Ääni vaikuttamisen ja markkinoinnin keinona – Tuleeko äänestä uusi sometrendi?

Kolmannen vuoden myynnin ja markkinoinnin opiskelija, Minna Hirvonen, työskentelee sosiaalisessa mediassa. Hänelle sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi sekä brändiviestintä ovat käytännön kautta tutuiksi tulleita. Etualapaikaltaan Minna havainnoi nousevia trendejä ja ilmiöitä sosiaalisessa mediassa sekä sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnissa.

Vuoden verran olen havainnut Podcastien näkyvän entistä enemmän. Vai pitäisikö sanoa kuuluvan? Kun ensimmäistä kertaa kuulin Kieku-sovelluksesta, tajusin äänen olevan se juttu, joka sosiaalisesta mediasta puuttuu. Nimekkäät mielipidevaikuttajat ovat tehneet kaupallisia yhteistöitä Instagramin, blogien ja YouTube-kanavien lisäksi Podcasteissa ja Kiekussa. Se on jo aika selkeä merkki uudesta aluevaltauksesta. On vaikeaa ennustaa, mistä tulee hitti ja uusi ilmiö, mutta aina jotain signaaleja on ilmassa tulevasta.

Radio on vielä nuori media: sitä ei mielletä strategiseksi kumppaniksi vaan tukimediaksi, enemmänkin tarjousmainonnan kanavaksi.

Markkinointi & Mainonta julkaisi marraskuun alussa artikkelin, jossa käsitellään printtimainonnan hiipumista ja radiomainonnan kasvua. Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller kertoo, että toimialan liikevaihto on kasvanut viisi vuotta putkeen. Sen minkä printtimedia menetti, valui kasvuna radiomedialle.

Möllerin mukaan toimiala kasvaa tänä vuonna noin kolme prosenttia. Toisen vuosineljänneksen jälkeen osuus mediamainonnan kakusta oli seitsemän prosenttia. ”Toiveeni on, että kasvaisimme 10 prosenttiin, mutta se ei ole vielä realismia. Se on pitkäaikainen tavoite”, kertoo Möller.

Möller uskoo, että radio nähdään tulevaisuudessa brändin rakennuksen kanavana. Radiomainonnan kasvua jarruttaa mainostajien kokemattomuus. ”Radio on vielä nuori media: sitä ei mielletä strategiseksi kumppaniksi vaan tukimediaksi, enemmänkin tarjousmainonnan kanavaksi.

”Tavoite on saada aikaan enemmän kuin pelkkiä musiikkikanavia.”

Markkinointi & Mainonta uutisoi elokuussa mediatalo Keskisuomalaisesta, joka haki useita radiotoimilupia. Tämä on selkeä signaali siitä, että ääni on kasvussa. Perinteisellä printtimedialla aloittaneet mediatalot joutuvat reagoimaan muutoksiin ja etsimään uusia keinoja pysyäkseen kilpailussa mukana.

Kangaskorpi kertoo Keskisuomalaisen tiedotteessa, että tavoite on ”saada aikaan enemmän kuin pelkkiä musiikkikanavia”. Paikallisten uutissisältöjen tarjoaminen kiinnostaa ihmisiä Kangaskorven mukaan. ”Pyrimme hakemaan myyntikoneiston salkkuun sellaisia tuotteita, jotka myyvät. Tämä on hyvin perinteistä portfolion laajentamista monella eri tavalla.

Sisällöntuottajan näkökulmasta katseltuna, tämä vaikuttaa siltä, että meidän sisällöntuottajien ääntä ja ideoita tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa. Joku hallitsee tekstin ja kuvat, joku videon. Näyttäisi selkeästi siltä, että äänelläkin tulee olemaan vaikutusta.

Kuva: Bauer Media Oy

Lokakuussa Bauer Media kertoi tiedotteessaan Perhon ja Pääskysaaren Podcastien saavan jatkoa. Suosittu Perho & Pääskysaari sai ensimmäisen kauden päätyttyä tiedusteluja jatkosta. Toinen kausi starttasi lokakuussa.

Jenni Pääskysaaren mukaan palaute on juuri sellaista, jota lähdettiin sarjan sisältösuunnittelussa hakemaan.

Erilaiset aikuiset ihmiset ovat tulleet nykäisemään hihasta ja kertoneet muun muassa, miten aina Annan puhuessa nyökyttelevät voimakkaasti ”kyllä just noin se asia on”. Ja heti perään minun puhuessani ”tai niin voihan se olla noinkin”. Tämä on vahva viesti siitä, että kuulija joutuu lopulta laittamaan omat aivonsa hommiin.

”Kieku ja Podcast antavat loistavat mahdollisuudet niille vaikuttajille, jotka eivät koe omaa ”naamaansa” sopivaksi sosiaaliseen mediaan. ”

Olen entistä vakuuttuneempi siitä, että ääni on uusi ilmiö. Podcastien suosio kasvaa, radio syö printtimedian kassavirtaa ja mediatalo laajentaa paikallisradiotoimintaan. Kun Instagramimainen, suomalainen Kieku-sovellus saa käytettävyyden käyttäjäystävällisemmälle tasolle, olen varma, että minicastit nousevat suurempaan suosioon. Muutamat sosiaalisen median vaikuttajat ovat jo ottaneet Kiekun haltuunsa, ehkä heidän määrä kasvaa?

Moni tuntee sanonnan, jossa ”naama sopii radioon”. Aika moni karsastaa videolla esiintymistä, eikä kirjoittaminenkaan suju. Puheen avulla oman mielipiteensä ilmaisu voi olla heille ratkaisu ja sitä kautta saattaa olla, että aikuisempi, varttuneempi väestö ottaa haltuunsa äänimaailman. Ikä on tuonut kokemusta ja näkemystä, sitä kautta myös mielipiteitä, jotka halutaan ilmaista. Kieku ja Podcast antavat loistavat mahdollisuudet niille vaikuttajille, jotka eivät koe omaa ”naamaansa” sopivaksi sosiaaliseen mediaan.

Oletko seurannut, miten nuoret ja lapset ”katsovat” tubettajia? Videoita kuunnellaan. Samalla saatetaan touhuta jotain muuta. Videot ja blogit vaativat näköaistia ja keskittymistä. Podcast, Kieku ja radio mahdollistavat kuuntelemisen, kun samalla voi siivota, tehdä töitä, viestitellä ja vaikka somettaa Facebookissa tai Instagramissa. Autoileville radio on tuttu seuralainen. Minulle, 80-luvulla syntyneelle, tällainen ei ole tavatonta, sillä radiota kuunneltiin lapsuudessani todella paljon, mutta samalla tehtiin jotain muuta.

”Äänikirjojen kuuntelu kasvoi Bookbeatissa viime vuoden aikana 181 prosenttia.”

 

Entä sitten äänikirjat? Niidenkin suosio on kasvanut. Talouselämä uutisoi elokuussa Bookbeatin saavuttaneen käyttäjätavoitteensa etuajassa. Jutun mukaan heinäkuussa suomalaiset kuuntelivat äänikirjoja Bookbeatissa miljoona tuntia! Äänikirjojen kuuntelu kasvoi Bookbeatissa viime vuoden aikana 181 prosenttia.

”Sandin kertoi maaliskuussa Markkinointi&Mainonnalle, että äänikirjojen kulutus oli pari vuotta sitten vielä suhteellisen pientä, eikä e-kirja ollut saavuttanut merkittävää suosiota lukijoiden keskuudessa.”

”Halusin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, GEW-viikolla järjestettävän, rekry- ja verkostoitumistapahtuman näkyvän sekä kuuluvan!” 

Koska äänen suosio on kasvussa monella tavalla, povaan äänestä nousevaa juttua myös sosiaalisessa mediassa sekä sisältömarkkinoinnissa sitä kautta. Halusin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, GEW-viikolla järjestettävän, rekry- ja verkostoitumistapahtuman näkyvän sekä kuuluvan! Podcast otettiin tapahtuman markkinointiin mukaan. Vaikka sillä ei vielä olekaan suurta roolia, on hyvä lähteä mukaan trendien mukaan ja kokeilla sekä harjoitella.

Jännityksellä jään seuraamaan kehitystä ja mitä kaikkia uusia sisältömarkkinoinnin keinoja äänimaailmaan kehitetään. Haluan olla mukana sen kehittämisessä!

Kuuntele miksi kannattaa tulla rekry- ja verkostoitumistapahtumaan. Opiskelija Niina Mustasalo haastattelee messuja järjesteleviä opiskelijoita, Aki Järvelinia ja Lauri Alasta.

Kirjoittaja:

Minna Hirvonen
Myynnin ja markkinoinnin kolmannen vuoden opiskelija
minna.hirvonen@edu.xamk.fi
Minna Hirvonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *