi? Haluatko myyntihommiin? Siis haluatko myyjäksi?

Olen kohdannut vastaavan kommentin useasti opintojeni aikana ja usein se saa minut mietteliääksi. Myyntityöhön tai myyjän rooliin liittyy selkeästi edelleen paljon hämmennystä ja asenteita. Toisaalta se on kuitenkin kirkastunut tänä päivänä enemmän ratkaisumyynnin asiantuntijaksi. Hintojen sijaan argumentoidaan hyödyillä. Onni on niin ikään vuosittain järjestettävä myynnin Best Seller –kilpailu, joka toimii loistavana ponnahduslautana myyntikyvykkäille ja -halukkaille. Sen lisäksi kilpailu on mahdollisuus mitata opiskelijan omaa osaamistaan myyjän roolissa – onnistua, erehtyä ja oppia.

Viime vuoden Best Seller -kilpailu oli ammattikorkeakoulumme ensimmäinen. Kilpailijoiden ja valmentajien mukaan tarttui kokemuksen lisäksi erinomaisia oppeja siitä, miten myyntitaitoja tulisi hioa timanteiksi valmennusjakson aikana. Sen pohjalta kokosimme monipuolisen valmennuskokonaisuuden kilpailijoillemme. Neljän hengen tiimimme koostuu monen eri tavoin, myyntiin kytkeytyneistä opiskelijoista. Tiimissämme yhdistyvät herkullisella tavalla tiedot ja taidot, joten lopputulos ei voi ainakaan olla pannukakku.

Atte Korpaeus kertoo ajatuksiaan, miksi osallistui Best Seller Competition 2019 -kilpailuun ja mitä odottaa kilpailulta.

Maija Bellaouer avaa syitä, miksi hän lähti mukaan Best Seller Competition 2019 -kilpailuun ja miltä tuntuu kilpailuun valmistautuminen.

Valmennusprojektissamme oli alkuun haasteita kaikkien osapuolien aikataulujen yhteensovittamisessa, mikä osoittautui kuitenkin turhaksi huoleksi virtuaalikanavien hyödyntämisen vuoksi. Valmennuksen tahtikapuloihin tarttui Xamkin yhteistyökumppani, Microsoft. Tiina Penttisen (Solutions Sales Manager, Microsoft) johtama Modern Work Place-tiimi lähti projektiimme mukaan häkellyttävän innokkaasti. Lisäksi Coachaus -tiimiimme liittyivät vapaaehtoisesti Aslak de Silva (Nordic Business Forum), Ilkka Suomaa (Solita Oy), Henna-Mari Maaranen (PV), opettajat sekä viime vuoden Xamkin kilpailijat. Mahtavaa verkostoitumista ja auttamisen tahtoa! Sisällöltään olemme keskittyneet tänä vuonna erityisesti tarvekartoitukseen ja ratkaisun esittämiseen erilaisia ostajapersoonia kohdatessa.

Best Seller –kisaan on aikaa vielä muutama viikko eli riittävästi tunteja jäsennellä kokonaisuutta. Intensiivisimmät sparraus-viikot ovat nyt kuumimmillaan. Tiimityössämme korostuvat osaamisen jakaminen ja tiimin poikkeuksellisen motivoitunut halu oppia myyntityöstä mahdollisimman paljon. Vuoden 2019 Xamkin kilpailijoista hehkuvat positiivinen asenne ja suhtautuminen myyntiin – meistä jokaisesta kasvaa vielä huippumyyjä!

Kirjoittaja:
Maija Bellaouer
Myynnin ja markkinoinnin opiskelija
Vuoden 2019 Best Seller -kilpailija, 2. sijoitus

Onnittelemme vielä kerran Maija Bellaoueria hienosta menestymisestä Best Seller Competition 2019 -kilpailussa! Suuret onnittelut myös muille Xamkia edustaneille opiskelijoille! Olemme ylpeitä myyntiosaamisestanne, Silva Virtanen, Atte Korpaeus ja Aleksi Majasalmi!

Heräsikö kiinnostuksesi Best Sellereihin? Haluatko päästä näyttämään myyntiosaamisesi Best Seller Competition 2020 -kilpailuissa? Jos vastaat kyllä, ole yhteydessä myynnin ja markkinoinnin koulutuslinjan koulutusvastaavaan, Mari Maunulaan.

Toimittanut:

Minna Hirvonen
Myynnin ja markkinoinnin kolmannen vuoden opiskelija
minna.hirvonen@edu.xamk.fi



TULEVAISUUDEN B2B-MYYJILLE LUVASSA UNELMADUUNEJA

Tulevaisuuden myyjät ovat sosiaalisesti taitavia multitalentteja, jotka osaavat tuoda osaamisensa esille ja ovat valmiita heittäytymään. Kun tähän lisätään hyvistä myyjistä aina löytyvää määrätietoisuutta, ahkeruutta, tavoitteellisuutta ja halua menestyä, voidaan puhua tulevaisuuden huippumyyjistä.

Viidessä eri ammattikorkeakoulussa opiskellaan kevään aikana intensiivisesti arvopohjaisen ratkaisumyynnin saloja (Bestseller kisasivusto). Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun – Xamkin – Myynnin, markkinoinnin ja osaltaan myös palvelumuotoilun koulutusten opiskelijat ovat aloittaneet Bestseller –myyntikilpailuun valmistautumisen jo syksyllä 2018. Valtakunnallinen B2B –myynnin kilpailu järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa, tällä kertaa Turussa.

Xamk on toista kertaa mukana ja näitä myyntitaitojen timantteja hiotaan Kouvolassa toteutettavan Henkilökohtaisen myyntityön opintojaksolla. Sekä Turussa huhtikuussa käytävän varsinaisen kilpailun, että Kouvolan syksyn ja kevään alkukilpailujen merkittäviä yhteistyökumppaneita ovat paikalliset yritykset, joista opiskelijat ovat saaneet vaativan B2B myynnin sparrausta opintojakson osana. Mukana ovat olleet tähän mennessä Lumon, Printcom Center sekä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA. Keväällä mukaan liittyvät vielä ainakin Microsoft ja LähiTapiola.

Mikä tekee myyntityöstä nyt ja tulevaisuudessa tavoittelemisen arvoisen?

On pakko myöntää, että myyntityö ei ole nuoria eniten houkuttelevien urapolkujen joukossa. Mielikuvat lipevistä, opeteltuja kyselytekniikoita hyödyntävistä kaupparatsuista muodostavat edelleen suuria esteitä uusien huippumyyjien rekrytoimisessa.

B2B-myynti on kuitenkin muuttunut ja muuttumassa entistä houkuttelevammaksi. Mikä siis tekee myyntityöstä nyt ja tulevaisuudessa tavoittelemisen arvoisen?

Palveluyhteiskunta ja digitalisaatiota hyödyntävät ratkaisut toimivat myyjien tulevaisuuden työn turvaajina. Ajattelua, personoitua auttamista ja palveluiden asiakaskokemuksia ei voi korvata tulevaisuudessakaan automaatiolla. Siihen tarvitaan edelleen myyjiä, jotka pitävät langat käsissään ja reagoivat asiakkaan nopeasti muuttuviin tarpeisiin.

Peruslähtökohtana on edelleen, että hyvällä B2B-myyjällä on erinomaiset sosiaalisia valmiudet. Onnistuneissa palvelukonsepteissa on lähtökohtana asiakkaiden liiketoiminnan syvällinen ja laaja ymmärtäminen. Ymmärrys lähtee aidosta kiinnostuksesta ja halusta auttaa asiakasyritystä sen tavoitteiden saavuttamisessa. Asiakkaan liiketoiminnan taustalla on aina joukko päättäjiä ja vaikuttajia, joiden henkilökohtaiset tavoitteet pitää myös ymmärtää. Tämän jälkeen myyjä kykenee sovittamaan palvelunsa ja tuotteensa asiakkaan tavoitteisiin.

Toinen peruslähtökohta on, että myyjä on edustamansa toimialan ja teknologian asiantuntija. Se on tärkeä osa onnistunutta asiakaskokemusta.

Mitä ovat tulevaisuuden myyjät?

Tulevaisuuden myyjät ovat sosiaalisesti taitavia multitalentteja, jotka osaavat tuoda osaamisensa esille ja ovat valmiita heittäytymään. Kun tähän lisätään hyvistä myyjistä aina löytyvää määrätietoisuutta, ahkeruutta, tavoitteellisuutta ja halua menestyä, voidaan puhua tulevaisuuden huippumyyjistä.

Multitalentit tarvitsevat hyvän ja laaja-alaisen koulutuspohjan. Tulevaisuudessa robotisaatio ja tekoäly poistavat entistä enemmän ns. rutiinitehtäviä sekä myyjiltä että myyntiä opettavilta tahoilta, joten myynnin koulutuksen tulee valmentaa entistä enemmän monimutkaisten ja monialaisten haasteiden ratkomisessa tarvittaviin taitoihin. Nopea toimintaympäristön ja asiakaskäyttäytymisen muutos vaatii myös B2B-myyjältä taitoja haistella tulevaa, jalostaa siitä liiketoimintaa sekä avoimuutta oppia aina uutta.

Hyvät neuvottelu- ja ihmisiin vaikuttamisen taidot, joita myynnin koulutuksessa harjoitellaan, ovat suorastaan välttämättömiä taitoja tulevaisuudessa ja niistä on hyötyä lähes millä tahansa alalla. Tiivis yritysyhteistyö on elintärkeää sekä koulutuksen laadulle, opiskelijoille että yrityksille: yhdessä on jo kehitetty mm. lisättyä todellisuutta hyödyntävä mobiilisovellus, jonka avulla isokokoisia tuotteita voidaan esitellä kolmiulotteisesti esimerkiksi asiakkaan luona.

Mitä huippumyyjät tarvitsevat?

Huippumyyjät tarvitsevat tulevaisuuden myyntiorganisaatioissa tuekseen asiansa osaavia asiantuntijoita, ajassa olevaa markkinointia, tiedolla ja tunneälyllä varustettua johtamista ja tehokkaita palveluprosesseja. Tällaisessa organisaatiossa myyjä saa vastuullisen avainhenkilön aseman ja laaja-alaisen näköalapaikan asiakasyritysten liiketoimintaan. Aika monen unelmaduuni, eikö?

Bestseller-myyntikilpailussa punnitaan näitä valmiuksia ja kasvatetaan myyntityön arvostusta. Kannattaa hypätä rohkeasti mukaan.

Lisätietoa kilpailusta http://www.bestsellercompetition.fi/

Juttu julkaistu aikaisemmin Xamk Nextissä.

Kirjoittaja:

Mari Maunula
Koulutusvastaava, myynnin ja markkinoinnin koulutus
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Opiskelijakokemus: työharjoittelu Musiikintuottajat ry:llä – Jani vie glamourin kulisseihin

Kolmannen vuoden myynnin, markkinoinnin ja palvelumuotoilun opiskelija, Jani Lehtinen, oli työharjoittelussa Musiikintuottajat ry:llä. Miten Kouvolassa asuvan yrittäjän työharjoittelu Helsingissä onnistui? Mitä toimenpiteitä se vaati? Ja minkälaista oli työskennellä kaikessa siinä glamourissa, jota Emma Gaala tarjoaa? Jani raottaa verhoa kulisseihin ja kertoo työharjoittelustaan musiikki- ja viihdemailmassa.

Kerro ensimmäiseksi itsestäsi sekä elämästäsi.

Olen Jani Lehtinen, tradenomiopiskelija Kouvolasta. Suoritan myynnin ja markkinoinnin tradenomin monimuoto-opintoja, joista on tarkoitus valmistua joulukuussa 2019. Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2005 alkaen. Vapaa-aikani kuluu musiikkiharrastuksissa, kuten kitaran soitossa, keikkailussa ja sävellyspuuhissa.

Teen parhaillaan opinnäytetyönä tasa-arvotutkimusta Musiikkituottajat ry:lle, jossa olin työharjoittelussa keväällä 2018. Tasa-arvotutkimus kohdistuu Suomen suurimmille levy-yhtiöille, kuten Universal Music, Warner Music ja Sony Music.

Valmistelut Metro Areenalla 2 päivää ennen Emma Gaalaa.

Miten ja miksi päädyit opiskelemaan?

Monet eri alat ovat vuosien mittaan kiinnostanut minua. Vuonna 2016 päädyin hakemaan tähän tradenomin monimuotokoulutukseen. Koulutus on yhdistetty myynnin ja markkinoinnin sekä palvelumuotoilun koulutus, joten se kuulosti erityisen kiinnostavalta. Koulutuksen monimuotoisuus mahdollisti opiskelemisen oman yritystoiminnan ohessa, sekä yritystoiminta mahdollisti itselle vapauden päättää, milloin opiskelen ja milloin teen töitä.

Valmistelut Metro Areenalla 2 päivää ennen Emma Gaalaa.

Kuinka päädyit työharjoitteluun Musiikkituottajille?

Vuoden 2017 kesällä Xamkissa haettiin työharjoittelijaa Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:lle Helsinkiin. Kiinnostuin harjoittelupaikasta ja lähetin CV:n sekä työhakemuksen Musiikkituottajille. Työhaastattelu järjestettiin elokuussa Kouvolan kampuksella ja se meni hyvin. Sain melko pian ilmoituksen, että olen päässyt harjoitteluun, joka alkaa tammikuussa 2018.

Tieto siitä että lähdin tammikuussa Helsinkiin harjoitteluun viideksi kuukaudeksi, vaati monia toimenpiteitä. Oli muutettava Helsinkiin ja etsittävä asunto. Lisäksi minun piti päättää mitä teen yritykseni kanssa. Päätin keskeyttää yritykseni, jotta sain aikaa keskittyä työharjoitteluun. Asunto löytyi Helsingin Punavuoresta läheltä työpaikkaa, joka sijaitsi 5 minuutin kävelymatkan päässä.

30 Emma patsasta saapui toimistolle.

Mitä opit omaan ammattitutkintoon/ammattitaitoon liittyen?

Työharjoittelun monipuoliset työtehtävät antoivat kokemusta mm. musiikkibisneksestä, markkinoinnista, sosiaalisen median työkaluista, viestinnästä, graafisesta suunnittelusta ja hieman myös journalismista.

Kuukauden mittainen markkinointi- ja viestintätyö Record Store Dayn parissa antoi runsaasti kokemusta omatoimisesta markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Sosiaalisen median työkaluista Hootsuite, jota en ollut aiemmin käyttänyt, tuli tutuksi työharjoittelussa.

Emma Gaala tunnelmaa VIP-aitiossa.

PÄÄTEHTÄVÄT:

  • Emma Gaala 2018
  • Suomen Virallinen Lista
  • Record Store Day 2018

Näin syntyi listaykköskuva. Kuva tehdään joka viikko albumista, joka nousee listaykköseksi. Kuva julkaistaan Suomen Virallisen Listan eri kanavissa sekä lähetetään artistin levy-yhtiöön.

TYÖTEHTÄVÄT SISÄLSIVÄT:

  • markkinointia
  • viestintää ja tiedottamista
  • sosiaalista mediaa
  • raportointia ja tilastointia
  • koordinointia
  • laskuttamista
  • kokouksia
  • musiikkitutkimusta ja tasa-arvotutkimusta
  • valokuvausta ja kuvankäsittelyä

Emma Gaala tunnelmaa VIP-aitiossa.

KOHOKOHTIA:

  • Emma Gaala 2018
  • Record Store Day 21.4.2018
  • Listaykköspystin luovutus CMX:lle Kouvolassa House Of Rock-ravintolan takahuoneessa ennen keikkaa, sekä kuva, jonka julkaisin Suomen Virallisen Listan sosiaalisen median kanavissa.
  • Juha Tapiolle listaykköspysti Levykauppa Äx:ssä vinyylinjulkaisukeikan yhteydessä. Otin kuvat ja julkaisin Suomen Virallisen Listan sosiaalisen median kanavissa. Myös Juha Tapio julkaisi pystin luovutuksen näyttävästi omissa somekanavissaan.

Levykauppa Tritone Records Punavuoressa.

Record Store Day järjestettiin huhtikuussa 2018. Tehtäväni oli tapahtuman markkinointi ja tiedottaminen. Yksi tapahtumassa mukana olleista levykaupoista, Tritone Records, sijaitsi suoraan asuntoni alapuolella Punavuoressa.

Koitko jotain haastavaksi tai vaikeaksi työharjoittelussasi?

En kokenut mitään varsinaisesti vaikeaksi. Yhtenä haasteena voi pitää kohtuuhintaisen asunnon löytämistä Helsingin keskustasta, mutta minulla kävi vähän tuuriakin, kun sain heti ensimmäisen hyvän asunnon, jota kävin katsomassa.

Kerro siitä, että miltä tuntui muuttaa Helsinkiin työharjoitteluun? 

Helsinkiin muuttaminen oli virkistävää vaihtelua aiempaan. Etenkin Keskustassa, työpaikan lähellä asuminen, teki monet asiat ja asioinnit helpoksi.

Minkälainen kokemus se oli ja tuliko se rahallisesti kalliiksi?

Työharjoittelu vaati myös taloudellisesti suunnittelua ja useita toimenpiteitä. Musiikinedistämissäätiö MES tarjosi apurahaa harjoittelun ajalle, mutta toisaalta asuminen Helsingin keskustassa oli melko kallista. Lisäksi oli monia muita kuluja. Ennen harjoittelun alkua kuitenkin laskin ja suunnittelin tarkasti kaikki tulot ja menot viiden kuukauden harjoittelun ajalle, joten mitään yllätyksiä ei päässyt tulemaan.

Pahvista väkeä IFPI:n toimistolla – Michael, Anssi ja minä.

Kerro mitä ajatuksia on herännyt tulevaisuuteen liittyen.

Työharjoittelu vahvisti sitä, että musiikki-/media-ala voisi kiinnostaa myös tulevaisuudessa. Nyt viimeisenä kouluvuotena on kuitenkin tarkoitus panostaa opintoihin, kuten parhaillaan työn alla olevaan opinnäytetyöhön.

Kiitos Jani, kun päästit kurkistamaan glamourin kulisseihin. Tsemppiä opintojen viimeistelyyn ja tärkeää aihetta koskettavan opinnäytetyön työstämiseen!

Voit lukea lisää Janin työharjoittelusta ja vuoden 2018 Emma Gaalan tunnelmista Xamkilainen -blogista! Emma Gaala on jälleen helmikuussa 2019, joissa Xamk on jälleen vahvasti mukana!

Opiskelijakokemus: työharjoittelu Inwidossa – uuden tuotteen synnyttäminen

Ensimmäistä vuotta myyntiä, markkinointia ja palvelumuotoilua opiskeleva Marko Laitinen on jo kokenut myyjä. Inwidolla myyntipäällikkönä työskentelevä Marko suoritti syventävän työharjoittelun omalla työnantajalla, mutta hieman erilaisella tavalla. Hän oli mukana projektissa, jossa kehitettiin uutta.

Olen Marko Laitinen, jo jonkun aikaa myynnin parissa työskennellyt 36-vuotias nuori mies. Aloitin opintoni XAMKilla keväällä 2018 Myynnin, Markkinoinnin ja Palvelumuotoilun parissa ja ensimmäisen opintojen henkilökohtaiseen suunnitteluun liittyvän keskustelun yhteydessä kerroin opiskelijavastaavalleni Sini Taimelalle meillä töissä alkavasta tuotekehitysprojektista. Siinä samassa Sini kertoi tuon kuulostavan niin hyvältä oppimismahdollisuudelta, että se kannattaisi hyödyntää opintoihin liittyvänä syventävänä harjoitteluna. Projekti oli alkamassa tästä noin kahden viikon kuluttua, joten kaikki byrokratia ehdittiin hoitaa sopivasti alta pois.

Työskentelen siis myyntipäällikkönä yrityksessä nimeltä Inwido Finland Oy. Tuolloin minulla oli vastuullani vähittäismyynti rautakauppojen kautta sekä uudiskohteita rakentavat kuluttaja-asiakkaat Pihla-tuotemerkillä. Nykyisin vastuuni on kasvanut vielä Inwidon verkkokauppoihin aiempien lisäksi. Projekti, johon pääsin mukaan oli nimeltään Inwido-ovi ja sen tarkoituksena oli kartoittaa, kehittää ja lanseerata uusi, edullisempi ulko-ovituote. Tehtäväni ryhmässä liittyivät vastuualueisiini lähinnä tuoden myynnin ja asiakkaiden tarpeet esille tuotetta kehitettäessä.

Inwido Finland Oy on osa Euroopan suurinta ikkunoita ja ovia valmistavaa Inwido-konsernia. Olemme Suomessa alan suurin toimija ja toimimme markkinasta usealla tuotemerkillä. Brändiportfolioomme kuuluvat tätä nykyä perinteiset Pihla, Tiivi, PihlaPro ja Lämpölux sekä uusimmat hankinnat Klas1, Profin ja Sydänpuu. Näiden tuotemerkkien parissa työskentelee liki 900 ammattilaista. Toimimme kaikilla rakentamisen osa-alueilla pienistä saneerauksista aina teolliseen uudisrakentamiseen saakka.

Kuva 1: Rakentamisen tuotteet ovat hyvin säänneltyjä, mikä on osasyy sille, että Inwidon tehtailla kaikki mittarit ja tulokset ovat hyvin esillä. Tämä tukee myös LEAN ajattelua.

Rakentamisen eristävät tuotteet ovat Suomessa erittäin kattavasti valvottuja ja meidän tahtomme on aina hyödyntää mahdollisimman paljon kotimaisia tavarantoimittajia, testaajia sekä luokituspalveluita. Tästä syystä raaka-aineiden ja komponenttien suhteen ei voi oikaista missään muodossa, vaan asiakkaalle tulee tarjota aina kestävä ratkaisu hintaluokasta huolimatta. Käytämme komponenttitestauksessa teknillisten korkeakoulujen osaamista ja erilaista robotiikkaa vanhentumista, kulumista ja kestävyyttä testattaessa. Tuotteemme luokitellaan aina joko VTT:n tai Motivan toimesta, jolloin ilmoitetut energia-arvot ovat aina paikkansa pitäviä.

Projekti Inwido-ovi keskittyi lähinnä teollisten asiakkaidemme sekä rautakauppojen tarpeisiin saattaa markkinoille edullinen mutta energiatehokas, pelkistetty mittatilausovi. Vaatimuksia oli lähtökohtaisesti melkoinen määrä ja tarkemman suunnittelun aloitimme kaikki omia vahvuuksia hyödyntäen. Tuotanto lähti pohtimaan tehostuksen kautta saatavia säästöjä, hankinta aloitti edullisempien raaka-aineiden etsimistä ja minä myynnissä lähdin kartoittamaan asiakkaidemme todellisia tarpeita.

Kuva 2: Stark 150-vuotiskiertueen aikana pääsin tapaamaan rakennusliikkeen ja rautakaupan edustajia.

Käytännössä jalkauduin asiakkaidemme pariin järjestäen erilaisia ”kyselytilaisuuksia”. Neljän kuukauden aikana jututin projektiin liittyen yli 50 rautakaupan myyjää sekä yli 60 rakennusliikkeen edustajaa. Keskustelun tai haastattelun runkona käytin myynnillistä tarvekartoitusrunkoa suppiloiden kysymyksillä aina alkaen laajasta avoimesta kysymyksestä, kuten ”Mitä rakentamisen tuotteita käytätte töissänne?”

päättyen sujettuun kysymykseen ”Kumpi on tärkeämpi ominaisuus hinta vai pitkäikäisyys?”. Tämän otannan turvin tein yhteenvedon asiakkaidemme tarpeista ja havaitsin suurimman osan niistä täyttyvän jo meidän silloisella tuotevalikoimalla. Yhteistyössä tuotannon, hankinnan, myynnin ja asennuksen kanssa löysimme eräälle erikoisovelle aiempaa tehokkaamman valmistustavat ja saimmekin aikaan asiakkaan hankintahintaan kymmenien eurojen säästön tuotteen laadun tai kannattavuuden muuttumatta tippaakaan. Toisena muutoksena oli asiakaslähtöinen tarve vaihtaa erään ovi-perheen lukkorunko erilaiseksi, jotta samaa ovea voitiin hyödyntää rakentamisessa tehokkaammin eri tilojen sisäänkäyntinä. Näiden kahden muutoksen jalkauttaminen sujui hyvin pienin layout ja kone muutoksin, joten ne saatiin käyttöön kesän huoltotauokojen yhteydessä. Näiden lisäksi saimme idean hyödyntää katkaisusta syntyviä hukkapaloja muussakin kuin energian tuotannossa. Käytännössä uusi toteuttamista odottava innovaatio on liittää yli 120mm palat toisiinsa kampaliitoksin suoraan katkaisusahan jälkeen tuottaen entistä ekologisempaa oven runkomateriaalia. Tällä tavoin säästämme sekä rahaa, että luontoa. Kun tarvittavat investoinnit on tehty, saadaan tämäkin innovaatio käyttöön.

Kuva 3: Oven tekemisessä on vielä paljon käsityötä ja jokainen ylimääräisen vaiheen vähennys lisää tehokkuutta.

Oppimistavoitteena minulla koko harjoittelulle oli ymmärtää entistä paremmin koko arvoketju aina hankinnasta asennukseen ja sen tuottama hyöty yrityksen sekä asiakkaan kannalta. Mielestäni saavutin tavoitteen kirkkaasti ja sen lisäksi opin paljon tuotteiden suunnittelusta ja luokittelusta. Kokemus vahvisti myös mielipidettäni siitä, että funktioiden välinen yhteistyö laajentaa huomattavasti henkilöiden ymmärrystä, suvaitsevuutta sekä osaamista. Tämä on asia joka mielestäni kuuluu meidän kaikkien tulevaisuuden esimiesten ja yritysjohtajien yleissivistykseen. Onkin tärkeää rekrytoida ihmisiä erilaisilta osaamisalueilta ja antaa luonnollisen keskustelun hoitaa osaamisen jakaminen. Lisäksi olisi järkevää ohjata osaajia tämän kaltaisiin projekteihin hankkimaan uusia tai vahvistamaan nykyisiä näkökulmia.

Kuva 4: Eräs johdettavistani, Lasse Jeskanen, Aluemyyntipäällikkö on asiakkaan tiloissa tekemässä ohjevideota ovesta asiakkaan käyttöön. Myynnin työ on hyvin monipuolista!

Tulevia harjoittelijoita varten yhtiössä on valtavasti mahdollisuuksia ja rohkaisenkin kaikkia miettimään Inwidoa siltäkin kulmalta. Lopputyön aiheita myynnin, markkinoinnin ja palvelumuotoilun opiskelijoille on runsaasti tarjolla. Itseasiassa oma kipinä opiskelun aloittamiseen tuli juuri tuota kautta; Istuimme eräänä päivänä lounaalla reilu vuosi sitten ja keksimme neljä lopputyön aihetta 30 minuutissa. Omista vastuualueistani ottaisin nyt mielelläni vastaan lopputyön verkkokaupan kohderyhmä analyysistä!

GEW-viikon Rekry- ja verkostoitumistapahtuma & Myynnin päivä Kouvolan kampuksella

Myynnin, markkinoinnin ja palvelumuotoilun monimuoto-opiskelija, Viivi Koivusaari-Aronen, kertoo projektista, jossa oli mukana. Myynnin ja avainasiakkuuksien johtaminen -kurssin päätehtävänä oli järjestää Rekry- ja verkostoitumistapahtuma ja Myynnin päivä osana kansainvälistä GEW-viikkoa. Opiskelijatiimillä oli suuri rooli ja vastuu tapahtuman järjestämisessä sekä onnistumisessa. Annetaan Viivin kertoa ensimmäistä kertaa järjestetystä rekry- ja verkostoitumistapahtumasta Kouvolassa.

Vihdoin se huipentui. Koko syksy suunniteltiin Myynnin ja avainasiakkuuksien johtamisen -kurssin porukalla myynnin päivää ja rekrytointimessuja, jotka toteutettiin osana kansainvälistä yrittäjyysviikkoa. Messut huipentuivat Mika D. Rubanovitschin mielenkiintoiseen ja antoisaan, konkreettisia esimerkkejä tarjoavaan luentoon.

Myynnin päivän ja rekrymessujen sunnitteleminen aloitettiin jo varhain syksyllä, joskin pohjatyötä oli kevään puolelta meille tehty. Tekemistä messujen järjestämisen parissa on riittänyt ja stressiäkin tästä ajoittain syntynyt, kuten minkä tahansa tapahtuman järjestämisessä. Projektityöskentely oli monelle meistä uutta ja tällaiseen projektiin lähteminen lähes kylmiltään tuntui aluksi monesta haastavalta.

Torstaipäivän tunnelmia (C) Viivi Koivusaari-Aronen

Vaikka aluksi hieman saatoimme säikähtää työmäärää ja ajoittain työn lopputulos jännitti, oli kuitenkin todella hienoa päästä järjestämään tätä tapahtumaa. Sen järjestäminen on ollut hyvin opettavaista ja käytännönläheistä, ja olemmekin taas yhtä mahtavaa opiskelukokemusta viisaampia. Mahtavaa, että Xamkissa pääsee oikeasti toteuttamaan itseään ja tutustumaan työelämään perinteisen teoreettisen opiskelun sijasta.

(c) Anniina Jaskari

Torstaina messut aloitettiin messuemo Minna Hirvosen johdolla. Aamupäivällä ohjelmassa oli yritysesittelyitä ja vapaata kiertelyä näytteilleasettajien pisteiden välillä. Ihmisiä riitti ja Pajalla oli täysi hulina päällä. Torstaina paikan päällä oli useita yrityksiä houkuttavine pisteineen ja aktiviteetteineen. Työnhaun ohessa messuilla pääsi muun muassa pelaamaan Speden peleistä tuttua ja nostalgista nopeustestiä, ratsastamaan keppihevosella, testaamaan käsien puristusvoimaa ja minigolfaamaan.

Messumeininkejä (C) Viivi Koivusaari-Aronen

Torstaina allekirjoittanutta ilahdutti se, kuinka innokkaasti opiskelijat, jotka paikalle saapuivat, uskalsivat oikeasti mennä juttelemaan ja kyselemään yrityksiltä harjoittelupaikka ja -työllistymismahdollisuuksista. Etenkään täällä Kouvolassa ei ihan joka päivä pääse näin useaa yritystä kerralla tapaamaan, ja tällä tavalla heidän kanssaan verkostoitumaan. Juuri siitäkin syystä tämä tapahtuma oli äärimmäisen tärkeä järjestää. Tällaiset rekry-messut laskevat oikeasti myös kynnystä työnhakuun. On huomattavasti helpompaa markkinoida itsensä ihan paikan päällä oikeille ihmisille, keskustelemalla ja tutustumalla, kuin työhakemuksen ja CV:n kautta sähköisesti.

Linkedin-sivuston merkitys myös korostui messupäivänä verkostoitumisten ohessa. Yhtäkään CV:tä en nähnyt kenenkään paikan päällä kantavan, vaikka olimme kannustaneet ihmisiä sellaisia mukaan ottamaan. Niin on maailma muuttunut tässäkin suhteessa. Tästäkin päätellen, nyt olisi viimeistään aika hioa ne Linkedin-profiilit kuntoon. Verkostoitumisen tärkeyttä työmarkkinoilla ei voi liikaa korostaa.

Messuilla pääsi myös kokeilemaan keppihevosratsastusta (C) Viivi Koivusaari-Aronen

Torstai iltapäivänä yritysesittelyiden jälkeen luvassa oli verkostoitumistapahtuma yrittäjille. Ilta alkoi lauluesityksellä ja lasien kilistelyllä puheiden jälkeen, jonka jälkeen yrittäjät pääsivät nauttimaan antoisasta seisovasta pöydästä.

Myyntikapinallinen Mika D. Rubanovitsch pitämässä luentoaan (C) Viivi Koivusaari-Aronen

Perjantai-aamu alkoi taas vilkkaana, ja paikalla oli myös yrityksiä, jotka eivät vielä torstaina olleet päässeet paikan päälle. Lounastauon jälkeen viimeinen päivä huipentui mahtavan Mika D. Rubanovitschin luentoon.

Luennolla Mika antoi paljon konkreettisia esimerkkejä siitä, mihin yrittäjien tulisi keskittyä, ja muistutti siitä, että yrittäjän on hyvä olla hereillä ja ajan hermoilla. Rubanovitschiltä saimme hyviä esimerkkejä siihen, miten tehdä menestyksekästä myyntiä, kuinka kohdata asiakas ja mitä ottaa huomioon nykypäivän asiakaskohtaamisissa. Reilu puolitoistatuntinen luento oli erittäin mielenkiintoinen, ja aika kului kuin siivillä! Tätä miestä olisi mieluusti kuunneltu pidempäänkin.

Tapahtumajärjestäjät innokkaana odottamassa Mika D. Rubanovitschin luentoa (C) Viivi Koivusaari-Aronen

Messut olivat äärimmäisen hyödyllinen tapahtuma meille myynnin ja markkinoinnin opiskelijoille, koska asiakaskäyttäytymisen muuttuessa tuoreelle näkökulmalle myynnin ja markkinoinnin alalla on kysyntää. Yritykset haluavat kehittyä ja tarvitsevat nuoria osaajia. Kaikkia näitä yrityksiä emme me opiskelijat osaa edes ajatella mahdollisiksi työnantajiksi, vaikka lähes tulkoon kaikissa yrityksissä myyntiä ja markkinointia tehdään, tai ainakin pitäisi tehdä. Tällaisista tapahtumista on hyötyä niin työnantajille, jotka saavat tarvitsemiaan osaajia, ja myös nuorille osaajille, jotka tarvitsevat itselleen mahdollisesti vaikka vain kesätöitä, mutta myös pidempiaikaisia uramahdollisuuksia.

Kaiken kaikkiaan Myynnin päivä ja rekrymessut oli erittäin onnistunut tapahtuma. Tietenkin olisimme toivoneet yhäkin enemmän väkeä paikalle, koska osanottajia ei ikinä voi olla liikaa. Kuitenkin kaikin puolin olemme koko opiskelijaporukka erittäin tyytyväisiä saavutettuun tulokseen. Positiivisesti ajateltuna, meille jäi myös itsellemme hyvin aikaa verkostoitumiseen.

Toivottavasti saadaan rekrymessuista jatkuva tapa Xamkiin, ja yhä enemmän osallistujia paikan päälle seuraavina vuosina. Tällaisten tapahtumien tärkeyttä ei voi meille opiskelijoille liikaa korostaa. Tänä vuonna saimme aivan mahtavan pohjatyön tehtyä seuraavan vuoden tapahtumajärjestäjille!

Jos on intoa tarkastella, kuinka meidän rekrymessut sujuivat, Facebookista löytyy lisää tapahtuman kuvia ja fiiliksiä tapahtuman nimellä Myynnin päivä & rekrytointimessut, Instagramista nimimerkin myynninpaivajarekrymessut alta ja Twitteristä hashtagein #gew #xamk #rekrymessut 

Kirjoittaja:

Viivi Koivusaari-Aronen
Toisen vuoden myynnin, markkinoinnin ja palvelumuotoilun tradenomiopiskelija
viivi.koivusaari@edu.xamk.fi

Ääni vaikuttamisen ja markkinoinnin keinona – Tuleeko äänestä uusi sometrendi?

Kolmannen vuoden myynnin ja markkinoinnin opiskelija, Minna Hirvonen, työskentelee sosiaalisessa mediassa. Hänelle sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi sekä brändiviestintä ovat käytännön kautta tutuiksi tulleita. Etualapaikaltaan Minna havainnoi nousevia trendejä ja ilmiöitä sosiaalisessa mediassa sekä sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnissa.

Vuoden verran olen havainnut Podcastien näkyvän entistä enemmän. Vai pitäisikö sanoa kuuluvan? Kun ensimmäistä kertaa kuulin Kieku-sovelluksesta, tajusin äänen olevan se juttu, joka sosiaalisesta mediasta puuttuu. Nimekkäät mielipidevaikuttajat ovat tehneet kaupallisia yhteistöitä Instagramin, blogien ja YouTube-kanavien lisäksi Podcasteissa ja Kiekussa. Se on jo aika selkeä merkki uudesta aluevaltauksesta. On vaikeaa ennustaa, mistä tulee hitti ja uusi ilmiö, mutta aina jotain signaaleja on ilmassa tulevasta.

Radio on vielä nuori media: sitä ei mielletä strategiseksi kumppaniksi vaan tukimediaksi, enemmänkin tarjousmainonnan kanavaksi.

Markkinointi & Mainonta julkaisi marraskuun alussa artikkelin, jossa käsitellään printtimainonnan hiipumista ja radiomainonnan kasvua. Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller kertoo, että toimialan liikevaihto on kasvanut viisi vuotta putkeen. Sen minkä printtimedia menetti, valui kasvuna radiomedialle.

Möllerin mukaan toimiala kasvaa tänä vuonna noin kolme prosenttia. Toisen vuosineljänneksen jälkeen osuus mediamainonnan kakusta oli seitsemän prosenttia. ”Toiveeni on, että kasvaisimme 10 prosenttiin, mutta se ei ole vielä realismia. Se on pitkäaikainen tavoite”, kertoo Möller.

Möller uskoo, että radio nähdään tulevaisuudessa brändin rakennuksen kanavana. Radiomainonnan kasvua jarruttaa mainostajien kokemattomuus. ”Radio on vielä nuori media: sitä ei mielletä strategiseksi kumppaniksi vaan tukimediaksi, enemmänkin tarjousmainonnan kanavaksi.

”Tavoite on saada aikaan enemmän kuin pelkkiä musiikkikanavia.”

Markkinointi & Mainonta uutisoi elokuussa mediatalo Keskisuomalaisesta, joka haki useita radiotoimilupia. Tämä on selkeä signaali siitä, että ääni on kasvussa. Perinteisellä printtimedialla aloittaneet mediatalot joutuvat reagoimaan muutoksiin ja etsimään uusia keinoja pysyäkseen kilpailussa mukana.

Kangaskorpi kertoo Keskisuomalaisen tiedotteessa, että tavoite on ”saada aikaan enemmän kuin pelkkiä musiikkikanavia”. Paikallisten uutissisältöjen tarjoaminen kiinnostaa ihmisiä Kangaskorven mukaan. ”Pyrimme hakemaan myyntikoneiston salkkuun sellaisia tuotteita, jotka myyvät. Tämä on hyvin perinteistä portfolion laajentamista monella eri tavalla.

Sisällöntuottajan näkökulmasta katseltuna, tämä vaikuttaa siltä, että meidän sisällöntuottajien ääntä ja ideoita tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa. Joku hallitsee tekstin ja kuvat, joku videon. Näyttäisi selkeästi siltä, että äänelläkin tulee olemaan vaikutusta.

Kuva: Bauer Media Oy

Lokakuussa Bauer Media kertoi tiedotteessaan Perhon ja Pääskysaaren Podcastien saavan jatkoa. Suosittu Perho & Pääskysaari sai ensimmäisen kauden päätyttyä tiedusteluja jatkosta. Toinen kausi starttasi lokakuussa.

Jenni Pääskysaaren mukaan palaute on juuri sellaista, jota lähdettiin sarjan sisältösuunnittelussa hakemaan.

Erilaiset aikuiset ihmiset ovat tulleet nykäisemään hihasta ja kertoneet muun muassa, miten aina Annan puhuessa nyökyttelevät voimakkaasti ”kyllä just noin se asia on”. Ja heti perään minun puhuessani ”tai niin voihan se olla noinkin”. Tämä on vahva viesti siitä, että kuulija joutuu lopulta laittamaan omat aivonsa hommiin.

”Kieku ja Podcast antavat loistavat mahdollisuudet niille vaikuttajille, jotka eivät koe omaa ”naamaansa” sopivaksi sosiaaliseen mediaan. ”

Olen entistä vakuuttuneempi siitä, että ääni on uusi ilmiö. Podcastien suosio kasvaa, radio syö printtimedian kassavirtaa ja mediatalo laajentaa paikallisradiotoimintaan. Kun Instagramimainen, suomalainen Kieku-sovellus saa käytettävyyden käyttäjäystävällisemmälle tasolle, olen varma, että minicastit nousevat suurempaan suosioon. Muutamat sosiaalisen median vaikuttajat ovat jo ottaneet Kiekun haltuunsa, ehkä heidän määrä kasvaa?

Moni tuntee sanonnan, jossa ”naama sopii radioon”. Aika moni karsastaa videolla esiintymistä, eikä kirjoittaminenkaan suju. Puheen avulla oman mielipiteensä ilmaisu voi olla heille ratkaisu ja sitä kautta saattaa olla, että aikuisempi, varttuneempi väestö ottaa haltuunsa äänimaailman. Ikä on tuonut kokemusta ja näkemystä, sitä kautta myös mielipiteitä, jotka halutaan ilmaista. Kieku ja Podcast antavat loistavat mahdollisuudet niille vaikuttajille, jotka eivät koe omaa ”naamaansa” sopivaksi sosiaaliseen mediaan.

Oletko seurannut, miten nuoret ja lapset ”katsovat” tubettajia? Videoita kuunnellaan. Samalla saatetaan touhuta jotain muuta. Videot ja blogit vaativat näköaistia ja keskittymistä. Podcast, Kieku ja radio mahdollistavat kuuntelemisen, kun samalla voi siivota, tehdä töitä, viestitellä ja vaikka somettaa Facebookissa tai Instagramissa. Autoileville radio on tuttu seuralainen. Minulle, 80-luvulla syntyneelle, tällainen ei ole tavatonta, sillä radiota kuunneltiin lapsuudessani todella paljon, mutta samalla tehtiin jotain muuta.

”Äänikirjojen kuuntelu kasvoi Bookbeatissa viime vuoden aikana 181 prosenttia.”

 

Entä sitten äänikirjat? Niidenkin suosio on kasvanut. Talouselämä uutisoi elokuussa Bookbeatin saavuttaneen käyttäjätavoitteensa etuajassa. Jutun mukaan heinäkuussa suomalaiset kuuntelivat äänikirjoja Bookbeatissa miljoona tuntia! Äänikirjojen kuuntelu kasvoi Bookbeatissa viime vuoden aikana 181 prosenttia.

”Sandin kertoi maaliskuussa Markkinointi&Mainonnalle, että äänikirjojen kulutus oli pari vuotta sitten vielä suhteellisen pientä, eikä e-kirja ollut saavuttanut merkittävää suosiota lukijoiden keskuudessa.”

”Halusin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, GEW-viikolla järjestettävän, rekry- ja verkostoitumistapahtuman näkyvän sekä kuuluvan!” 

Koska äänen suosio on kasvussa monella tavalla, povaan äänestä nousevaa juttua myös sosiaalisessa mediassa sekä sisältömarkkinoinnissa sitä kautta. Halusin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, GEW-viikolla järjestettävän, rekry- ja verkostoitumistapahtuman näkyvän sekä kuuluvan! Podcast otettiin tapahtuman markkinointiin mukaan. Vaikka sillä ei vielä olekaan suurta roolia, on hyvä lähteä mukaan trendien mukaan ja kokeilla sekä harjoitella.

Jännityksellä jään seuraamaan kehitystä ja mitä kaikkia uusia sisältömarkkinoinnin keinoja äänimaailmaan kehitetään. Haluan olla mukana sen kehittämisessä!

Kuuntele miksi kannattaa tulla rekry- ja verkostoitumistapahtumaan. Opiskelija Niina Mustasalo haastattelee messuja järjesteleviä opiskelijoita, Aki Järvelinia ja Lauri Alasta.

Kirjoittaja:

Minna Hirvonen
Myynnin ja markkinoinnin kolmannen vuoden opiskelija
minna.hirvonen@edu.xamk.fi

GEW-viikko on täällä NYT!

Pitkä odotus palkitaan viimein, kun tällä viikolla starttaa valtakunnallinen yrittäjyysviikko ja osana sitä järjestettävät rekry- ja verkostoitumismessut myynnin päivää unohtamatta! Ensin Kotkassa 13.-14.11. ja sen jälkeen Kouvolassa 15.-16.11.

 

Kouvolan messuilla mukana monia mielenkiintoisia yrityksiä:

Aloe Green
Työvoimaa
Kymenlaakson Sähkö 
SOK – KSO
Staria
Inwido
OmaSP
TE-keskus
Kela
MMA & MMA Kouvola
Strix Marketing
Tiitus
Kymen Kattokeskus
Projektivoima
Nordea
Printcom Center
UPM
Lumon
Kouvola Innovation
Lähitapiola Vellamo
VMP Group
BIM Finland
Go On Kouvola
Adecco Finland
Accountor

Perjantaina Kouvolan kampuksella Mika D. Rubanovitch ”Ostovallankumouksesta myyntikapinaan, oletko valmis” -luento. Lippuja Ruban luennolle enää vain muutama jäljellä, joten varaathan paikkasi nopeasti viimeistään nyt  TÄSTÄ LINKISTÄ.

 

Rekrymessujen ja myynnin päivän aikataulu Kouvolan kampuksella:

 

Kotkassa 13.-14.11. järjestettävän verkostoitumistapahtuman sekä Mikkelin ja Savonlinnan kampusten yrittäjyysviikon ohjelmat pääset tsekkaamaan täältä.

 

Nähdään messuilla!

P.s. Muista ottaa CV mukaan!

Kirjoittaja:

Elli-Ilona Pallaskallio
Myynnin, markkinoinnin ja palvelumuotoilun toisen vuoden opiskelija
oelpa018@edu.xamk.fi

Opiskelijayhdistykset itsensä kehittämisen mahdollistajina

Ammattiliitot ja jäsenyhdistykset ovat tärkeä osa Suomalaista työkulttuuria. Myynnin, markkinoinnin ja oston ammattilaisten etujärjestö on MMA, joka tarjoaa jäsenilleen yksilöllistä edunvalvontaa, tukea ja turvaa työelämään sekä valvoo ja kehittää jäsenten yhteiskunnallisia, taloudellisia ja ammatillisia etuja.  X-muuttujan vieraskynähaastattelussa Igor Parri, MMA:n opiskelija- ja nuoristoiminnan asiantuntija. MMA mukana myös GEW-viikolla Xamkin rekry- ja verkostoitumistapahtumassa.

Myynnin ja markkinoinnin korkeakoulutus Suomessa kehittyy hurjaa vauhtia. Ammattikorkeakouluissa myynti on nostanut positiivisesti profiiliaan. Tämä on erinomainen kehityssuunta, sillä Suomi tarvitsee lisää rautaisia myynnin ammattilaisia. Kehityssuunta myös vaikuttaa positiivisesti myyntityön ammatin arvostukseen ja vetovoimaisuuteen. Ammattikorkeakoulut ovat tässä kehityksessä avainasemassa.

Samalla kun myyntityön arvostus kohenee, korkeakouluyhteisöissä vahvistuu entisestään nimenomaan myynnin ja markkinoinnin opiskelijoiden yhteisöllisyys ja me-henki. Tietynlaisen tiimihengen syntyminen vahvistaa osaltaan opiskelijan jaksamista ja tyytyväisyyttä opiskelujaikana, mikä vaikuttaa opiskelijan tavoiteajassa valmistumiseen. Tämä taas mahdollistaa nopeamman työelämään siirtymisen.

Me Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:ssa olemme huomanneet tarpeen vahvistaa näitä yhteisöjä ja reagoineet tähän kannustavasti. MMA:lta löytyykin partneriyhdistyksiä nyt jo kahdessa ammattikorkeakoulussa: Haaga-Helian myynnin opiskelijat (Myynnin perhe) sekä Laurean markkinoinnin opiskelijat (MarketingSquad), jotka molemmat aloittelevat toimintaansa parhaillaan. Luvassa on alan opiskelijoille suunnattuja tapahtumia, yritysvierailuja ja etuja, joita MMA:n opiskelijajäsenyyden lukuisat edut vahvistavat.

Olisiko sinun oppilaitoksella paikka uudelle myynnin tai markkinoinnin opiskelijayhdistykselle?

Oma ammatillinen kehittymiseni sai megabuustin, kun muutama vuosi taaksepäin lähdin opiskelijakunnan hallituksen toimintaan mukaan myynti- ja markkinointitehtäviin. Päätöstä ei ole tarvinnut katua. Siitä alkoi mielenkiintoinen seikkailu, jossa olen päässyt tutustumaan tuhansiin uusiin ihmisiin, yrityksiin ja monenlaisiin sidosryhmiin. Tehtävissä pääsin yhdistämään ja tuottamaan uutta lisäarvoa aikaisemmin muodostuneille verkostoilleni sekä luomaan uusia verkostoja, joiden kanssa pääsen työskentelemään edelleen.

Halusin kuitenkin kehittyä entisestään, joten kaikki uusi oli mielenkiintoista ja tervetullutta. Vietin opiskelijakunnassa kolme vuotta, joiden aikana tehtävät kehittyivät ja vastuu kasvoi. Hallituksen jäsenenä toimiminen muuttui seuraavana vuonna varapuheenjohtajan tehtäviin ja siitä jälleen pk-yrityksen kokoisen organisaation johtoon puheenjohtajaksi.

Hyvä työ, hyvä jälki ja vahva itsensä brändääminen kannatti. Valmistuttuani tradenomiksi minulle tarjottiin markkinoinnin asiantuntijan tehtäviä toisesta opiskelijakunnasta. En olisi silloin kolme vuotta aikaisemmin osannut kuvitella, että aktiivitehtävät tarjoaisivat myös uravaihtoehtoja. Vietettyäni pari kasvattavaa ja tapahtumarikasta vuotta siinä tehtävässä, siirryin valtakunnallisiin tehtäviin MMA:han, jossa olen toiminut opiskelija- ja nuorisotoiminnan asiantuntijana kaksi vuotta.

Yhdistystoiminnassa on valtavasti potentiaalia ja tekijöille on aina tilaa. Nykyisessä digitalisoituneessa ja somettuneessa maailmassa verkostot ovat ne, millä sinä erotut työelämässä ja maksimoit menestyksesi.

Nk. aktiivina pääsee kehittämään itseään ja toteuttamaan villimpiäkin ajatuksia, joita ei välttämättä arkitöissä syystä tai toisesta pääse toteuttamaan. Yhdistyksen aktiivina pääsee usein myös määrittelemään tonttinsa näköisekseen. Se taas mahdollistaa tietenkin toimijalle mielekkäämmän toimintaympäristön, jossa saa tehdä itseään kiinnostavia asioita. Suosittelen  omalta mukavuusalueelta poistumista, koska miksi pelata varman päälle, kun voi oppia jotain aivan uutta?

Nykyisessä digitalisoituneessa ja somettuneessa maailmassa verkostot ovat ne, millä sinä erotut työelämässä ja maksimoit menestyksesi. Yhdistystoiminnassa paras asia on ihmisten kanssa toimiminen ja tiimityöskentelytaitojen kehittyminen. Toiminnassa syntyy myös mahtavia ystävyyssuhteita, jotka kestävät myös jonkun pestin jälkeenkin. Sanotaan, että järjestömuisti on lyhyt. Lisäisin siihen, että ystävyyssuhteet sen sijaan eivät.

Jos sinulla on opiskelijayhteisössä oma tiivis myynti tai markkinointiopiskelijaporukka, suosittelen lämpimästi, että heittäydyt mukaan ja kokeilet yhdistystoimintaa. MMA:ssa toimimme mielellämme teidän partnereina ja uuden yhdistyksenne tukena. Ties vaikka sitä kautta sinulle tarjoutuu mahdollisuus, jota vaalit vielä vuosienkin jälkeen. Kuten minäkin. Laita viestiä igor.parri@mma.fi ja kysy jeesiä.

Igor Parri on 33-vuotias MMA:n opiskelija- ja nuoristoiminnan asiantuntija Vantaalta. Hänen työnsä keskittyy toiminnan kehittämiseen sekä opiskelijajäsenyyden myyntiin ja markkinointiin. Hän on myös sivutoiminen musiikkialan yrittäjä ja keikkaileva artisti.

Tsekkaa MMA:n ilmainen opiskelijajäsenyys: opiskelija.mma.fi

HUOM!! MMA järjestää Xamkin rekry- ja verkostoitumistapahtuman kunniaksi arvonnan, jossa palkintoina 2 kpl JBL:n kaiuttimia ja 3 kpl Laura Pääkkösen Social selling -kirjoja! Arvontasivulle pääset TÄSTÄ. Käythän samalla tykkäämässä myös Myynnin ja markkinoinnin opiskelijat -sivusta!