Opiskelijakokemus: työharjoittelu Xamkissa – ammatikseen sisältöä tuottava Minna kertoo

Olen Minna Hirvonen, myynnin ja markkinoinnin tradenomiopiskelija, Kouvolan kampukselta. Pääsin viime kesänä myynnin ja markkinoinnin harjoittelijaksi Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoululle. Oli hyvin jännittävää vaihtaa opiskelijarooli työntekijärooliin. Olla omien opettajiensa opissa, mutta samalla heidän työkaveri ja olla osa tiimiä.

Työskentelin mitä mahtavimmassa tiimissä. Myynnin ja markkinoinnin koulutuslinjan kolme kovaa naista toimivat ohjaajinani ja kollegoinani – erityisesti Sini Taimela ja Mari Maunula. Minulla oli useita agendoja kesätyössäni, joista yksi oli tämän kolmen koulutuslinjan yhteisblogin rakentaminen, sen suunnittelu erilaisine teemoineen ja aiheineen sekä blogin jatkuvuuden takaamiseksi suunnittelua ja järjestelyä.

Kerron työharjoittelustani Xamkissa tähän X-muuttuja -blogin ensimmäiseen postaukseen. Sen sijaan, että harjoitteluraporttini hautautuisi opettajien virtuaaliseen pöytälaatikkoon, julkaisen oman harjoitteluraporttini syventävästä työharjoittelusta tänne muidenkin luettavaksi.

Keskeisimmät työtehtäväni olivat tämän blogin suunnittelun, rakentamisen ja toteutuksen lisäksi, kyselyn/tutkimuksen suunnittelu työryhmän kanssa, sen rakentaminen, toteutus sekä raportointi. Näiden kahden suuremman työtehtävän lisäksi sain erilaisia pienempiä työtehtäviä, kuten koordinointia, CRM:n täydennystä ja mukana oloa erilaisissa suunnittelupalavereissa ja yhteistyökumppanien tapaamisissa.

Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamk on varmasti monille tuttu. Tämä Kouvolassa, Kotkassa, Mikkelissä sekä Savonlinnassa toimiva ammattikorkeakoulu on paljon muutakin kuin koulutuspalvelujen tuottaja. Hämmästyin itsekin siitä, kuinka paljon muutakin Xamk on. Lukuisten tutkintokoulutusten ja avoimen AMK:n sekä kurssien lisäksi, Xamk on tärkeä yhteistyökumppani monille yrityksille ja organisaatioille. Xamkin ”asiakkaita” olemme me opiskelijat, mutta myös yritykset ja organisaatiot ovat oppilaitoksen asiakkaita.

Ensimmäinen työtehtäväni oli yritys- ja organisaatiotutkimus. Pakko sanoa näin jälkiviisaana, että tehtävä olisi ollut helpompi ottaa haltuun opinnäytetyön jälkeen. Nyt ensin harjoittelin kesätyössä tutkimuksen tekemistä ja raportointia. Tämän syksyn 2018 aikana olen opinnäytetyöjunassa ja toteutan oman opinnäytetyöni. Saan kaiken opin tutkimuksen tekemiseen.

Siitä huolimatta, että en vielä alkukesästä tiennyt oikeastaan mitään tutkimuksista, tartuin tehtävään uteliaisuudella ja intohimolla. Voin myöntää, että aluksi hieman yliarvioin omat kykyni. Kun minulla ei ollut tietoa ja taitoa, kuvittelin tehtävää helpommaksi. Työ tekijäänsä opettaa. Tutkimuksen kyselyä laatiessa aloin ymmärtää monia kohtia, jotka tulee ottaa huomioon. Luin kvantitatiivisista ja kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä. Opin paljon, mutta samalla aloin kokea asioita hankalimmiksi. Tieto tavallaan toi ensin tuskaa, vasta sitten osaamista. Sini Taimela ja Tommi Salmela toimivat pääasiassa ohjaajinani kyselyn laatimisessa. Kyselyä viilattiin moneen kertaan. Tommi sanoikin minulle, että vasta kun kyselyä on muokkailtu 25-30 kertaa, se saattaa olla julkaisuvalmis. Opin, että kysely kannattaa tehdä huolella, sitä kannattaa testata moneen kertaan ja pyytää palautetta testaajilta. Kun kyselyä viilaa ja hiulaa, saa siitä niin hyvän, että sitä kautta saatu tieto on relevanttia.

Kun kysely valmistui, se julkaistiin sähköisenä. Osa vastauksista saatiin automaation kautta, mutta vain alussa. Innokkaimmat vastasivat heti, mutta sitten alkoi automaatio hiipumaan ja minä sain tehdä valtavan markkinointityön. Soitin yrityksiin, kontaktoin sähköpostitse jne. Huomasin hyvin nopeasti, että kesälomien lähestyessä, kukaan ei ehdi vastaamaan kyselyihin. Ajankohta oli huono. Kuvittelin, että automaation kautta saadaan tavoite täyteen ja minä hankin sitten ylimääräiset soittelemalla. Tavoite tuli kyllä täyteen, mutta ei niin helposti kuin olin kuvitellut. Ymmärsin, että vaikeaan ja pitkään kyselyyn on haastavaa saada vastaajia, jos vastaajilla ei ole mitään tunnesidettä tai riittävää yhteyttä kyselyn tekijään. Tulee punnita, että haluaako määrällistä vai laadullista tietoa?

Raportointi oli ehkä kaikista haastavinta. Jumitin siinä hyvin pitkään. Yksi syy oli siinäkin, että heinäkuussa muu henkilöstö oli kesälomalla. Tutkimuksen tuloksia läpikäydessä, tein itsenäistä työtä aika pitkälti. Lopulta raportti kyllä syntyi. Ajattelin aluksi liian monimutkaisesti. Kun sain kesälomailevilta kommentteja raportista, alkoi työ helpottua. Kannattaa pyytää muita katsomaan välillä, jos työ jumittaa, eikä tiedä onko oikeilla jäljillä. Siten saa palautetta, joka saattaa avata omia jumituksia. Syntyy omia ahaa-kokemuksia, joita ei keksi ilman keskustelua jonkun toisen kanssa.

Tämä blogi oli minulle ehkä kaikista selkein tehtävä. Olen rakentanut henkilökohtaisesta blogista työn itselleni. Vuosien kokemus sisällöntuotannosta, sisältömarkkinoinnista ja monikanavaisuudesta, johon vasta nyt olen opiskellut myös teoriapuolen täällä Xamkissa.

Nimi X-muuttuja on Jarkko Ansamäen keksimä. Mielestäni nerokas nimi kolmen koulutuslinjan blogille. X-muuttuja on myynnin ja markkinoinnin, liiketoiminnan data-analytiikan ja visualisoinnin sekä palvelumuotoilun opiskelijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden blogi. Blogin tarkoitus on toimia sisällöntuotantoa opettavana opiskelijoille. Alusta, jossa on matalampi kynnys kokeilla kirjoitustaitojaan ja jakaa ajatuksiaan. Lisäksi X-muuttujassa päästään vapaammin jakamaan näkökulmia, oppia ja visioida tulevaa kera opiskelijoiden, opettajien ja yritysmaailman edustajien.

Tässä tehtävässä olennaisin oppi syntyi siitä, että minun tuli miettiä koko blogin ideologiaa aivan erilaisesta näkökulmasta kuin omaa henkilökohtaista blogiani. Suunnittelin blogille vuosikellon, teemoittelin, kehittelin aiheita, kehitin avainsanat ja kategoriat, hankin jatkoa ajatellen kirjoittajia postauksille sekä kehitin konseptin, jolla blogille saadaan jatkumoa. Ettei X-muuttujan sisällöntuotanto hiivu siihen, kun minun viimeinen valmiiksi ajastamani postaus on julkaistunut. Olen pedannut paljon valmiiksi. Vastuu siirtyy lehtoreille ja puolivuosittain vaihtuvalle päätoimittajalle.

