Ota käyttöön Moodlen suosittuja aktiviteetteja!

 Työpaja -aktiviteetti

Aktiviteetin avulla opettaja pystyy etukäteen aikatauluttamaan ja vaiheistamaan yksilötehtävänpalautukset, niihin liittyvät vertaisarvioinnit ja itsearvioinnin sekä määrittämään arviointivuorojen jakotavan. Aktiviteetti on monivaiheinen ja aktiviteetin lisäysvaiheeseen että toimintatapaan liittyy monia asetuksia, joten aktiviteetin määrityksissä on oltava erityisen tarkkana.

Opiskelijan on pysyttävä annetussa aikataulussa, jotta vertaisarvioinnit onnistuu. Opettajalta aktiviteetti vaatii hieman aikaa ja tarkempaa paneutumista ohjeistuksen, arvioinnin, palautteen että vertaisarvioinnin prosessin läpikäymiseen. Moodletuki auttaa toki määritysten kanssa, mutta kannattaa varautua ensi alkuun myös yllätyksiin, koska aktiviteetin logiikka saattaa olla hieman omituinen.

Haasteita pelkäämättömille tämä on erityisen mielenkiintoinen aktiviteetti, jota suosittelen lämpimästi kokeilemaan 🙂 Aktiviteetti soveltuu hyvin isojen ryhmien tehtävien käsittelyyn ja varsinkin kokonaan etänä toteuttaviin opintojaksoihin.

Työpaja -aktiviteetti

Oppitunti -aktiviteetti

Ideana tässä aktiviteetissa on luoda opiskelijoille valmiiksi joustava ja mielenkiintoisempi oppimisprosessi verkkosivuineen, joiden sisältö voi olla periaatteessa mitä vaan kuten tekstiä, kuvia, ääntä tai videoita ja niihin liittyviä kysymyksiä, jossa suoritus tarvittaessa voidaan myös pisteyttää ja asettaa sille aikarajoituksia. Opiskelija pystyy näkemään oman edistymisensä ja opettaja näkee taas edistymisraportin.

Opiskelijan eteneminen määräytyy vastausten perusteella tai sivujen alareunan valintapainikkeiden avulla. Oppituntia voi käyttää esimerkiksi oppimiskorttityyppisesti, jolloin kysymykset näkyvät opiskelijoille satunnaisessa järjestyksessä, jota voi hyödyntää asioiden ulkoa opetteluun. Usein oppituntia käytetään yksinkertaisesti opintojakson eri osioiden esittelyyn ja opettamiseen.

Oppitunnista löytyy vastaavia kysymystyyppejä kuin tentti -aktiviteetista, joista essee on opettajan arvioitava aina käsin. Oppitunteja voi myös linkittää toisiinsa ja jokaiseen oppitunnin loppuun voi linkittää yhden muun aktiviteetin, johon opiskelija oppitunnin päädyttyä ohjautuu.

Tärkein osa oppitunnin määrittämisessä on miettiä eri sivujen ja kysymysten vastausvaihtoehtojen siirtymät, joita tulisi esikatselussa testata ennen opiskelijoille julkaisemista. Oppitunti on hieman työlästä rakentaa siinä mielessä, että siinä joutuu keksimään aineistoon liittyviä kysymyksiä ja niihin vaihtoehtoja. Suosittelen tätä aktiviteettia kuitenkin vaihtoehdoksi perinteiselle aineiston länttäämiselle Moodlen, koska tämä haastaa opiskelijoita uudella tavalla ja on siten mielekkäämpää oppimisen kannalta.

Oppitunti -aktiviteetti

Moodleinfot Mikkelin kampuksella

Moodle on yksi tärkein palvelu E-kampus ympäristössä. Alla olevassa kuvassa näkyy mitä muita palveluita ympäristö pitää sisällään.


Uusille opiskelijille pidetään yleensä tammikuun alussa ja elokuun lopussa Moodleinfoja, jotta kyseinen palvelu tulisi tutuksi ja sitä osattaisiin käyttää opintojen aikana. Yleensä Moodleinfot ajoittuvat aloitusviikolle kaikkien muiden infojen yhteyteen, koska Moodlea todennäköisesti tullaan tarvitsemaan heti kun varsinaiset opintojaksot alkavat. Tarvittaessa toki Moodleinfoja pidetään muinakin ajankohtina.

Moodleinfo tilataan uudelle opiskelijaryhmälle E-kampus -yksiköltä hyvissä ajon ennen toivottua infon ajankohtaa Xinfon  (Xinfo-palvelusivusto) kautta. Moodleinfo on ajoitettava siten, että opiskelijat ovat saaneet jo tunnuksensa, jotta Moodleen pääsy onnistuisi infon aikana. Moodleinfo olisi suotava pitää tietokoneluokassa tai siten, että opiskelijolla on mahdollisuus omilla laitteilla Moodlea jo kokeilla.

Moodleinfo kestää yleensä yhden oppitunnin verran, jonka aikana Moodlen käyttöliittymä ja siinä toimimista esitellään, sen eri työkalut ja aktiviteetit tulevat tutuksi ja opintojaksoille liittymistä harjoitellaan. Tarvittaessa liitytään yhdessä jo oikeille ointojaksoille, mutta muussa tapauksessa käytetään harjoitteluopintojaksoa, josta samalla löytyy ohjeita Moodlen käytöstä. Harjoittelupohja on nimeltään ”Vinkit opiskelijoille – Tips for students”, johon pääsee liittymään ilman avainta.

Tammikuussa olleet Moodleinfot on nyt pidetty. Niitä oli Mikkelissä yhteensä seitsemälle ryhmälle. Tällä kertaa ylimääräisiä ongelmia aiheuttivat käyttäjätunnukset, sähköpostiosoitemuutokset ja järjestelmien vaihdokset liittyen Kyamkin ja Mamkin fuusioitumiseen yhdeksi ammattikorkeakouluksi. Moodleen ei ensimmäisten infojen aikana päästy ollenkaan kirjautumaan, koska opiskelijat eivät päässeet edes koneille asti kirjautumaan vielä saatikka itse Moodleen jos olisikin omia laitteita käytössä ollut. Käyttäjätunnukset Moodleen kun ovat kytköksissä näihin muihin järjestelmiin, jossa ne muodostuvat.

Koulu kun alkoi heti uuden vuoden juhlimisen jälkeen, jolloin uusi Xamk vasta kokonaisuudessaan muodostui eikä kaikki järjestelmät sitä ihan mukisematta ymmärtäneet eikä ennakkoon kaikkea pystynyt yksinkertaisesti edes tekemään vaikka olisi halunnut. Viikko lisää aikaa olisi ollut järjstelmämuutosten kannalta todella tarpeellinen. Koulu olisi voinut alkaa vasta loppiaisen jälkeen, tilanne olisi todennäköisesti ollut aivan erilainen, monelta harmilta olisi vältytty, mutta valitettavasti kaikkeen ei osattu vielä siinä kohti varautua ja suunnitella kun aikatauluja on soviteltu eikä välttämättä edes vielä fuusiosta tiedettykään sen enempää.

Jokaisessa Moodleinfossa oli siis vähän jännitettävää kun ei voinut tietää mikä on tilanne kunkin ryhmän kohdalla, toimiiko tunukset vaiko ei. Onneksi tähän tuli varauduttua ja ensimmäiset pari ryhmää saivat katsoa vain tykin kautta mikä se Moodle oikein on, seuraavat pääsivät jo osittain Moodleen tarkoittaen, että ehkä kolmannes pääsi jo itsekin kokeilemaan ja loput katselivat vierestä, mutta viimeiset ryhmät pääsivät jo kunnolla käsiksi ainakin Moodleen. Noh tälläkin kertaa asiasta selvittiin huumorilla ja kärsivällisyydellä kun eipä siinä muutakaan olisi voinut. Syksyllä sitten taas järjestetään infoja uusille sisään tulleille opiskelijoille, joten muistakaa ne infot ryhmillenne myös ajoissa tilata ja aikatauluhin sovitella!

Elävöitä Adobe Connect sessioitasi

Adobe Connectiin on saatavilla paljon hyödyllisiä pienoissovelluksia joilla voit elävöittää virtuaalihuonettasi. Tässä blogikirjoituksessa esittelen muutamia näistä. Sovellukset löytyvät Sharepodista kohdasta Share document – Shared Content.

Sovellukset löytyvät Shared Content-kansiosta.

Osallistujat kartalle
Tuttu tilanne verkkotapaamisissa: kirjaudut virtuaalihuoneeseen reilusti ennen aloitusaikaa ja paikka näyttää tyhjältä. Mahtaako tänne tulla muitakin? Kokousinfo-podilla voit kertoa osallistujille milloin tapahtumasi käynnistyy. Mukavana ”jäänrikkojana” voit käyttää osallistujakarttaa, johon kukin osallistuja voi merkata itsensä karttapinnillä. Pieni ohjeistus ja vaikkapa keskustelunavaus chatissa toivottavat osallistujat tervetulleiksi. Osallistujakartta käsittää koko maapallon ja sitä voi zoomata katutarkkuuteen asti. Voit käyttää sitä vaikkapa reitin ohjeistukseen. Paikkatiedon voi syöttää osallistujakarttaan myös koordinaatteina.

Osallistujakartta ja kokousinfo sovellus käytössä.

Videot tehokäyttöön
Käytätkö luennoillasi paljon youtube-videoita? Ehkä olet koostanut parhaista videoistasi soittolistoja? Nämä saat kätevästi käyttöön Youtube pod-lisäosalla.  Youtube-podin uusin versio löytyy Shared Content osiosta nimellä Youtube pod uusi. Kirjautumalla omilla youtube-tunnuksillasi podiin saat kaikki youtubessa luomasi soittolistat suoraan Adobe Connectiin.

Youtube lisäosalla saat omat soittolistasi helposti käyttöön virtuaalisessioihin.

Tehtävälista ja aikalaskuri avuksi jäsentelyyn

Kokousten ja luentojen jäsentelyyn löytyy avuksi tehtävälista-työkalu. Työkalua voi käyttää yhdessä osallistujien kanssa aktivoivana elementtinä tai osallistujilta piilotettuna ”muistilappuna”. Jos haluat käyttää tehtävälistaa piilotetusti, laita virtuaalihuoneessasi päälle presenter only area. Se on alue virtuaalihuoneessa, jonka sisältö ei näy etäosallistujille. Presenter only area löytyy meeting-valikon alta ja sinne voit avata esimerkiksi muistiinpanotyökalun (notes) tai minkä tahansa muun connectista löytyvän podin.

Aikalaskurilla pidät työskentelyn aikataulussa. Tehtävälista jäsentää työskentelyä.

Aikalaskuri-työkalun avulla pidät verkkosessiosi aikataulussa. Laskuriin voit syöttää lyhyen infotekstin ja haluamasi minuuttimäärän. Erityisen käyttökelpoinen seminaarikäytössä puheenvuorojen mittarina.

Edellä esiteltyjä sovelluksia voi käyttää lukemattomilla eri tavoilla. Voit kokeilla niitä vaikka heti omassa virtuaaliluokassasi. Tutustu myös muihin Shared content-kansion työkaluihin. Apua ja vinkkejä käyttöön saat ekampuksen väeltä.

New Look for Moodle and Portfolio systems

New look for Moodle and Portfolio systems will be introduced on the 5th of December. Introduction of the new look will not change current features of the Moodle or affect user or course contents. The Portfolio system will also be updated at the same time. Introduction of the new look and updating the portfolio system will not affect user contents. 

The new look of Moodle

The most significant changes in the new look of Moodle will be on the login page. Login in to the Moodle system will be located under the “Come and study” header text.

Frontpage of Moodle

Frontpage of Moodle

My home – page will closely resemble the current My home – page. Changes are made to the colors of the page. A Footer menu, which will contain useful links, will be introduced to inner pages of Moodle as a new feature.

My home view

My home view

Most significant change in the course pages is the relocation of the blocks (Navigation, settings, etc.) from the right side to the left side of the page.

Course view

Course view

The new look of Portfolio

Portfolio’s Dashboard and My Content sections will closely resemble the current versions of those sections. Changes are made to the colors of the page. A Footer of useful links similar to Moodle is also introduced to Portfolio.

Dashboard of Portfolio

Dashboard of Portfolio

Most significant change in the Portfolio is auto save of edited pages in the Work Samples section. Also the new page element settings panel will open to the right side of the view.

Editing of the page content

Editing of the page content

Adding of the new content

Adding of the new page content

Tutustu Moodlen ja portfolion uusiin ulkoasuihin

>> Read the English version of notice

Moodlessa ja Portfoliossa otetaan käyttöön Xamkin ilmeen mukaiset ulkoasut 5.12.2016.  Ulkoasun käyttöönotto ei aiheuta muutoksia Moodlen toimintoihin, eikä sillä ole vaikutusta käyttäjien tai opintojaksoalustojen sisältöihin.

Portfolio-järjestelmä päivitetään ulkoasun käyttöönoton yhteydessä. Portfolio-järjestelmän päivityksellä tai uuden ulkoasun käyttöönotolla ei ole vaikutusta käyttäjien sisältöihin.

Moodlen uusi ilme

Moodlen etusivu muuttuu uuden ulkoasun myötä kaikkein eniten. Kirjautuminen tapahtuu jatkossa ”Tervetuloa oppimaan” otsikon alla olevalla kirjautumislomakkeella.

Moodlen etusivu

Etusivu

Oma kotisivu säilyy uudessa ulkoasussa rakenteeltaan aiemman kaltaisena. Suurimmat muutokset koskevat sivun väritystä. Moodlen sisäsivuille tulee uutena ominaisuutena käyttöön alapalkki, joka sisältää hyödyllisiä linkkejä.

Oma kotisivu

Oma kotisivu

Opintojaksojen sivuilla suurin muutos värien ja alapalkin lisäksi on lohkojen (navigaatio, asetukset, yms.) siirtyminen sivun oikeasta laidasta vasempaan laitaan.

Opintojakso-näkymä

Opintojakso-näkymä

Portfolion uusi ilme

Portfolion etusivu eli Työpöytä sekä Oma sisältö -osiot säilyvät uudessa ulkoasussa rakenteeltaan samankaltaisena kuin aiemmin. Suurimmat muutokset koskevat sivun väritystä. Uutena elementtinä sivulla on alapalkki, joka on samanlainen Moodlen kanssa.

Työpöytä-näkymä

Työpöytä-näkymä

Isoin muutos Portfoliossa liittyy Työnäyteet-osion sivujen muokkaamiseen. Jatkossa muokattava sivu tallentuu automaattisesti ja lisättävän elementin asetukset avautuvat näkymän oikeaan reunaan.

Sivunmuokkaus-näkymä Työnäytteet-osiossa

Sivunmuokkaus-näkymä Työnäytteet-osiossa

Uuden elementin lisääminen

Uuden elementin lisääminen sivulle

Etäosallistuminen lähiopetukseen

Saamme säännöllisesti apupyyntöjä lähiopetustilaisuuden lähettämisessä verkon yli etäosallistujille. Kokoan tähän yleisempiä huomioita tästä mahdollisuudesta, jos haluat sen oppilaillesi tarjota.

  1. Pyydä tuki ajoissa. Mielellään kahta viikkoa ennen tilaisuutta. Myöhemminkin saa toki pyytää, mutta nämä ottavat aikansa jos ne tehdään hyvin. Tulemme paikan päälle ja etsitään yhdessä tarvittavat välineet luokkaan ja testataan tila. Voimme ekalla kerralla olla mukana myös opetuksen aikaan jos se vaan sopii aikatauluihimme.
  2. Mieti mitkä asiat haluat sisällyttää etäosallistumiseen. Tallenteen, äänen luokasta, videokuvan luokasta, opettajan taulun, älytaulun näkymän, vuorovaikutusta chatista, tuen etäosallistumiseen oppilaille,  mikin opettajalle, mikin oppilasryhmälle lähiopetuksessa, mikin käyttömahdollisuuden etäosallistujalle, jotain muuta? Mitä enemmän valitset, sitä vähemmän on vaihtoehtoja toteututtamiseen, ja sitä enemmän tarvitset välineitä.

Voit valita helpoimman tien, ja virittää vain hyvällä datayhteydellä (tai luotettavalla langattomalla verkolla) varustettua älypuhelinta lähettämään video- ja äänikuvaa luokasta sovelluksen avulla. Tähän voi käyttää esimerkiksi Periscope-ohjelmaa, johon kirjaudutaan Twitter-tunnuksella. Voit myös pitää omaa YouTube-kanavaa, ja lähettää siellä reaaliajassa opetustilaisuuttasi etäosallistujille, tällöin käytät Google-tunnuksiasi.

Järkevin tapa opetuksen näkökulmasta on kuitenkin käyttää Adobe Connectia ja keskityn siksi siihen nyt perusteellisemmin. Connect on tarkoitettu opetuksen toteutukseen verkossa ja sopii siksi myös hyvin etäyhteydellä osallistumiseen. Connectin käyttöön tarvitset kuitenkin oman verkkohuoneen ja siihen toimivan hallinnointitunnuksen. Nämä saat laittamalla ajoissa pyynnön  Xinfon kautta Oppimisteknologiapalveluille. Henkilökohtaista apua saat nopeamminkin tarvittaessa, Connectin kanssa sinua auttavat Matti Strengell ja Timo Juurinen, mutta myös minulta voi tulla kysymään. Verkkoluokallasi on tietty verkko-osoite esim. http://flax.kyamk.fi/xamksarimetsala ja sen voit jakaa etäosallistujille joko Moodlen tai sähköpostin kautta etukäteen. Ohjeista etäosallistujat kirjautumaan vieraana, omalla etu- ja sukunimellään. Tunnuksia ei tarvitse tällöin olla.

Jos sinulla on jo Connect-huone ja siihen toimivat tunnukset, voit siirtyä eteenpäin ja käydä miettimään lähiopetusluokan käytännön järjestelyjä. Mitä siis haluat mahdollistaa etäosallistujalle?

  • äänen luokasta. Kirjaudu luokassa itse Connect-huoneeseen, liitä tietokoneeseen kokousmikki (saat lainaan E-kampuslaisilta, varaa ajoissa!). Laita mikki päälle verkkoluokassa.
  • videokuvaa luokasta. Mieti tarkkaan tarvitseeko etäosallistujan nähdä kuvaa tilasta. Jos luokassa ei ole älytaulua, haluat ehkä suunnata kameran taululle jos sinne kirjoitellaan. Liitä verkkokamera (kysy tietohallinnolta mahdollisuutta hankkia tai tuo oma) tietokoneeseen ja suuntaa se haluamaasi suuntaan. Kuva ei usein ole kovin tarkka. Voit myös lainata HD-kameran E-kampuslaisilta, jos varaat sen ajoissa. Se vaatii tietokoneelta usein kuitenkin tehoa hieman jo, ja lisäksi vakaan ja nopean internetyhteyden. Videokuva vie usein myös laatua ääneltä, eli jos ääni käy pätkimään verkossa, lopeta videokuvan jako. Muista käynnistää verkkoluokassa kamerakuva ja klikkaa vielä esikatseluvideokuvan jälkeen videokuvan jako päälle. Videokuva tietokoneelta vie usein sen verran kaistaa, että samasta tietokoneesta lähtevä ääni voi alkaa hankalaksi.
  • opettajan tietokoneen näytön jako luokasta verkkoon. Tämä onnistuu parhaiten jos olet älytaululuokassa. Muuten joudut toteuttamaan jakamisen videokuvaamalla mikä ei ole hyvä vaihtoehto. Käynnistä tietokoneella Connect-luokassasi Share-podin (Share-ikkunan)  Screen Share eli näytön jako. Tällöin oma näyttösi näkyy kopiona verkkoluokassa ja voit kirjoitella ja ohjata näkymää älytaulun avulla. Haluat varmaan myös käynnistää äänen luokasta eli käynnistä myös mikkisi verkkohuoneessa.
  • vuorovaikutusta lähiopetukseen. Verkon yli opiskelussa on vaikea osallistua, sillä tekniset ongelmat usein yllättävät mikin kanssa etäosallistujien päässä. Chat on kuitenkin ihan toimiva vaihtoehto, ja jo valmiina Connect-luokassa. Haasteena on, että miten opettaja huomaa sinne tulleet kysymykset tai kommentit. Ja kuka tukee kun asiat ei toimi ja niitä pitäisi ratkoa kesken oppitunnin? Tähän voi pyytää tuen E-kampulaisilta mukaan. Apuna voi käyttää myös vaikkapa TodaysMeet (https://todaysmeet.com) selainpohjaista chattiä myös, ja siihen voi tunniltakin helposti osallistua omilla mobiililaitteilla, joten oppilaatkin voivat kertoa sinne tulleista viesteistä sekä vastailla niihin.
  • äänen tuominen verkkoluokkaan eri lähteistä.
    1.  Jos haluat, että luokassa olevien oppilaiden kommentit välittyvät verkkoluokkaan, voit itse toistaa ne omaan mikkiisi (luokassa tuli kysymys että…) ja sitten vastata niihin, tai sijoittaa lähiopetusluokan oppilaat niin, että yksi mikki heidän keskellään välittää äänen verkkoluokkaan. Voitte toki pitää luokassa kiertävän mikrofoninkin, mutta harvoin osallistuja jaksaa odottaa puheenvuoroaan niin kauan että mikki on käsissä. Tai ainakin se on turhauttavaa. Jos haluat oman äänesi verkkoluokkaan, tarvitset itsellesi vielä oman mikin, ellet halua koko ajan puhua kokousmikki kädessä, tai pysyä paikallasi tietokoneen äärellä.
    2. Oman äänen välittämiseen kannattaa ottaa erillinen tietokone tai mobiililaite, josta avaat Connect luokan (nimeksi vaikka ”Open ääni”), ja välität vain äänen. Opettajan tietokoneelta saat siis näytön näkymän verkkoluokkaan, ja toiselta laitteelta opettajan äänen. Saat kätevästi langattoman mikin itsellesi, kun esimerkiksi puhelin on helppo ottaa taskuun Connect-sovellus päällä, ja siitä puhua nappi toisessa korvassa verkkoluokkaan. Opetusluokkien tietokoneisiin kun on haastavaa langattomia mikrofoneja yhdistää kun ei ole asennusoikeuksia.
    3. Etäosallistujien äänen saamiseksi verkkoluokkaan tarvitaan lähiopetusluokkaan sellainen mikrofoni (esimerkiksi kokousmikki), jossa on myös kaiutin. Äänen kuuluessa kokousmikistä, tulee opettajan mikrofonin olla mykistetty, tai ääni käy kiertämään. Verkossa olijoiden tulee siis pyytää puheenvuoroa, tai heille täytyy ohjatusti antaa aika puhua, ja opettaja pistää jo ennalta silloin mikkinsä mykistetyksi. Vastuu toimivista mikeistä etäosallistujan päässä ottaa siellä oleva henkilö, mutta E-kampuslaiset voivat yrittää auttaa myös chatin välityksellä Connect-huoneessa. Harvemmin mikkiongelmia nopeasti etänä saadaan kuitenkaan ratkeamaan, eli voi olla että joskus pitää tyytyä olemaan mukana vain kirjoittamalla chattiin. Videota etäosallistujista ei kannata ottaa mukaan verkkoluokkaan viemään nettikaistaa. Mikit tulee etäosallistujien päässä olla mykistettynä muun aikaa, kuin luvallisilla puheenvuoroilla.

Pyydä rohkeasti tukea, ja toteuta opetustasi omalla tyylilläsi. Me olemme täällä auttaaksemme sinua!

Mikä on uusi E-kampus

Xamkin organisaasaatiokaaviossa näkyvä E-kampus saattaa joillekin näyttäytyä uutena asiana, mutta eihän tässä todellakaan mistään uudesta ole kyse! Vaan ihan tutusta ja pitkään toimineesta yksiköstä uudistetulla nimellä. Siitä näkyvänä todisteena on esimerkiksi tämä blogi.

snip_20161021085756

Aivan ensimmäinen blogikirjoitus ilmestyi v. 2008 Oppimisteknologiakeskus Kymiedun toimesta, kun hyvää palautetta saanut hanke vihdoin vakinaistettiin omaksi yksikökseen. (Siis yli kahdeksan vuotta sitten!) Blogin tehtävänä oli tiedottaa ajankohtaisista asioista verkko-opetuksessa ja erityisesti Kymiedun toiminnasta. Samaa tehtävää on tarkoitus jatkaa edelleen tämän päivän aiheilla ja tekemisen muodoilla.

Blogi onkin mitä mainioin tapa ajankohtaisten asioiden, toiminnan, vinkkien, ohjeiden ynnä muun esille tuomiseen. Kerronnan mukaan saa laitettua kuvia, videoita ja linkkejä täydennykseksi. Lisäksi mukaan tulee kirjoittajan omaa luonnetta ja osaamista paremmin kuin vain pelkän ohjeen tai oppaan muodossa tapahtuu. Saadaan se inhimillinen ote niin tekniseksi miellettyyn nolla-ykkös-maailmaan.

Alku onkin -99

Jos peräännytään vielä taemmas historiaan, niin eihän tuo kahdeksan vuottakaan ollut vielä mikään alku. Siinä jo vakinaistuttiin. Kyamkin verkkolehti Koskisen 4/2016 artikkelista ”Viisitoista vuotta verkko-opetusta” voidaankin havaita, että siemen nykyiselle E-kampukselle voidaan paikantaa ensimmäiseen nimenomaan verkko-opetukseen suunnattuun opettajien koulutukseen, Verkko.opeen, eli peräti vuoteen 1999. Kun verkko-opetuksen mahdollisuuksia opittiin paremmin havaitsemaan ja tarve opettajien työn tukemiselle oli akuutti, niin Kyamkissa päädyttiin perustamaan KymiPro-hanke vastaamaan tarpeeseen. Tuolloin elimme vuotta 2004 ja vakinaistaminen tapahtui sitten nelisen vuotta myöhemmin.

Organisaatiouudistuksessa v. 2013 silloinen Kymiedu siirtyi uuteen organisaation, KSAMKiin, ja liitettiin osaksi kirjastopalveluja. Perustoiminnot jatkuivat uudessa versiossa muutoksista huolimatta ja laajentuen Mikkelin ja Savonlinnan kampuksille. Yhteistyötyöstä esimerkkinä mukava, käytännönläheinen postaus helmikuulta 2013 ”Ohjevideotuotantoa yhdessä kirjaston kanssa”

dsc_0174Kotkan kampukselta löytyy yhä Kymiedun teeman mukaisesti sisustettu luokkahuone.

Nyt taas neljän vuoden yhteiselon jälkeen tuli erotus omaksi yksikökseen E-kampukseksi, joskin esimies nimitettiin samaksi kuin kirjastopalveluillakin on.

Meidän Moodle

Näkyvimpänä ja volyymiltaan suurimpana E-kampuksen verkko-opetuksen välineenä on tietysti Moodle. Voiko yksikään opettaja tai opiskelija oikeastaan välttyä Moodlelta?! Se vaatisi varmasti jo taitoa. Moodlen ylläpito, ohjaus sen käytössä, ja siihen liittyvät järjestetyt koulutukset ovat olleet merkittävä osa E-kampuksen edeltävien nimiversioiden työskentelyä.

Tämä blogi on tiedottanut Moodleen tulevista suuremmista päivityksistä ja siitä, miten prosessi on aikataulutettu. Tämä noin kahden vuoden välein tapahtuva suururakka tehdään hyvin valmistellen ja mahdollisimman vähän käyttäjille haittaa aiheuttavasti. Millaisia uusia tai uudistuneita ominaisuuksia on vuosien varrella tullut, sen voit kurkistaa vaikka napsauttamalla blogin kategoria-sanaa ”Moodle”.

Samoin on toimittu esimerkiksi myös Adobe Connectin kanssa, josta myös oma kategoria-sanansa.

Koulutukset

Olipa toimintayksikön nimi ollut mikä tahansa koulutuksissa on aina pyritty vastaamaan tarpeeseen. Jopa ennen kuin edes tiedetään, että tarve on tulossa. Tämä blogi on tiedottanut niistä muiden välineiden ohella, mutta toimii erinomaisesti koulutusten tarkemmassa kuvaamisessa ja markkinoinnissa.

Sama logiikka koulutusten järjestämisessä jatkuu ja alkavan vuoden koulutustarjonta on parhaillaan pohdinnan alla: millaiset koulutukset hyödyttäisivät tämän päivän opettajiamme parhaiten.

E-kampus bloggaa

En lähde tämän tarkemmin penkomaan vanhoja tekstejä. Ne löytyvät kaikki kuukausittain tai aiheittain tuosta oikeasta sivun reunan linkityksistä. Kokeile myös hakukentässä jotakin sinua kiinnostavaa hakusanaa.

Sari on ensimmäisen tämän blogin julkaistun tekstin jälkeen tuottanut lukuisia helppolukuisia ja mukavia, mutta silti asiasisältöisiä tekstejä. Hän jatkaa edelleen valitsemallaan tiellä ja suunnitelmissa on myös muiden e-kampuslaisten aktiivinen osallistuminen tekstien tuottamiseen. Toiveissa on lisäksi vierailevia tekstin naputtelijoita.

Omalta osaltani totean, että tämän blogin edellisten tekstien lukeminen toi paljon muistoja myös sitä edeltäviltä vuosilta. Muistan miten ihan ensimmäistä Moodlea viriteltiin tietojenkäsittelyn koulutuksen tueksi ja miten Moodlen käyttöä koulutettiin KymiPron aikana. Teksteissä silmiini osui myös Second Life, joka oli sinällään mielenkiintoinen, mutta sittemmin liian vaikeaksi osoittanut virtuaalinen toimintaympäristö. Niitäkin kokemuksia tarvitaan kehittymiseen ja oppimiseen.

Digituulettajana Sirpa Ala-Tommola

 

Tools for language projects across boarders

This blog post is used when I’m presenting ideas for online collaboration tools for language teachers.
I have created an assingment for finnish students learning english, and it’s like this:
Create an online quiz that tests vocabulary regarding to transportation words. 
Students will be divided to 3 groups.

Group 1 will search and translate and transcript explanations to english words. Students are finnish, so the right answer is in finnish. Tools: Padlet walls, internet searching

Group 2 will record videos with computer or mobile device from these explanations provided by group 1, and upload them to course channel in YouTube (teacher will create new a gmail account and log in to YouTube and give the username and password to group 2). Tools: Padlet walls, videorecorder, YouTube

Group 3 will create the quizzes from the material group 1 (words and their answers) and 2 (YouTube videos explaining words) will provide. Group 3 uses Kahoot (with username and password that teacher provides). Group 3 will also arrange the quiz to be tested online among them. Tools: Padlet walls, YouTube, Kahoot

Tool links:

Trello is a place where everything is planned. Group will put due dates to assingment there and comment the process. Trello wall can be public, so no logging is needed (teacher will log in when creating the Trello wall and give the link address to students).

 1. Trello, project manager site (notes in groups)

2. Kahoot, quizzes

(PIN is provides by the group when quiz is ready, test quiz pin 978312)

3. Padlet, online walls for files, text, pictures (students create their own)

4. Record your video online via browser

 

5. YouTube, videos (own channel)

6. Todaysmeet, online chat

Etäosallistuminen

Tässä blogikirjoituksessa mainitsen muutamia yleisemmin käytettyjä etäosallistumiskeinoja. Käytän tätä kirjoitusta tukena kertoessani Päivi Korhosen opiskelijaryhmälle etäosallistumisen mahdollisuuksista niin koululla kuin työpaikalla, tai itsenäisesti.

Skype for Business (ent. Lync)

Käytetään koulun tunnuksilla (kutsuja voi laittaa sähköpostitse, eikä osallistuvalla tarvitse olla tunnusta), ohjelma ladattavissa Office 2013 -ohjelmapaketin mukana portal.office.comista. Mobiililaitteille (Android, iOS, Windows) löytyy sovelluskaupasta.

Enemmän tarkoitettu kokoustamiseen, soveltuu myös kouluttamiseen. Viikkopalavereita voi pitää hyvin Skype for Businessin kautta. Etuna on työsähköpostin kalenteriin kytkettävät onlinekokoukset, joihin voi laittaa suoraan kutsun Outlookilla, ja saada ilmoituksen kun kokous on alkamassa. Ilmoituksesta on helppo siirtyä kokoustilaan.

Skype for Business: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: viikko- tai työryhmäpalaverit.

Skype

Videopuhelut ja pikaviestittely Microsoft-tilin avulla. Organisaatiotunnus ei toimi tähän. Sovelluksen ja tunnuksen saa kuka vaan tietokoneelleen ja mobiililaitteeseensa, ja on helppoa tehdä oma pikaviestintäporukka sekä nähdä ketkä online.
Skype: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: opiskelijoiden omat tapaamiset verkossa, tai mobiililaitteiden välillä online-kokoustaminen

Adobe Connect (AC)

Verkkokouluttamiseen. Koulu tarjoaa opettajalle oman verkkohuoneen, yleensä muotoa http://flax.kyamk.fi/kyamketunimisukunimi. Huoneessa voi jakaa näyttöä, esitystä, valkotaulua, äänestyksiä, tai esimerkiksi tiedostoja. Hallinnoija kirjautuu (tarvii maksullisen lisenssin tunnukselleen), muut kirjautuvat vieraana. Tarvitsee yleensä hieman etukäteistutustumista ja tutut laitteet, jotta äänien kanssa ei tule ongelmia. Tietokone ei tarvitse ohjelmaa, vaan toimii selaimen kautta. Mobiililaitteille löytyy sovellus sovelluskaupasta.

 

Adobe Connect: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: koulutuksen pitäminen verkossa, tai tapaaminen ryhmän kesken (jos kaikki osaavat käyttää sujuvasti verkkoliittymää ja äänilaitteita)

Videoneuvottelu

Tarvitsee kalliit videoneuvottelulaitteet (tv tai projektori ja kangas, kamera, pöytämikrofoni, kaukosäädin), jotka ovat yleensä tietyissä neuvottelutiloissa, joita voi olla vaikea varata kun ovat niin käytettyjä. Voidaan jakaa videota ja ääntä, sekä tietokoneen näyttöä. Voidaan käyttää joko kahdenvälistä yhteyttä, tai monipisteneuvottelua. Toimii hyvin ryhmien välisissä yhteyksissä (max 6, etukäteen tilattava ylläpitäjältä), koska kuva on yleensä tarkka ja ääni kuuluu hyvin jos mikrofoni on aseteltu oikein. Yhteys otetaan puheluna, ja mikki pitää osata kytkeä pois mykistyksestä.
Videoneuvottelu: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: isommat yksikköpalaverit, yhteiset koulutukset tai tapaamiset eri koulujen ryhmien välillä

Periscope

Mobiililaitteilla tehty videolähetys, jota voi seurata Periscope-sovelluksella omasta mobiililaitteesta.  Periscopessa toimii samalla myös chat ja lähetykset on mahdollista tallentaa Katch-palvelulla. Palvelu toimii Twitterin kanssa yhdessä ja sen tunnuksilla. Kuka vaan voi lähettää mistä vaan, kunhan on wifi- tai datayhteys. Lähetykset ovat yleisemmin yksityisiltä henkilöiltä, mutta myös organisaatiokohtaista lähettämistä on yhä enemmän. Periscopessa ei voi jakaa näyttöä tai dokumentteja, vaan yleensä kuvataan ja otetaan ääntä joko lähettäjästä tai paikasta, josta videolähetys on. Toki kameran voi suunnata myös projektorin kuvaan seinällä, mutta tarkkuus voi olla huonoa. Periscope sopii keskustelevaan luentomaiseen lyhyeen kouluttamiseen tai tieto- tai tiedotusiskuihin, mutta kokoustamiseen ei juurikaan. Moniin tapahtumiin voi etäosallistua Periscopen avulla eikä tarvitse ajaa paikan päälle.
Periscope: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: etäseuraaminen tapahtumissa tai verkkotietoiskujen tilaaminen ja katsominen päivittäin

Hashtagit #

Useasti tapahtumilla on nykyään omat avainsanat sosiaalisessa mediassa. Julkaisuja tehdään paljon, ja niiden löydettävyys on tärkeää. Avainsanoja käyttämällä saa näkyvyyttä viesteille, jotka liittyvät asiaan. Esimerkiksi Twitterissä voi etsiä tietyn tapahtuman viestit hakemalla tapahtuman hakusanalla (esim. #BETT2016, #ITK2016). Twitterin avulla voi osallistua esimerkiksi tv-ohjelmiin (esim. Putous), jolloin pääsee osaksi lähetystä ja voi osallistua verkkokeskusteluihin samalla kun seuraa lähetystä ja viestejä. Monilla urheiluseuroilla on omat sovitut hashtagit, joilla löytää tapahtumasta tulevat uutisvirrat helposti. Avainsanaa ei laiteta perinteisesti kaikkiin viesteihin, vaan yhden viestin löytämällä löytää lähettäjän uutisvirran, jossa viestit sijaitsevat. Hashtageilla voi Instagramista etsiä tietyn tapahtuman kuvia. Tapahtumien jälkeen on myös mielenkiintoista etsiä verkon sisällöt jälkikäteen hashtageilla ja käydä tapahtuma uudelleen läpi mielessään.