Täydennyskouluttautumassa Aulangolla

Kirjasto- ja oppimisteknologiapalveluiden henkilöstöstä muutama päätti lähteä täydennyskouluttautumaan Hämeenlinnaan 10-12.4. ITK-konferenssiin Aulangolle. Konferenssi oli muihin vuosiin verrattuna helpompi hahmottaa, sillä verkkosivuilla pystyi luomaan itselleen ohjelmasuunnitelmankin jo valmiiksi. Luentojen aikataulut, tilat,  ja jopa Twitterin hashtagitkin oli merkattuna jo ennen messuille lähtöä talteen. Itse en avannut printattua esitettä ohjelmien aikataulujen vuoksi ollenkaan. Oma ohjelma löytyi www.itk.fi -sivustolta oman profiilin alta. Itse otin ohjelman talteen myös puhelimeeni Evernote-muistiinpanoon. Luennolta oli sitten kätevä tarkistaa puhelimesta seuraava luento aikatauluineen ja mennä niiden mukaan.

ITK-messuilla esille nousi korostetusti digitaalinen oppimateriaali, verkkoympäristöt, mobiilaitteet, sähköinen ylioppilaskirjoitus, sekä esimerkiksi osaamismerkit. Twitter oli vahvasti mukana ja itsekin käytin sitä muistiinpanojen paikkana. Twitter on sosiaalisen median palvelu, jossa voi omalla profiilillaan lähettää maksimissaan 160 merkin viestin. Viestejä voi kasata yhteen niin sanotuilla hashtageilla, eli esimerkiksi hashtagilla #itk2014. Tapahtumissa on usein ennalta määrätty, mitä hashtagia toivotaan käytettävän. Twitterissä voi hakea viestejä kyseisellä hashtagilla ja saada esille kaikki viestit, joissa hashtagi on mainittuna. Twitteristä löytyy paljon tietoa myös esimerkiksi Kyamkiin liittyen kun hakee hashtagilla #kyamk. Loin omista ITK tweettauksistani koosteen Storify-palvelulla ja se löytyy täältä https://storify.com/Sarius/itk-2014.

Keskellä Aulangon hotellia oli ihana talvipuutarha, jossa kerrata oppimistaan.

Talvipuutarha

ITK-messuilta löytyy myös monia muita blogauksia. Erittäin lämpimästi suosittelen Matleena Laakson blogia, joka löytyy täältä http://www.matleenalaakso.fi/. Matleena on myös kova tweettaamaan (https://twitter.com/MatleenaLaakso), ja häneltä löytyy myös valtavasti kullan arvoista materiaalia opettajille esimerkiksi Slideshare-palvelusta (http://www.slideshare.net/MatleenaLaakso). Matleena on erittäin esimerkillisesti PAOK-verkosto -hankkeen avulla luonut itselleen digitaalisen minän ja ammattitaidon, joka todellakin näkyy hänen verkkojulkaisuissaan. Itse tapasin Matleenan ensimmäistä kertaa Mobiilikesäkoulussa Tammelassa (http://www.mobiilikesakoulu.com/) vuosi sitten. Kyseistä tapahtumaan voin muuten lämpimästi suositella kaikille mobiilaitteista kiinnostuneille! Verkon kautta olinkin jo entuudestaan tutustunut Matleenan vahvuuksiin ja erikoistumiseen sosiaalisessa mediassa. Matleenan hanke loppuu tänä vappuna, ja hän on vapaalla markkinoilla uusien haasteiden suhteen.

Jos olet kiinnostunut itse luomaan oman digitaalisen minäsi, sekä hyödyntämään sosiaalista mediaa sen tukena, kannattaa ehdottomasti tutustua Matleenaan verkossa hänen aineistojensa ja profiiliensa kautta ja ottaa mallia.

ITK 2014 antoi minulle uutta näkökulmaa etenkin e-aineistojen suhteen. Otava on julkaissut oman palvelunsa www.luekirja.fi, jossa voi kaikkia Otavan uusia julkaisuja lukea kuukausimaksulla rajattomasti verkossa. Kirjoja voi ladata myös offline-luettavaksi esimerkiksi tablettitietokoneeseen, mutta vain kolme kerrallaan. Hintaa tällä palvelulla on 24.90 euroa kuukaudessa. Tähän asti olen itse käyttänyt kuukausimaksulla musiikkipalvelu Sporifyä (9,99 euroa/kk www.spotify.com) ja Amazonin äänikirjakauppaa Audible (14,99 dollaria /kk yhdellä krediitillä, www.audible.com). Otava on siis luonut itse sähköisen kirjaston omille kirjoilleen. Erona esimerkiksi Audibleen on se, että Otavan kirjoja ei saa pitää, toisin kuin Audiblen ostetun äänikirjan luonnollisesti saa.

Luekirjaa.fi -palvelu mahdollistaa luettujen kirjojen käsittelyn myös opiskelijaryhmän kanssa verkossa.

Luekirja

E-kirjojen ominaisuuksina esille nousi opiskelijoiden mahdollisuus muokata kirjoja jatkamalla niitä omilla muistiinpanoillaan, sekä e-kirjojen kulkeminen mukana koko elämän. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi yläasteella käytettyjen oppikirjojen ja muistiinpanojen hyödyntämisen samassa ympäristössä myös lukiossa. Oppimisympäristönä toimi peda.net.  Lisätietoa tästä löytyy e-Oppi -verkkosivustolta http://www.e-oppi.fi/. Meillä Kyamkissakin on opittu e-kirjojen tekeminen iBooks Authorilla, jota e-Oppi myös hyödyntää. Sovellus on ilmainen ja sillä voi julkaista omia kirjoja iBooks-palveluun, joka toimii iTunesin kautta. Kyamkilta tällaisia kirjoja on itseni lisäksi luonut Päivi Korhonen, joka toteutti digikirjan luomisen ranskan kielen kurssillaan opiskelijoiden kanssa. Päivin kirja löytyy täältä: https://itunes.apple.com/fi/book/bonjour!-ranskan-alkeiskurssi/id634313886?mt=11.

Osaamismerkit eli OpenBadges on ollut nyt puheissa esimerkiksi Kyamkin Facebook-ryhmässä nimeltä Kahvihuone. OpenBadge on suomennettuna osaamismerkki ja se on Mozilla Foundationin perustama standardisoitu merkkipalvelu. Sinne voi luoda tilin, ja sille tilille voi myöntää osaamismerkkejä erilaisista taidoista tai koulutuksista. Opettaja voisi esimerkiksi saada osaamismerkin Moodlen tai Adobe Connectin taitojensa tiimoilta. Tai opiskelija voisi saada merkin kielten taidoistaan. Kyamkissa voitaisiin luoda Moodle-taidoistakin omat merkit. Näissä on kuitenkin ehkä järkevämpi odottaa virallisempia merkkejä itse Moodle.orgin tai muun tahon puolesta. Osaamismerkkejä voi myöntää myös Moodlesta lisäosan avulla, jos sellainen asennettaisiin. Opiskelijoille voisi luoda vaikka tutkinnon pakollisten opintojen suorittamisesta oma merkki, tai erikoistumisesta tiettyyn osaamiseen. Näitä merkkejä voisi hyödyntää hakiessa esimerkiksi työpaikkaa, joten osaamismerkit toimisivat osana opiskelijan digitaalista minää ja olisivat kuin CV omista taidoista. Työnantajalle on mielekkäämpää saada opiskelijan taidoista kuva osaamismerkeillä, kuin nähdä todistus yksittäisestä tutkinnosta. Opiskelijoillakin olisi varmasti enemmän motivaatiota suorittaa haasteellisia kursseja ja erikoistua oman tutkintonsa suhteen pidemmälle. Verkko-opiskelusta, sekä -opettamisesta voisi myös myöntää omia merkkejään. Nopeasti opiskelutahdista tai hyvästä keskiarvosta voisi myös miettiä omaa merkkiään. Mahdollisuudet ovat laajat.

ITK-messuilta lähti mukaan paljon uutta tietoa ja mietittävää. Jos kiinnostuit yllä olevista aiheista, olet tervetullut työpajoihimme keskustelemaan ja tutustumaan niihin konkreettisesti. Ilmoittautumaan pääset täällä http://kirpa.xamk.fi.

PS. Koulutusanti loppuvuodelle 2014 on nyt päätetty. Ensi lukuvuonna mahdollistuu myös verkkokoulutuksiin osallistuminen koulutusaiheittemme tiimoilta. 😉

Sari Uski

 

Mobiilista opiskelusta ja opettamisesta

Kirjasto- ja oppimisteknologiapalvelut järjestää 6.2. Kotkassa ja 7.2. Kouvolassa uuden koulutuksen teematyöpajamaiseen tapaan toteutettuna. Koulutuksen nimi on Tablettitietokoneet opettajan ja opiskelijan tukena. Koulutuksen alussa käydään tablettitietokoneen peruskäyttöä läpi esittelyn kautta, ja sen jälkeen jakaudutaan ryhmiin osallistujien kiinnostuksien mukaan.

Perusteissa kouluttaja esittelee seuraavat perustoiminnot tablettitietokoneen käytöstä:

Tabin perusteet 1h:

  • käynnistys ja sammutus
  • lukitus ja pääsykoodi
  • asetukset (wlan, pääsykoodi jne).
  • wlaniin liittyminen (avoin, salattu salasanalla, avoin kirjautumisella, 3g:llä luotu wlanyhteys, verkon vaihtaminen, mistä näkee onko tabi wlanissa, lentokonetila)
  • tietoturvasta hieman asiaa (pääsykoodi, salasanojen ja selainhistorian nollaus, dokumenttien poisto)
  • Selaimen käyttö, näppäimistön käyttö, välilehdet, kirjanmerkit, pikakuvakkeet työpöydälle
  • Sormieleet (zoomaus, vieritys, palaaminen työpöydälle, avoimet sovellukset missä)
  • Tekstin valinta, kopiointi, kursorin paikan siirto sanan keskelle korjauksiin
  • Kameran käyttö, kuvan ottaminen, kameran vaihto etukameraan, vaihto videoon, otettujen kuvien/videoiden löytäminen
  • kuvankaappauksen ottaminen tabin näytöstä
  • sovelluksien asennus ja poisto, päivittäminen
  • PDF:n lukeminen padilla, dokumenttien järjestäminen kansioihin
  • Tablettitietokoneen yhdistäminen projektoriin

Perusteiden tarkoituksena on vain havainnollistaa ja luoda tilaisuus osallistujille mahdollisuus kysyä kysymyksiä käytöstä. Koulutuksen tarkoituksena on päästä itse tekemään opetukseen ja opiskeluun liittyvää toimintaa, joten perusteiden opetteluun ei koulutuksessa käytetä aikaa esittelyä enempää. Perusteet voi tulla ottamaan haltuun työpajoihimme, joita pidetään joka toinen viikko keskiviikkoisin. Koulutuksessa ei edellytetä mobiilaitteiden perusteiden hallintaa, ja kouluttaja on jokaisen ryhmän kanssa tekemässä yhdessä oppimistehtävää.

Käytämme esittelyosuudessa iPadia, mutta koulutustilaisuudessa on mukana myös Windows Surface -padi sekä Samsungin Android-padeja, ja oppimistehtävät voi tehdä myös näiden avulla.  Koulutukseen voi myös halutessaan tuoda oman tablettitietokoneensa mukaan.

Ryhmissä toteutetaan omat oppimistehtävät liittyen ryhmän valitsemaan aiheeseen. Valittavat aiheet ovat sisällöntuottaminen mobiililaitteilla, tiedonhaku ja sen somelähteet, muistiinpanot medialla rikastettuna, e-kirjojen lukeminen ja lainaus, sekä vuorovaikutus etäopiskelijaryhmässä.

 

Tabi opetuksessa 2h:

Tutustumme tabletin käyttöön opetuksen apuna ja sen roolia opettajan tai oppilaan sekä oppilasryhmän käytössä lähiopetuksessa.

  • sisällöntuottaminen (kuvat/videot opiskelijoilla teetettynä/opettajaa kuvaten kertausta varten, äänileikkeet verkkoon/podcasts, valkotaulu ja äänileike -tallennevideo, kuvakollaasit/sarjakuvat, esityksien teko, nukkenäytelmä)
  • tiedonhakuväline (kesken tunnin, ryhmätyön, mitä sivustoa/(some)palvelua käyttää tiedonhaussa)
  • muistiinpanot, kuvien ja äänileikkeiden ottaminen osaksi niitä (synkronointi tietokoneen ja puhelimen välillä, muistiinpanojen järjestäminen kansioihin, yhteiset jaetut muistiinpanot)
  • opetusmateriaalien/e-kirjojen lukulaite (oppimisen paikkariippumattomuus, offline-sisällöt, kirjojen lainaus kirjastosta padiin)
  • vuorovaikutus muiden kanssa (reaaliajassa chatissa, dokumenttien tekeminen verkossa, blogin kirjoittaminen tunnilla ryhmässä, tunnilla tehtävät verkkopohjaiset ryhmätyöt)

Koulutukseen pääsee ilmoittautumaan 3.2 asti osoitteessa http://kirpa.xamk.fi.

Koulutuskalenteri keväälle 2014

Olemme lisänneet koulutuskalenteriimme nyt kevään 2014 koulutukset ja työpajat. Tervetuloa ilmoittautumaan!
Työpajojen käytännöt ovat muuttuneet, ja pidämme työpajoja nyt joka toinen keskiviikko niin Kouvolassa, Kotkassa kuin Mikkelissäkin. Savonlinnan työpajat ovat kerran kuussa perjantaisin.
Työpajat ja koulutukset ovat tarkoitettuja Kymenlaakson sekä Mikkelin ammattikorkeakoulun henkilöstölle, sekä Kouvolan kaupungin sivistystoimen väelle. Työpajassa jokainen voi työstää omaa verkko-oppimateriaaliaan ja -kurssiaan tai opetella ohjatusti uusia taitoja verkkokurssin rakentamisesta, videoneuvottelusta, verkkokokousympäristöstön käytöstä, asianhallintajärjestelmästä, KyAMK:n verkkosivujen muokkauksesta, e-aineistojen käytöstä tai tiedonhausta. Työpajassa on myös mahdollista kokeilla tablettitietokoneita tai tutustua sosiaaliseen mediaan.

Muita tiedottamisen arvoisia asioita ovat muuttuneet sähköpostiosoitteemme, jotka ovat joulukuun alusta lähtien muotoa etunimi.sukunimi@xamk.fi.
Lisäksi Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Moodle-oppimisympäristön ylläpitäjä on vaihtunut Riikka Räikkösen jäätyä työlomalle. Moodlen ylläpitäjänä toimii Heli Mälly. Moodlen tukipyynnöt tulee edelleen lähettää sähköpostitse osoitteeseen moodle@kyamk.fi. Pyrimme pysymään kolmen arkipäivän vasteajassamme. Kiireellisissä asioissa voit olla Heliin yhteyksissä puhelimitse tai henkilökohtaiseen sähköpostiin. Helin ollessa tavoittamattomissa, voit soittaa tai laittaa sähköpostia myös Sari Uskille. Moodle-infot ja kurssipyynnöt on parasta ilmoittaa hyvissä ajoin, jotta pystymme aikatauluttamaan ne ilman ongelmia.

Ihanaa joulun aikaa ja onnellista uutta vuotta 2014!

Toivottaa: Kirpan väki

 

 

Kevään 2014 koulutukset ja työpajat

Olemme yhdistämässä koulutuskalenterimme käyttöä jokaisen yksikkömme välillä, joten koulutuskalenteristamme löydät nyt Kotkan ja Kouvolan tarjonnan lisäksi myös Mikkelin ja Savonlinnan tarjonta. Koulutuksien ajoittaminen alkuvuoteen on juuri käynnissä ja lisäämme koulutukset ja työpajat koulutuskalenteriin tämän viikon lopulla. Tarkempia kuulumisia siis tarjolla tuolloin!

Moikka maailma!

Tässä blogissa voit seurata Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kirjasto- ja oppimisteknologiapalveluiden kuulumisia ja tiedotteita. Tämä blogi on korvannut Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kirjaston sekä Oppimisteknologiakeskus Kymiedun entiset blogit, jotka olivat osoitteessa http://blogit.kyamk.fi/kirjasto ja http://blogit.kyamk.fi/optek.

 

Opetusteknologiamessuilla Lontoossa

2. helmikuuta 2013
BETT, powering learning
ExCel London

Hei kollegat,
paljon on uutta tullut vastaan täällä Lontoossa näiden neljän päivän aikana. Ensimmäiset verkostumiset tuli tehtyä jo lentokentällä odotellessa kuljetusta koneelle. Lentokoneessa vierustovereina istuivat digioppikirjojen pioneerit Simo Veistola ja Johannes Pernaa e-Oppi-yrityksestä. Vinkkinä että Simo oli myös Huomenta Suomessa haastateltavana (http://m.katsomo.fi/katsomo/?progId=170242). Puhuimme mm. oppikirjojen uudistuvasta luonteesta, johon kuuluu oppikirjoihin itse tehtävät muutokset ja lisäluvut sekä niiden käsittely omiksi kirjoiksi jotka voi viedä mukana esim. työelämään kun se on ajankohtaista. Olin juuri tehnyt iBooks Authorilla itsekin kirjan ja he käyttävät juuri samaa sovellusta. Mahtavaa! Lontoossa majoituin hostelliin, se onkin sitten ihan oma tarinansa enkä tässä siitä enempää mainitse. Suosikaa hotelleja.

Keskiviikkona 30.1 oli ensimmäinen messupäivä ja luvassa oli Aronetin järjestämä vierailu Lontoon collegeen. Aikamoinen Potter-fiilis oli kyllä koko tutustumisen ajan. Meidät jaettiin ryhmiin, ja kaksi edistyneemmän opiskelutalon opiskelijaa kierrätti meitä koulurakennuksissa. Koululla oli käytössä SMART Board -älytaulut ja niihin liittyen mobiililaitteetkin Notebook-lisäosan (Extreme Collaboration) avulla. Opiskelijat heittelivät älytaululle vastauksiaan puhelinten, padien ja tietokoneiden avulla, ja mekin saimme osallistua omilla laitteillamme. Liikuntasalissa näimme miten opettaja näytti iPadilta trampoliini-liikkeitä opiskelijoille ja kuvasi heidän suorituksiaan iPadilla myös. Äidinkielessä opettaja hyödynsi sujuvasti älytaulua ja istuimme opiskelijoiden lomassa melkein tunnin. Kylläpä oli auktoriteetti ja vaihtelevat, innostavat puhetyylit vaikuttavia! Illemmalla tutustuin Aronetin Niina Mämmiin ja Minna Aaltoon Aronetin järjestämässä Suomalaiset BETT-messuilla cocktail-tilaisuudessa ja puhetta oli mm. SMART kouluttajakoulutuksesta, josta voisi olla minulle hyötyä.

Torstaina kiertelin messuilla koko päivän, ja ilta päättyi kustannettuun ruokailuun japanilaisessa ravintolassa, jossa meillä oli oma kokki pöydässä. Nam! Tutustuin Suomen omiin BETT-vierailijoihin taas paremmin. Messuilta mieleen jäi Moodlelle vaihtoehdon tarjoava Itslearning, jota jo aiemmin tuttu Marko Mäkilä esitteli. Se vaikutti oikein lupaavalta. Tosin mietitytti, olisiko vielä uskallusta sen käyttöönottoon, sillä se sisältäisi monta muutakin järjestelmää samalla. Itslearning mahdollistaisi myös Winhan ja Wilman toiminnot sekä Moodlesta puuttuvat videoneuvottelut, projektit, ePortfoliot ja äänitallenteiden tekemisen. Kurssipohjatkin saisi automaattisesti. Sähköpostikin integroituisi Itslearningiin. Vaikuttavaa.

Perjantaina katselin messuilla esityksiä mm. lisätyn todellisuuden sovelluksen Aurasman opetuskäytöstä. Erään koulun opiskelijat olivat tehneet padilla videoleikkeitä, joissa he kertoivat lisää koulun seinällä esillä olevista teoksista. Kun vanhemmat menivät koululle, he voivat puhelimella skannata teoksen ja nähdä puhelimella tehdyn videon jossa itse lapset esiintyivät. Toisessa paikassa Aurasmalla oltiin tehty videoleike vanhaan valokuvaan hyödyntäen isovanhempia ja heidän kokemuksiaan. Tutustuin myös iPad-sovellukseen nimeltä Appshed, jolla voi itse tehdä mobiilisovelluksia esimerkiksi iPhonelle. Seurasin myös muutaman Microsoftin esityksen Windows 8 -padien ja tietokoneiden käytöstä ja niiden kätevistä rajoituksista lapsille. Myös Googlella oli mahtavia esityksiä miten esim. Google Drivessa olevaan dokumenttiin voi luoda mitä mahtavimpia kaavoja ja tuoda aineistoja muualta niiden avulla. Pelillisyys oli paljon esillä, ja otinkin parit kokeilutunnukset peliympäristöihin, joita ajattelin testata lapsillani.

Lauantai menikin messuilla vain iltapäivään. Moni luovutti jo perjantain jälkeen, mutta itse kiinnostuin niin kovasti Facebookin ja Twitterin hyödyntämisestä opetuksessa että seurasin esityksiä miltei tapahtuman loppuun saakka. Esimerkiksi Norjassa on yksi opettaja (http://annmic.wordpress.com) joka opettaa vain sosiaalisessa mediassa (blogit, Twitter), täysin ilman oppikirjoja. Tutustuin myös MS Office 365 -ympäristöön ja sillä toimimiseen. Sharepoint oli kyllä mielenkiintoinen ja lisäksi ilmainen tietyllä käyttötasolla ihan jokaiselle. Lauantaina oli myös asiaa erilaisista oppikirjanteko-ohjelmista. Ja hyödyllisten mobiilisovellusten esittelystä löysin monta mielenkiintoista appsia, joihin en ole vielä ehtinyt tutustua.
Kokonaisuutena sanoisin että käsitykseni tämän hetken opetusteknologiasta kehittyi huimasti ja aloin nähdä asioita isommassa mittakaavassa. Sain työhöni hurjasti motivaatiota ja monta asiaa, joita voin itse viedä työssäni eteenpäin alueellamme. Lisäksi tutustuin Suomen tunnetuimpiin koulutusteknologian osaajiin. Kaiken kaikkiaan matka oli hyvinkin hintansa ja aikansa arvoinen.

Kuvia matkalta voit katsoa täältä.

Parhain terveisin,

Sari

iPadin appseista

Testaamme nyt keväällä 2013 uusia tablettitietokonemalleja eli tabeja ja mukana testissä on myös iPad mini, joka sinänsä on tuttu meille kaikille Optekissa koska se on vain pienempi malli normaalista iPadista joka meiltä löytyy jokaiselta jo entuudestaan. Testaus tuo kuitenkin esille pienemmän käyttökoon edut opetus- ja seminaarikäytössä sekä erot käytettävyydessä muutenkin. Uusi iPad minimme on myös 3g-malli eli sillä pääsee aika lailla kaikkialla internetiin, WLANin kantavuusalueista riippumatta. Tämä on kätevää etenkin Kasarmikampuksen koulutusluokassamme 244, jossa koulun WLAN ei kuulu.

Siirtymä iPadin käytöstä iPad miniin teki samalla selvemmäksi mitkä sovellukset eli Appsit ovat oikeasti tarpeellisia kun lähdin tyhjästä laitteesta liikkeelle. En todellakaan asentanut kaikkia sovelluksia mitkä olin ladannut normaalille iPadilleni. Näkökulmana seuraavassa listassa on työperäinen, joten karsin kaikki minulle henkilökohtaiseen käyttöön olevat appsit pois. Käytän sovelluksia mm. tiedostopankkeina, sosiaaliseen median käyttöön ja seuraamiseen, esitysmateriaalin/opetusmateriaalin tekoon sekä havainnollistamiseen.

 

Tässä on lueteltuna sovellukset, jotka koin pakolliseksi asentaa iPad miniinkin:
Adobe Reader
Tämän otin mukaan siksi että PDF-dokumentit ovat mukavammin luettavissa offline ja siksi että tässä tekstiin voi tehdä merkintöjä ja kirjanmerkkejä.
iBooks
Hyödynnän tätä kun teen Macilla iBooks Authorilla kirjoja. Niitä voi esikatsella iBooksissa. Luen toki myös kirjoja tämän avulla.
Paper by Fifty Three
Tätä käytän raapustelukirjana. Teen sillä myös havainnollistamiskuvia materiaaleihin.
Skitch
Kuvien, sivustojen ja tekstien havainnollistamisessa hyvä.
 
Explain Everything
Kaiken havainnollistamisessa hyvä. Itse käytän niin että otan kuvan tai tekstin sivulle ja äänitän päälle ääniselosteen ja teen siitä videon, jonka tallennan Dropboxiin.
Byline (Universal)
RSS-feedien lukuohjelma. Korvaan tällä Google Readerin. Seuraan tiedotteita KyAMK:n sivuilta, monia blogeja ja esim. Uutisotsikoita tällä. Luen blogit tällä nykyään aina.
Google Drive
Google dokumenttien muokkaaminen padilla ja oikeuksien jako ja muu hallinta uusiin ja vanhoihin dokumentteihin. Tiedostonhallinta on musta aika sekava ja ei synkkaa tarpeeksi nopeasti eri alustoilla. En siksi pääasiallisena verkkokansiona käytä.
Dropbox
Käytän tiedostojen tallentamispaikkana ja verkkokansiona. Synkkaa hyvin eri laitteiden välillä ja antaa  monesta softasta tallentaa tänne. Tiedostojen lähetys esim. maililla omalla toiminnollaan tökkii kun oikeudet toimii hankalasti. Kätevä kuvien siirtoon laitteelta toiselle mutta koko Dropbox-tilan tiedostokokorajoite tulee nopeasti vastaan jos siirtää esim. otettuja videoita.
iMovie
Videoklippikoosteet taustamusalla tulee helposti tällä. Saa myös ääntä ja kuvaa väliin sekä tekstityksen. Esim. esittelyvideoissa kätevä.
Keynote
Diaesitysten ja postereiden sekä esitteiden ja kutsujen tekoon mainio. Miellyttävämmän näköinen kuin Powerpointit. Kuvia on todella helppo lisätä esityksiin mutta niiden toimivuus esim. Slidesharessa on ongelmallista. Muunto Powerpointiksi on mahdollista mutta asettelut menee sekaisin, suosin siis PDF-muuntoa.
Pages
Asiakirjojen tekoon. Teen myös koulutus-suunnitelmat ja nimilistat sekä ohjemateriaalit tällä. Kaunista jälkeä helposti. Tälläkin on samaa ongelmaa kuvien kanssa kun vien Slideshareen. Kuvia on kuitenkin tosi helppo lisätä ja asetella.
Facebook Pages Manager
Sivujen ylläpito Facebookissa on tällä helppoa.
Facebook
Oman tilin käyttö ja ryhmäalustoissa toimiminen on tällä ihan jees, mutta voisi olla toimivampikin.
Twitter
Päivitän Twitteriin postaukset tämän avulla. Myös monen eri tilin hallinta on helppoa tällä. Twitterin uusien henkilöiden etsiminen on hankalaa. Uuden viestin näkyminen herättää välillä ärsytysreaktion kun viesti ei näykään kovin helposti heti sovelluksessa.
Skype for iPad
Nettipuheluiden soittamiseen. En käytä paljoa mutta ihan kätevä jos Adobe Connect tuntuu toiselle liian vaikealle tai ei ole asennettuna kaikilla. Skype on yleisempi.
Adobe Connect Mobile
Kokoustaminen ja webinaarien seuraaminen on helppoa tällä. Mulla on oma huone KyAMK:lla joten virtuaalihuone on aina vapaana.
Lisään loppuun vielä yhden lisää, Blog Docs sovellus, jolla kirjoitin tämän postauksenkin, on oikein kätevä blogipostausten kirjoituspaikka WordPress-blogeille joita KyAMK:ssakin tarjotaan koulun omalla palvelimella. Kirjoituksia ei saa poistettua mutta muuten oikein hyvä sovellus.

 

I blog with BE Write

Mikäli Adobe Connect huoneesi aukeaa päivityksen jälkeen tyhjänä

Mikäli AC-huoneesi aukeaa tyhjänä päivityksen jälkeen pitää Internet Explorer – selaimen välimuisti tyhjentää. Vaikka et käyttäisikään AC-huonettasi normaalisti Internet Explorerin kanssa, tallentaa AC-järjestelmä kuitenkin tiettyjä asetuksia tämän selaimen välimuistiin. Välimuistin voit tyhjentää seuraavasti:

  1. Valitse käynnistysvalikosta kohta Ohjauspaneeli ( Control Panel )
  2. Aukeavasta ikkunasta klikkaa kohtaa Internet asetukset (Internet Properties)
  3. Aukeavasta ikkunasta klikkaa Yleiset (General) välilehdellä kohdassa selaushistoria olevaa poista (Delete) -nappia
  4. Ota täppä pois kohdasta säilytä suosikkien sivustotiedot (Preserve Favorites website data)
  5. Laita täppä kohtiin väliaikaiset internet tiedostot (Temporary Internet files) ja Evästeet (Cookies) mikäli niissä ei täppää jo ole
  6. Paina nappia poista (delete) ja ikkuna sulkeutuu
  7. Paina nappia ok sulkeaksesi internet asetukset ikkunan
  8. Sulje ohjauspaneeli normaalisti ikkunan oikeassa yläkulmassa olevasta ruksi kuvakkeesta

Jos tämä ohje ei auttanut ongelmaan tai kohtaat muita ongelmia ota yhteyttä ylläpitoon helpdeskin (http://helpdesk.kyamk.fi) välityksellä. Muistathan valita osastoksi Oppimisteknologiakeskus

 

Ohjevideotuotantoa yhdessä kirjaston kanssa

Maaliskuun alusta alkaen oppimisteknologiakeskus ja kirjasto muodostavat yhdessä KSAMK Kirjasto- ja oppimisteknologiapalvelut. Konkreettisia yhteistyömuotoja ovat yhteiset työpajat ja materiaalituotanto. Työpajat käynnistyvät 6.3. ja materiaalituotanto on jo aloitettu. Kirjaston informaatikot ovat Optekin asiantuntijoiden ohjauksessa tuottaneet Adobe Connectilla (AC) ohjevideoita Kymi -tietokannan käyttöön. Tämäkin yhteistyö käynnistyi Optekin työpajassa. Kaksi videota on jo valmiina ja lisää tulossa. Projekti on ollut opettavainen molemmin puolin. Ohjevideon tuotantoprosessi on edennyt suunnilleen näin:

1) Valmistelu
Ensin informaatikot on lempeästi pakotettu tuottamaan käsikirjoitus suunnitellulle ohjevideolle. Käsikirjoitus kertoo täsmällisesti ja yksityiskohtaisesti sen, mitä ohjevideossa tapahtuu ja mitä spiikkaaja puhuu missäkin kohtaa.  Varsinaista nauhoitusta varten on sovittu tapaaminen Optekin työhuoneeseen, jossa on läppäri ja kuulokemikrofoni valmiina odottamassa. Sitten eikun tuumasta toimeen. Ensin työnjako: kumpi puhuu? Kumpi käyttää hiirtä ja nettisivuja? Sitten ympäristö: kenen ac-huoneessa nauhoitus tehdään? Näiden tärkeiden päätösten jälkeen on kirjauduttu valittuun ac-huoneeseen ja tehty pakollinen “soundcheck” Audio setup wizardin avulla. Myös sivunäkymää (layoutin) on muokkattu ohjevideon tuottamista varten sopivaksi.

Kun työkalu eli AC on valmis, on avattu nettiselaimeen KYMI-tietokanta ja tehty ensimmäinen “kuivaharjoitus” ilman nauhoitusta. Toinen käyttää hiirtä ja toinen spiikkaa. Tässä vaiheessa käsikirjoituksen merkitys kirkastuu ja ongelmakohdat tulevat esiin. Käsikirjoitukseen on tehty tarvittaessa pieniä korjauksia ja varmistettu puheen ja ruututoiminnan nivoutuminen yhteen: että ruudulla tapahtuu sitä, mitä spiikkaaja puhuu.

2) Nauhoitus
Kun käsikirjoitus on saatu toimivaksi ja roolit selviksi, tehdään ensimmäinen nauhoitus. Nappiin menee, paitsi että ääniyhteys ac:hen on jäänyt avaamatta. No, toinen otto sujuu jo rennommin ja äänetkin tallentuvat.

3) Jälkikäsittely
Kun nauhoitus on saatu purkkiin, huokaistaan helpotuksesta ja katsellaan lopputulos AC:n “takahuoneessa”. Puolentoista tunnin työskentelyn tuloksena syntyy 2 min 40 s mittainen opastus KYMI-tietokannan käytöstä. Tarkistetaan vielä tallenteesta, että kaikki on kohdillaan: sisältö, ääni, eteneminen. Leikataan vielä lyhyet “hukkapätkät” pois nauhoitteen alusta ja lopusta  AC:n omalla editorilla ja nauhoite on valmis julkaistavaksi!

4) Julkaisu
Valmis nauhoite pitää vielä AC:n takahuoneessa merkitä julkiseksi, ja poimia sieltä linkki, jonka takaa nauhoite löytyy. Nyt nauhoite on linkin avulla jaettavissa opiskelijoiden katsottavaksi www-sivuilla, Moodlessa tai missä ikinä sitä tarvitaankin.

Niin yksinkertaista se on 🙂

Tämän kaiken voi tietysti tehdä yksin omalla tietokoneella rauhallisessa paikassa, mutta porukalla se on paljon mukavampaa ja apukin on lähellä! 🙂