Koordinointiakin pääsin harjoittelemaan myynnin ja markkinoinnin harjoittelijana. Koordinoin myynnin ja markkinoinnin koulutuksen mainosvideon kuvauspäivän. XAMK työstää lyhyitä mainosvideoita koulutustarjonnastaan. Myynnin ja markkinoinnin tradenomin koulutuksen mainosvideota käytetään hakuaikojen yhteydessä markkinoimaan koulutusta.

Mietimme tiimissä, ketä opiskelijoita ja yhteistyöyritysten edustajia pyytäisimme videolle. Kontaktoin henkilöihin ja koordinoin kuvauspäivän niin, että Mikkelistä saapunut kuvaustiimi sai hoidettua kuvaukset päivän aikana.

Harjoittelun loppupuolelle ajoittui kaupunkivideon kuvauspäivä. Jokaisesta kampuskaupungista haluttiin tehdä esittelyvideo, jossa Xamkin opiskelija esittelee opiskelukaupunkinsa. Toimin Kouvolan esittelijänä, sillä olen paljasjalkainen kouvolalainen, opiskelen Kouvolan kampuksella ja olen esiintynyt ennenkin videoilla. Ensin ryhdyin miettimään minulle tärkeitä paikkoja Kouvolassa sekä paikkoja, jotka uskoisin kiinnostavan potentiaalista paikkakunnalle muuttavaa opiskelijaa.

Kuvauspäivä oli heinäkuun puolivälissä, joka oli kuuma päivä! Meikkaaja-maskeeraajan ammatistani oli suuresti hyötyä, sillä osasin valmistautua pitkään kuvauspäivään ja osasin tehdä meikin, joka kestää äärioloissakin. Taas aikaisemmasta työkokemuksesta oli hyötyä, vaikka ala onkin eri. Kaikesta aikaisemmasta osaamisesta ja kokemuksesta on hyötyä. Joskus vähän yllättävissä tilanteissa.

Vaikka olen jonkun verran ollut videoilla, aina jännittää nähdä lopputulos. Onneksi olen saanut paljon hyvää palautetta.

Aluksi minun piti tehdä opinnäytetyö Xamkille, mutta päädyin lopulta toiseen toimeksiantajaan. Alustavaa suunnitelmaa oli profiloinnista ja sisällöntuotannosta. Näkisin, että Xamkin markkinointi, viestintä ja markkinoinnin koulutuslinja tulisi tehdä enemmän yhteistyötä. Osallistaa enemmän opiskelijoita, joilla varmasti olisi osaamista ja he pääsisivät oppimaan käytännössä oman oppilaitoksensa avulla. Olin harjoittelussani vähän yllättynyt siitä, miten erillään kuitenkin monet toiminnot ja osastot ovat toisiaan. Yhteistyötä lisää, sitä kehitettävää näkisin tarvittavan.

Minulle työharjoittelu Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin harjoittelijana loi uusia kontakteja, antoi itsevarmuutta ja tietenkin sain uutta oppia sekä monessa asiassa oppini syventyi. Olen tottunut tekemään itsenäisesti työtä, koska olen kevytyrittäjä. Oli kiva päästä tiimityöskentelyyn, mutta vastapainoksi oli myös kiva tehdä itsenäisesti työtä. Se on minulle tutumpaa. Kaiken kaikkiaan, kiva kesä, opettavainen harjoittelu, jossa sain vastuuta, minuun selkeästi luotettiin ja sain aikaiseksi konkretiaa. Toki minä olen ihmisenä kovin kriittinen suorittaja, että jouduin taas opettelemaan armollisuutta itseäni kohtaan. Sitä kun opettajat saisivat opetettua minulle. 😉

Minna Hirvonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *