New Look for Moodle and Portfolio systems

New look for Moodle and Portfolio systems will be introduced on the 5th of December. Introduction of the new look will not change current features of the Moodle or affect user or course contents. The Portfolio system will also be updated at the same time. Introduction of the new look and updating the portfolio system will not affect user contents. 

The new look of Moodle

The most significant changes in the new look of Moodle will be on the login page. Login in to the Moodle system will be located under the “Come and study” header text.

Frontpage of Moodle

Frontpage of Moodle

My home – page will closely resemble the current My home – page. Changes are made to the colors of the page. A Footer menu, which will contain useful links, will be introduced to inner pages of Moodle as a new feature.

My home view

My home view

Most significant change in the course pages is the relocation of the blocks (Navigation, settings, etc.) from the right side to the left side of the page.

Course view

Course view

The new look of Portfolio

Portfolio’s Dashboard and My Content sections will closely resemble the current versions of those sections. Changes are made to the colors of the page. A Footer of useful links similar to Moodle is also introduced to Portfolio.

Dashboard of Portfolio

Dashboard of Portfolio

Most significant change in the Portfolio is auto save of edited pages in the Work Samples section. Also the new page element settings panel will open to the right side of the view.

Editing of the page content

Editing of the page content

Adding of the new content

Adding of the new page content

Tutustu Moodlen ja portfolion uusiin ulkoasuihin

>> Read the English version of notice

Moodlessa ja Portfoliossa otetaan käyttöön Xamkin ilmeen mukaiset ulkoasut 5.12.2016.  Ulkoasun käyttöönotto ei aiheuta muutoksia Moodlen toimintoihin, eikä sillä ole vaikutusta käyttäjien tai opintojaksoalustojen sisältöihin.

Portfolio-järjestelmä päivitetään ulkoasun käyttöönoton yhteydessä. Portfolio-järjestelmän päivityksellä tai uuden ulkoasun käyttöönotolla ei ole vaikutusta käyttäjien sisältöihin.

Moodlen uusi ilme

Moodlen etusivu muuttuu uuden ulkoasun myötä kaikkein eniten. Kirjautuminen tapahtuu jatkossa ”Tervetuloa oppimaan” otsikon alla olevalla kirjautumislomakkeella.

Moodlen etusivu

Etusivu

Oma kotisivu säilyy uudessa ulkoasussa rakenteeltaan aiemman kaltaisena. Suurimmat muutokset koskevat sivun väritystä. Moodlen sisäsivuille tulee uutena ominaisuutena käyttöön alapalkki, joka sisältää hyödyllisiä linkkejä.

Oma kotisivu

Oma kotisivu

Opintojaksojen sivuilla suurin muutos värien ja alapalkin lisäksi on lohkojen (navigaatio, asetukset, yms.) siirtyminen sivun oikeasta laidasta vasempaan laitaan.

Opintojakso-näkymä

Opintojakso-näkymä

Portfolion uusi ilme

Portfolion etusivu eli Työpöytä sekä Oma sisältö -osiot säilyvät uudessa ulkoasussa rakenteeltaan samankaltaisena kuin aiemmin. Suurimmat muutokset koskevat sivun väritystä. Uutena elementtinä sivulla on alapalkki, joka on samanlainen Moodlen kanssa.

Työpöytä-näkymä

Työpöytä-näkymä

Isoin muutos Portfoliossa liittyy Työnäyteet-osion sivujen muokkaamiseen. Jatkossa muokattava sivu tallentuu automaattisesti ja lisättävän elementin asetukset avautuvat näkymän oikeaan reunaan.

Sivunmuokkaus-näkymä Työnäytteet-osiossa

Sivunmuokkaus-näkymä Työnäytteet-osiossa

Uuden elementin lisääminen

Uuden elementin lisääminen sivulle

Etäosallistuminen lähiopetukseen

Saamme säännöllisesti apupyyntöjä lähiopetustilaisuuden lähettämisessä verkon yli etäosallistujille. Kokoan tähän yleisempiä huomioita tästä mahdollisuudesta, jos haluat sen oppilaillesi tarjota.

  1. Pyydä tuki ajoissa. Mielellään kahta viikkoa ennen tilaisuutta. Myöhemminkin saa toki pyytää, mutta nämä ottavat aikansa jos ne tehdään hyvin. Tulemme paikan päälle ja etsitään yhdessä tarvittavat välineet luokkaan ja testataan tila. Voimme ekalla kerralla olla mukana myös opetuksen aikaan jos se vaan sopii aikatauluihimme.
  2. Mieti mitkä asiat haluat sisällyttää etäosallistumiseen. Tallenteen, äänen luokasta, videokuvan luokasta, opettajan taulun, älytaulun näkymän, vuorovaikutusta chatista, tuen etäosallistumiseen oppilaille,  mikin opettajalle, mikin oppilasryhmälle lähiopetuksessa, mikin käyttömahdollisuuden etäosallistujalle, jotain muuta? Mitä enemmän valitset, sitä vähemmän on vaihtoehtoja toteututtamiseen, ja sitä enemmän tarvitset välineitä.

Voit valita helpoimman tien, ja virittää vain hyvällä datayhteydellä (tai luotettavalla langattomalla verkolla) varustettua älypuhelinta lähettämään video- ja äänikuvaa luokasta sovelluksen avulla. Tähän voi käyttää esimerkiksi Periscope-ohjelmaa, johon kirjaudutaan Twitter-tunnuksella. Voit myös pitää omaa YouTube-kanavaa, ja lähettää siellä reaaliajassa opetustilaisuuttasi etäosallistujille, tällöin käytät Google-tunnuksiasi.

Järkevin tapa opetuksen näkökulmasta on kuitenkin käyttää Adobe Connectia ja keskityn siksi siihen nyt perusteellisemmin. Connect on tarkoitettu opetuksen toteutukseen verkossa ja sopii siksi myös hyvin etäyhteydellä osallistumiseen. Connectin käyttöön tarvitset kuitenkin oman verkkohuoneen ja siihen toimivan hallinnointitunnuksen. Nämä saat laittamalla ajoissa pyynnön  Xinfon kautta Oppimisteknologiapalveluille. Henkilökohtaista apua saat nopeamminkin tarvittaessa, Connectin kanssa sinua auttavat Matti Strengell ja Timo Juurinen, mutta myös minulta voi tulla kysymään. Verkkoluokallasi on tietty verkko-osoite esim. http://flax.kyamk.fi/xamksarimetsala ja sen voit jakaa etäosallistujille joko Moodlen tai sähköpostin kautta etukäteen. Ohjeista etäosallistujat kirjautumaan vieraana, omalla etu- ja sukunimellään. Tunnuksia ei tarvitse tällöin olla.

Jos sinulla on jo Connect-huone ja siihen toimivat tunnukset, voit siirtyä eteenpäin ja käydä miettimään lähiopetusluokan käytännön järjestelyjä. Mitä siis haluat mahdollistaa etäosallistujalle?

  • äänen luokasta. Kirjaudu luokassa itse Connect-huoneeseen, liitä tietokoneeseen kokousmikki (saat lainaan E-kampuslaisilta, varaa ajoissa!). Laita mikki päälle verkkoluokassa.
  • videokuvaa luokasta. Mieti tarkkaan tarvitseeko etäosallistujan nähdä kuvaa tilasta. Jos luokassa ei ole älytaulua, haluat ehkä suunnata kameran taululle jos sinne kirjoitellaan. Liitä verkkokamera (kysy tietohallinnolta mahdollisuutta hankkia tai tuo oma) tietokoneeseen ja suuntaa se haluamaasi suuntaan. Kuva ei usein ole kovin tarkka. Voit myös lainata HD-kameran E-kampuslaisilta, jos varaat sen ajoissa. Se vaatii tietokoneelta usein kuitenkin tehoa hieman jo, ja lisäksi vakaan ja nopean internetyhteyden. Videokuva vie usein myös laatua ääneltä, eli jos ääni käy pätkimään verkossa, lopeta videokuvan jako. Muista käynnistää verkkoluokassa kamerakuva ja klikkaa vielä esikatseluvideokuvan jälkeen videokuvan jako päälle. Videokuva tietokoneelta vie usein sen verran kaistaa, että samasta tietokoneesta lähtevä ääni voi alkaa hankalaksi.
  • opettajan tietokoneen näytön jako luokasta verkkoon. Tämä onnistuu parhaiten jos olet älytaululuokassa. Muuten joudut toteuttamaan jakamisen videokuvaamalla mikä ei ole hyvä vaihtoehto. Käynnistä tietokoneella Connect-luokassasi Share-podin (Share-ikkunan)  Screen Share eli näytön jako. Tällöin oma näyttösi näkyy kopiona verkkoluokassa ja voit kirjoitella ja ohjata näkymää älytaulun avulla. Haluat varmaan myös käynnistää äänen luokasta eli käynnistä myös mikkisi verkkohuoneessa.
  • vuorovaikutusta lähiopetukseen. Verkon yli opiskelussa on vaikea osallistua, sillä tekniset ongelmat usein yllättävät mikin kanssa etäosallistujien päässä. Chat on kuitenkin ihan toimiva vaihtoehto, ja jo valmiina Connect-luokassa. Haasteena on, että miten opettaja huomaa sinne tulleet kysymykset tai kommentit. Ja kuka tukee kun asiat ei toimi ja niitä pitäisi ratkoa kesken oppitunnin? Tähän voi pyytää tuen E-kampulaisilta mukaan. Apuna voi käyttää myös vaikkapa TodaysMeet (https://todaysmeet.com) selainpohjaista chattiä myös, ja siihen voi tunniltakin helposti osallistua omilla mobiililaitteilla, joten oppilaatkin voivat kertoa sinne tulleista viesteistä sekä vastailla niihin.
  • äänen tuominen verkkoluokkaan eri lähteistä.
    1.  Jos haluat, että luokassa olevien oppilaiden kommentit välittyvät verkkoluokkaan, voit itse toistaa ne omaan mikkiisi (luokassa tuli kysymys että…) ja sitten vastata niihin, tai sijoittaa lähiopetusluokan oppilaat niin, että yksi mikki heidän keskellään välittää äänen verkkoluokkaan. Voitte toki pitää luokassa kiertävän mikrofoninkin, mutta harvoin osallistuja jaksaa odottaa puheenvuoroaan niin kauan että mikki on käsissä. Tai ainakin se on turhauttavaa. Jos haluat oman äänesi verkkoluokkaan, tarvitset itsellesi vielä oman mikin, ellet halua koko ajan puhua kokousmikki kädessä, tai pysyä paikallasi tietokoneen äärellä.
    2. Oman äänen välittämiseen kannattaa ottaa erillinen tietokone tai mobiililaite, josta avaat Connect luokan (nimeksi vaikka ”Open ääni”), ja välität vain äänen. Opettajan tietokoneelta saat siis näytön näkymän verkkoluokkaan, ja toiselta laitteelta opettajan äänen. Saat kätevästi langattoman mikin itsellesi, kun esimerkiksi puhelin on helppo ottaa taskuun Connect-sovellus päällä, ja siitä puhua nappi toisessa korvassa verkkoluokkaan. Opetusluokkien tietokoneisiin kun on haastavaa langattomia mikrofoneja yhdistää kun ei ole asennusoikeuksia.
    3. Etäosallistujien äänen saamiseksi verkkoluokkaan tarvitaan lähiopetusluokkaan sellainen mikrofoni (esimerkiksi kokousmikki), jossa on myös kaiutin. Äänen kuuluessa kokousmikistä, tulee opettajan mikrofonin olla mykistetty, tai ääni käy kiertämään. Verkossa olijoiden tulee siis pyytää puheenvuoroa, tai heille täytyy ohjatusti antaa aika puhua, ja opettaja pistää jo ennalta silloin mikkinsä mykistetyksi. Vastuu toimivista mikeistä etäosallistujan päässä ottaa siellä oleva henkilö, mutta E-kampuslaiset voivat yrittää auttaa myös chatin välityksellä Connect-huoneessa. Harvemmin mikkiongelmia nopeasti etänä saadaan kuitenkaan ratkeamaan, eli voi olla että joskus pitää tyytyä olemaan mukana vain kirjoittamalla chattiin. Videota etäosallistujista ei kannata ottaa mukaan verkkoluokkaan viemään nettikaistaa. Mikit tulee etäosallistujien päässä olla mykistettynä muun aikaa, kuin luvallisilla puheenvuoroilla.

Pyydä rohkeasti tukea, ja toteuta opetustasi omalla tyylilläsi. Me olemme täällä auttaaksemme sinua!

Mikä on uusi E-kampus

Xamkin organisaasaatiokaaviossa näkyvä E-kampus saattaa joillekin näyttäytyä uutena asiana, mutta eihän tässä todellakaan mistään uudesta ole kyse! Vaan ihan tutusta ja pitkään toimineesta yksiköstä uudistetulla nimellä. Siitä näkyvänä todisteena on esimerkiksi tämä blogi.

snip_20161021085756

Aivan ensimmäinen blogikirjoitus ilmestyi v. 2008 Oppimisteknologiakeskus Kymiedun toimesta, kun hyvää palautetta saanut hanke vihdoin vakinaistettiin omaksi yksikökseen. (Siis yli kahdeksan vuotta sitten!) Blogin tehtävänä oli tiedottaa ajankohtaisista asioista verkko-opetuksessa ja erityisesti Kymiedun toiminnasta. Samaa tehtävää on tarkoitus jatkaa edelleen tämän päivän aiheilla ja tekemisen muodoilla.

Blogi onkin mitä mainioin tapa ajankohtaisten asioiden, toiminnan, vinkkien, ohjeiden ynnä muun esille tuomiseen. Kerronnan mukaan saa laitettua kuvia, videoita ja linkkejä täydennykseksi. Lisäksi mukaan tulee kirjoittajan omaa luonnetta ja osaamista paremmin kuin vain pelkän ohjeen tai oppaan muodossa tapahtuu. Saadaan se inhimillinen ote niin tekniseksi miellettyyn nolla-ykkös-maailmaan.

Alku onkin -99

Jos peräännytään vielä taemmas historiaan, niin eihän tuo kahdeksan vuottakaan ollut vielä mikään alku. Siinä jo vakinaistuttiin. Kyamkin verkkolehti Koskisen 4/2016 artikkelista ”Viisitoista vuotta verkko-opetusta” voidaankin havaita, että siemen nykyiselle E-kampukselle voidaan paikantaa ensimmäiseen nimenomaan verkko-opetukseen suunnattuun opettajien koulutukseen, Verkko.opeen, eli peräti vuoteen 1999. Kun verkko-opetuksen mahdollisuuksia opittiin paremmin havaitsemaan ja tarve opettajien työn tukemiselle oli akuutti, niin Kyamkissa päädyttiin perustamaan KymiPro-hanke vastaamaan tarpeeseen. Tuolloin elimme vuotta 2004 ja vakinaistaminen tapahtui sitten nelisen vuotta myöhemmin.

Organisaatiouudistuksessa v. 2013 silloinen Kymiedu siirtyi uuteen organisaation, KSAMKiin, ja liitettiin osaksi kirjastopalveluja. Perustoiminnot jatkuivat uudessa versiossa muutoksista huolimatta ja laajentuen Mikkelin ja Savonlinnan kampuksille. Yhteistyötyöstä esimerkkinä mukava, käytännönläheinen postaus helmikuulta 2013 ”Ohjevideotuotantoa yhdessä kirjaston kanssa”

dsc_0174Kotkan kampukselta löytyy yhä Kymiedun teeman mukaisesti sisustettu luokkahuone.

Nyt taas neljän vuoden yhteiselon jälkeen tuli erotus omaksi yksikökseen E-kampukseksi, joskin esimies nimitettiin samaksi kuin kirjastopalveluillakin on.

Meidän Moodle

Näkyvimpänä ja volyymiltaan suurimpana E-kampuksen verkko-opetuksen välineenä on tietysti Moodle. Voiko yksikään opettaja tai opiskelija oikeastaan välttyä Moodlelta?! Se vaatisi varmasti jo taitoa. Moodlen ylläpito, ohjaus sen käytössä, ja siihen liittyvät järjestetyt koulutukset ovat olleet merkittävä osa E-kampuksen edeltävien nimiversioiden työskentelyä.

Tämä blogi on tiedottanut Moodleen tulevista suuremmista päivityksistä ja siitä, miten prosessi on aikataulutettu. Tämä noin kahden vuoden välein tapahtuva suururakka tehdään hyvin valmistellen ja mahdollisimman vähän käyttäjille haittaa aiheuttavasti. Millaisia uusia tai uudistuneita ominaisuuksia on vuosien varrella tullut, sen voit kurkistaa vaikka napsauttamalla blogin kategoria-sanaa ”Moodle”.

Samoin on toimittu esimerkiksi myös Adobe Connectin kanssa, josta myös oma kategoria-sanansa.

Koulutukset

Olipa toimintayksikön nimi ollut mikä tahansa koulutuksissa on aina pyritty vastaamaan tarpeeseen. Jopa ennen kuin edes tiedetään, että tarve on tulossa. Tämä blogi on tiedottanut niistä muiden välineiden ohella, mutta toimii erinomaisesti koulutusten tarkemmassa kuvaamisessa ja markkinoinnissa.

Sama logiikka koulutusten järjestämisessä jatkuu ja alkavan vuoden koulutustarjonta on parhaillaan pohdinnan alla: millaiset koulutukset hyödyttäisivät tämän päivän opettajiamme parhaiten.

E-kampus bloggaa

En lähde tämän tarkemmin penkomaan vanhoja tekstejä. Ne löytyvät kaikki kuukausittain tai aiheittain tuosta oikeasta sivun reunan linkityksistä. Kokeile myös hakukentässä jotakin sinua kiinnostavaa hakusanaa.

Sari on ensimmäisen tämän blogin julkaistun tekstin jälkeen tuottanut lukuisia helppolukuisia ja mukavia, mutta silti asiasisältöisiä tekstejä. Hän jatkaa edelleen valitsemallaan tiellä ja suunnitelmissa on myös muiden e-kampuslaisten aktiivinen osallistuminen tekstien tuottamiseen. Toiveissa on lisäksi vierailevia tekstin naputtelijoita.

Omalta osaltani totean, että tämän blogin edellisten tekstien lukeminen toi paljon muistoja myös sitä edeltäviltä vuosilta. Muistan miten ihan ensimmäistä Moodlea viriteltiin tietojenkäsittelyn koulutuksen tueksi ja miten Moodlen käyttöä koulutettiin KymiPron aikana. Teksteissä silmiini osui myös Second Life, joka oli sinällään mielenkiintoinen, mutta sittemmin liian vaikeaksi osoittanut virtuaalinen toimintaympäristö. Niitäkin kokemuksia tarvitaan kehittymiseen ja oppimiseen.

Digituulettajana Sirpa Ala-Tommola

 

Tools for language projects across boarders

This blog post is used when I’m presenting ideas for online collaboration tools for language teachers.
I have created an assingment for finnish students learning english, and it’s like this:
Create an online quiz that tests vocabulary regarding to transportation words. 
Students will be divided to 3 groups.

Group 1 will search and translate and transcript explanations to english words. Students are finnish, so the right answer is in finnish. Tools: Padlet walls, internet searching

Group 2 will record videos with computer or mobile device from these explanations provided by group 1, and upload them to course channel in YouTube (teacher will create new a gmail account and log in to YouTube and give the username and password to group 2). Tools: Padlet walls, videorecorder, YouTube

Group 3 will create the quizzes from the material group 1 (words and their answers) and 2 (YouTube videos explaining words) will provide. Group 3 uses Kahoot (with username and password that teacher provides). Group 3 will also arrange the quiz to be tested online among them. Tools: Padlet walls, YouTube, Kahoot

Tool links:

Trello is a place where everything is planned. Group will put due dates to assingment there and comment the process. Trello wall can be public, so no logging is needed (teacher will log in when creating the Trello wall and give the link address to students).

 1. Trello, project manager site (notes in groups)

2. Kahoot, quizzes

(PIN is provides by the group when quiz is ready, test quiz pin 978312)

3. Padlet, online walls for files, text, pictures (students create their own)

4. Record your video online via browser

 

5. YouTube, videos (own channel)

6. Todaysmeet, online chat

Etäosallistuminen

Tässä blogikirjoituksessa mainitsen muutamia yleisemmin käytettyjä etäosallistumiskeinoja. Käytän tätä kirjoitusta tukena kertoessani Päivi Korhosen opiskelijaryhmälle etäosallistumisen mahdollisuuksista niin koululla kuin työpaikalla, tai itsenäisesti.

Skype for Business (ent. Lync)

Käytetään koulun tunnuksilla (kutsuja voi laittaa sähköpostitse, eikä osallistuvalla tarvitse olla tunnusta), ohjelma ladattavissa Office 2013 -ohjelmapaketin mukana portal.office.comista. Mobiililaitteille (Android, iOS, Windows) löytyy sovelluskaupasta.

Enemmän tarkoitettu kokoustamiseen, soveltuu myös kouluttamiseen. Viikkopalavereita voi pitää hyvin Skype for Businessin kautta. Etuna on työsähköpostin kalenteriin kytkettävät onlinekokoukset, joihin voi laittaa suoraan kutsun Outlookilla, ja saada ilmoituksen kun kokous on alkamassa. Ilmoituksesta on helppo siirtyä kokoustilaan.

Skype for Business: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: viikko- tai työryhmäpalaverit.

Skype

Videopuhelut ja pikaviestittely Microsoft-tilin avulla. Organisaatiotunnus ei toimi tähän. Sovelluksen ja tunnuksen saa kuka vaan tietokoneelleen ja mobiililaitteeseensa, ja on helppoa tehdä oma pikaviestintäporukka sekä nähdä ketkä online.
Skype: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: opiskelijoiden omat tapaamiset verkossa, tai mobiililaitteiden välillä online-kokoustaminen

Adobe Connect (AC)

Verkkokouluttamiseen. Koulu tarjoaa opettajalle oman verkkohuoneen, yleensä muotoa http://flax.kyamk.fi/kyamketunimisukunimi. Huoneessa voi jakaa näyttöä, esitystä, valkotaulua, äänestyksiä, tai esimerkiksi tiedostoja. Hallinnoija kirjautuu (tarvii maksullisen lisenssin tunnukselleen), muut kirjautuvat vieraana. Tarvitsee yleensä hieman etukäteistutustumista ja tutut laitteet, jotta äänien kanssa ei tule ongelmia. Tietokone ei tarvitse ohjelmaa, vaan toimii selaimen kautta. Mobiililaitteille löytyy sovellus sovelluskaupasta.

 

Adobe Connect: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: koulutuksen pitäminen verkossa, tai tapaaminen ryhmän kesken (jos kaikki osaavat käyttää sujuvasti verkkoliittymää ja äänilaitteita)

Videoneuvottelu

Tarvitsee kalliit videoneuvottelulaitteet (tv tai projektori ja kangas, kamera, pöytämikrofoni, kaukosäädin), jotka ovat yleensä tietyissä neuvottelutiloissa, joita voi olla vaikea varata kun ovat niin käytettyjä. Voidaan jakaa videota ja ääntä, sekä tietokoneen näyttöä. Voidaan käyttää joko kahdenvälistä yhteyttä, tai monipisteneuvottelua. Toimii hyvin ryhmien välisissä yhteyksissä (max 6, etukäteen tilattava ylläpitäjältä), koska kuva on yleensä tarkka ja ääni kuuluu hyvin jos mikrofoni on aseteltu oikein. Yhteys otetaan puheluna, ja mikki pitää osata kytkeä pois mykistyksestä.
Videoneuvottelu: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: isommat yksikköpalaverit, yhteiset koulutukset tai tapaamiset eri koulujen ryhmien välillä

Periscope

Mobiililaitteilla tehty videolähetys, jota voi seurata Periscope-sovelluksella omasta mobiililaitteesta.  Periscopessa toimii samalla myös chat ja lähetykset on mahdollista tallentaa Katch-palvelulla. Palvelu toimii Twitterin kanssa yhdessä ja sen tunnuksilla. Kuka vaan voi lähettää mistä vaan, kunhan on wifi- tai datayhteys. Lähetykset ovat yleisemmin yksityisiltä henkilöiltä, mutta myös organisaatiokohtaista lähettämistä on yhä enemmän. Periscopessa ei voi jakaa näyttöä tai dokumentteja, vaan yleensä kuvataan ja otetaan ääntä joko lähettäjästä tai paikasta, josta videolähetys on. Toki kameran voi suunnata myös projektorin kuvaan seinällä, mutta tarkkuus voi olla huonoa. Periscope sopii keskustelevaan luentomaiseen lyhyeen kouluttamiseen tai tieto- tai tiedotusiskuihin, mutta kokoustamiseen ei juurikaan. Moniin tapahtumiin voi etäosallistua Periscopen avulla eikä tarvitse ajaa paikan päälle.
Periscope: Paras käyttökohde oman kokemuksen perusteella: etäseuraaminen tapahtumissa tai verkkotietoiskujen tilaaminen ja katsominen päivittäin

Hashtagit #

Useasti tapahtumilla on nykyään omat avainsanat sosiaalisessa mediassa. Julkaisuja tehdään paljon, ja niiden löydettävyys on tärkeää. Avainsanoja käyttämällä saa näkyvyyttä viesteille, jotka liittyvät asiaan. Esimerkiksi Twitterissä voi etsiä tietyn tapahtuman viestit hakemalla tapahtuman hakusanalla (esim. #BETT2016, #ITK2016). Twitterin avulla voi osallistua esimerkiksi tv-ohjelmiin (esim. Putous), jolloin pääsee osaksi lähetystä ja voi osallistua verkkokeskusteluihin samalla kun seuraa lähetystä ja viestejä. Monilla urheiluseuroilla on omat sovitut hashtagit, joilla löytää tapahtumasta tulevat uutisvirrat helposti. Avainsanaa ei laiteta perinteisesti kaikkiin viesteihin, vaan yhden viestin löytämällä löytää lähettäjän uutisvirran, jossa viestit sijaitsevat. Hashtageilla voi Instagramista etsiä tietyn tapahtuman kuvia. Tapahtumien jälkeen on myös mielenkiintoista etsiä verkon sisällöt jälkikäteen hashtageilla ja käydä tapahtuma uudelleen läpi mielessään.

Arvioinnin aakkoset Moodlessa

Kaiken takana on arviointikirja

Moodlen arviointikirjaan keräytyvät automaattisesti opintojaksolla olevien mm. tehtävien ja tenttien arvosanat. Arviointikirjan kautta opiskelijat voivat myös nähdä kootusti opintojakson aktiviteeteista saadut arvioinnit.

Arviointikirjaa pääset katsomaan Asetukset-lohkon Arvioinnit-linkin kautta. Opettaja näkee oletuksena Arvioijan raportti -näkymän, jossa näkyy kootusti kaikki opiskelijat ja heidän aktiviteeteista saamansa arvosanat. Lisäksi Arvioinnit-näkymään siirtyminen muuttaa myös Asetukset-lohkon sisältöä niin, että siellä näkyvät erilaiset arviointiin liittyvät lisäasetukset.

Moodle - Arvioijan raportti

Arviointikirja / Arvioijan raportti

Arviointikirja on kuitenkin paljon muutakin kuin Arvioijan raportti. Näkymän vasemman yläkulman pudotusvalikosta löytyy lisää arvioinnin työvälineitä ja toimintoja. Tässä artikkelissa tutustutaan niistä tärkeimpiin.

Arvioijan raportti

Arvioijan raportilla näkyvät kaikki opintojakson aktiviteetit, joissa on käytössä arviointi sekä opintojakson opiskelijat. Voit halutessasi pika-arvioida aktiviteetteja suoraan tässä näkymässä ottamalla Muokkaustilan päälle. Arvioijan raportti -näkymässä tehdyt arvioinnit näkyvät ruskealla pohjalla (kts. yllä oleva kuva).

Joskus opiskelijan suorituksia on pakko arvioida suoraan näkymän kautta, jotta Moodle osaa laskea koko opintojakson arvioinnin oikein. Tällaisia tilanteita voivat olla esim. tilanne, jossa opiskelija ei suorita syystä tai toisesta opintojaksoalustalla olevaa tenttiä ja sen halutaan näkyvän hylättynä (ts. 0 pisteen) suorituksena, joka vaikuttaa koko opintojakson arviointiin.

Oletuksena Moodle jättää kokonaisarvosanaa laskiessa kokonaan huomioitta sellaiset aktiviteetit, joista opiskelija ei ole saanut suoritusmerkintää tai arvosanaa.

Käyttäjän raportti

Käyttäjän raportti on yksityiskohtaisempi näkymä yksittäisen opiskelijan arvioitaviin suorituksiin opintojaksolla. Raporttinäkymän oikeasta yläkulmasta opettaja voi valita opiskelijan, jonka raporttia hän haluaa tarkastella tarkemmin. Mikäli Arvioijan raportin luettavuus tuntuu vaikealle, kannattaa kokeilla tätä raporttityyppiä. Käyttäjän raportilla ei  ole mahdollista muuttaa opiskelijoiden arvosanoja, joten näkymä poikkeaa siinäkin mielessä laajemmasta arviointinäkymästä.

Käyttäjän raportti

Käyttäjän raportti

Kategoriat ja kohteet – Yksinkertainen näkymä

Voit hallita opintojakson kokonaisarvosanan laskennan asetuksia Kategorioiden ja kohteiden kautta. Yksinkertainen näkymä on helpoin tapa tutustua kokonaisarvosanan taustalla vaikuttaviin asetuksiin.

Yksinkertainen näkymä

Yksinkertainen näkymä

Yksinkertaisessa näkymässä näkyvät kaikki arvioitavat kohteet opintojaksolla, sekä niiden yläpuolella tapa, jolla arvosana lasketaan. Oletuksena käytetään Arvosanojen yksinkertaistettua painotettua keskiarvoa, joka mahdollistaa arvioitavien kohteiden merkitsemisen lisäpisteiksi ts. niistä kertyvät pisteet ovat ekstraa. Toinen hyvin samankaltainen Arvosanojen painotettu keskiarvo, mahdollistaa arvioitavien kohteiden toisistaan eroavan painotuksen. Opettaja voi vaikkapa määritellä että, jokin opintojakson tehtävistä tai tenteistä on painoarvoltaan 2,0 muiden aktiviteettien ollessaan arvoltaan (oletuksen) 1,0. Tällainen aktiviteetti on siis arvoltaan kaksinkertainen muihin verrattuna.

Vaihtoehtoja arvosanan laskemiselle on paljon muitakin. Esimerkiksi keskiarvoon pohjautuvia arvosanan laskentatapoja ovat mm. Arvosanojen (yksinkertainen) painotettu keskiarvo sekä Arvosanojen keskiarvo (lisäsaavutuksilla). Arvosanan laskentatapa on hyvä valita sen mukaan onko esimerkiksi arvosanojen painoarvoa suhteessa toisiinsa tarpeen muuttaa tai merkitä joitakin aktiviteetteja lisätehtäviksi.

Miten luoda uusia arviointikohteita?

Opettaja voi luoda arviointikirjaan uusia arvioitavia kohteita, joiden ei tarvitse olla varsinaisia aktiviteetteja. Tällainen kohde voi olla vaikkapa lähiopetuksessa pidetty esitelmä, jonka arvioinnin opettaja haluaa siirtää Moodleen.

Uusia arviointikohteita on mahdollista lisätä Yksinkertaisen näkymän Lisää arviointikohde -toiminnolla. Arviointikohteelle tulee antaa nimi, sekä määritellä arvioidaanko kohde arvolla (numeraalinen), asteikolla vai tekstinä. Viimeisin vaihtoehto ei anna arviointikohteelle pisteytettävää arvoa, vaan opettaja voi antaa opiskelijalle pelkän sanallisen palautteen.

Mikäli arviontikohteen arviointityypiksi valitaan Arvo, tulee opettajan määritellä millä asteikolla arviointi suoritetaan, sekä halutessaan myös hyväksymisraja. Asteikkoja käytettäessä arvosanat määräytyvät valitun asteikon perusteella. Jokaisesta asteikosta valitusta arvosanasta tulee vähintään yksi piste, joten vaikka asteikon huonoin arvosana olisikin ”Hylätty”, antaa Moodle siitä huolimatta opiskelijalle tästäkin arvosanasta oletuksena pisteen.

Koko opintojakson arvosana automaattisesti

Opettaja voi hyödyntää Moodlen arviointikirjaa myös kokonaisvaltaisesti ja antaa Moodlen laskea opiskelijoille kokonaisarvosanan.

Opintojakson (kirjain)arvosana

Opintojakson kokonaisarvosana ”Kirjainarvosanana”.

Moodlessa on oletuksena määritelty ns. Kirjainarvosanat, jotka noudattavat mm. Yhdysvalloissa laajasti käytettyä A-F -asteikkoa. Tämä asteikko on kuitenkin mahdollista muuttaa niin, että kirjaimien tilalla on opettajan määrittelemät numeroarvosanat. Näitä arvosanoja voidaan hyödyntää koko opintojakson arvioinnissa.

Voit muuttaa kirjainasteikon numeroiksi valitsemalla Asetukset-lohkosta Kirjaimet-sivun. Asteikon muokkaaminen käynnistetään Muokkaa arvosanakirjaimia -linkistä. Alla on esimerkki muokatusta arvosana-asteikosta.

Kirjainarvosanat

Arvosanakirjaimien muokkaaminen

Voit ottaa käyttöön kirjainarvosanat ollessasi Arvioinnit-näkymässä valitsemalla Asetukset-lohkosta Opintojakson arvosana -asetukset. Käyttäjän raportti -otsikon alta voit valita Näytä arvosanakirjaimet -pudotusvalikosta ”Näytä” ja tallennettuasi muutokset, arvosanat tulevat automaattisesti näkyviin kaikille opiskelijoille. Arvosanakirjaimet kannattaakin laittaa opiskelijoille näkyviin vasta silloin kun kun kaikki arvioinnit ovat muilta osin valmiit.

Toimivan arvioinnin kulmakivet

Kokonaisvaltaisen opintojakson arviointi onnistuu mahdollisimman helposti, jos kiinnität seuraaviin seikkoihin huomioita:

  • Kaikilla arvioitavilla aktiviteeteilla on oikein määritelty arviointiasteikko käytössä.
    • Asteikon arvosanojen tulee olla määritelty negatiivisesta positiiviseen. Muutoin parhaimmalla arvosanalla saa vähiten pisteitä ja päin vastoin. Voit tarkistaa oikeat asteikot klikkaamalla kuvaa

Suositellut arviointiasteikot

  • Mikäli opintojaksolla on tenttejä, on hyvä tarkistaa tentin Maksimipistemäärä.
    • Tentin lopullinen pistemäärä ovat todelliset tentin pisteet ja erillinen Maksimimäärä-kenttä, on pisteet joiden perusteella lasketaan tentin arviointi. Voit tarkistaa pisteytyksen tentin Muokkaa tenttiä -näkymästä, jossa lisätään tenttikysymykset.
  • Tarkista Arvioinnit / Yksinkertainen näkymä -sivun kautta että arvosanat lasketaan haluamallasi tavalla.
    • Voit lisätä omia arviointikohteita ”Lisää arviointikohde” -toiminnolla ja valita, millä tavalla kohde arvioidaan.
  • Anna kaikille opiskelijoille arvosana kaikista arvioitavista kohteista vaikka opiskelija ei olisikaan suorittanut vaadittavaa aktiviteettia. Muutoin opintojakson arvosanaa laskettaessa otetaan huomioon vain ne aktiviteetit, joista on olemassa arvosana.
    • Puuttuvat arvosanat voi syöttää Arvioinnit / Arvioijan raportti -näkymässä Muokkaustilan ollessa päällä
  • Jos haluat näyttää opiskelijoille myös opintojakson kokonaisarvosanan, käy ensin määrittelemässä asteikko Arvioinnit / Asetukset-lohko Kirjaimet-näkymässä.
    • Saat asteikon näkyviin arviointeihin Asetukset-lohkon Opintojakson arvosana-asetukset -sivun kautta.

Office 365 Videot -palvelun käyttö erilaisilla mobiililaitteilla

Tiesitkö, että Office 365 tarjoaa niin henkilökunnalle kuin opiskelijoillemmekin oman videoiden julkaisukanavan? Mutta miten video lisätään palveluun eri mobiililaitteilla? Tiesitkö, että voit pyytää opiskelijaryhmällesi opastuksen asiaan oppimisteknologiapalveluilta? Ota rohkeasti yhteyttä jos haluat kokeilla uusia oppimisteknologian asioita, me autamme mielellämme!

Opettajamme Liisa Korpivaara on suorittanut esimerkillistä pioneerityötä lähikuukausina opiskelijaryhmiensä kanssa monen eri asian tiimoilta. Yksi asioista oli taltioida mobiililaitteella työergonomiakartoituksen tiimoilta video ja julkaista se vertaisarviointia ja keskustelua varten muiden näkyville. Keskustelimme eri julkaisukanavista ja päädyimme käyttämään koulun omaa O365 Videot -palvelua, joka ei näy muille kuin koulumme tunnuksilla kirjautuneille käyttäjille, joille on lisäksi erikseen annettu oikeus nähdä opiskelijaryhmälle varta vasten luotu oma kanava videoineen. Opettaja loi oman kanavan palveluun, ja keräsi oppilailta listan heidän sähköpostiosoitteistaan, ja jakoi kanavan asetuksista oikeudet kaikille opiskelijoille. Sovimme myös infotilaisuuden opiskelijoille, jossa kerroin miten videon julkaisu eri mobiililaitteilla ja tietokoneen selaimen avulla tapahtuu. Päätimme ottaa vielä toisenkin tukitilaisuuden asian tiimoilta myöhemmin, kun videoiden lataus on ajankohtaista. Mielenkiinnolla jään odottelemaan kokemuksia palvelun käytöstä.

Tässä ohjeet myös muille näkyville ja käytettäväksi: 

O365 videopalvelu opiskelijoille -tietokoneen selain

O365videopalvelu opiskelijoille – Windows-mobiililaite

O365 videopalvelu opiskelijoille – iOS-mobiililaite

O365 videopalvelu opiskelijoille – Android-mobiililaite

Katso tästä vielä (englannin kielinen) palvelun esittely videolta.

Opetusteknologiatapahtumia

Vaikka vuosi on vasta alussa, olen ehtinyt jo osallistua Bett Show 2016 -messuille Lontoossa sekä Verkko.Ope-seminaariin Mikkelissä. Oli mukava huomata että molemmissa tilaisuuksissa oltiin opetuksen tulevista trendeistä samaa mieltä.

Bett Show 2016 Excel London 20.-23.1.2016

Osallistuin Lontoossa järjestettäville Bett Show -messuille ensimmäistä kertaa, joissa nähtävää ja koettavaa todella paljon. Messuilla oli edustettuina kaikki kouluasteet sekä kattavasti niille erilaisia palveluita ja ratkaisuja tarjoavia yrityksiä.

En ollut onneksi matkalla yksin vaan kollegani Sarin lisäksi mukana oli myös runsaasti kotimaisia opetusteknologiasta ja sen hyödyntämisestä kiinnostuneita. Osallistuimme IlonaIT:n järjestelmälle ryhmämatkalle, jossa oli osallistujia ympäri Suomen ja kaikilta kouluasteilta. Matka oli myös hyvä tilaisuus verkostoitua muiden asiasta kiinnostuneiden ja innostuneiden henkilöiden kanssa.

Bett-messujen lisäksi ohjelmassa oli IlonaIT:n iltaseminaari British Museumissa sekä Applen kouluvierailu Bohuntin yläkoululla. Iltaseminaarissa käsiteltiin opetuksen murrosta mobiililaitteiden yleistymisen yhteydessä sekä siitä, miten eri ikäiset ihmiset omaksuvat uuttaa tekniikkaa ja miten se vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin tekniikasta. Bohuntin yläkoululla on pitkä perinne opetusteknologian hyödyntämisestä opetuksessa. Heidän pedagoginen näkökulmansa perustuu haastepohjaiseen oppimiseen (Challenge Based Learning), joka on lähellä ongelmaperustaista oppimista. Se näkyi käytännössä niin luokkatilojen suunnittelussa kuin opetusratkaisuissa. Opiskelijat työskentelivät paljon ryhmissä ja eri ilmiöiden tai haasteiden pohjalta.

Kuvia Bett Show 2016 -messuilta

Microsoftin esitykset Bett 2016 -messuilla

Verkko.ope-seminaari Mikkelissä 12.2.2016

Verkko.ope 2015 -tapahtuma järjestettiin Mikkelin ammattikorkeakoulussa 12.2. Tapahtuma on järjestetty vuoro vuosina Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakouluisa ja tämä oli järjestyksessä neljäs tapahtuma. Verkko-ope -seminaarissa palkittiin vuoden verkko-opetusteko sekä tutustuttiin muutamiin ajankohtaisiin opetuksen trendeihin.

Tilaisuutta oli mahdollista seurata paitsi paikan päällä niin myös verkossa Adobe Connectin kautta tai Periscope-lähetyksenä. Myös täällä oltiin selkeästi ajan hermoilla. Päivän aikana saimme myös tutustua niin henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kuin pelillisyyden soveltamiseen opetuksessa.

Miltä opetusteknologian trendit näyttävät?

Opetuksen trendejä näyttää jälleen kerran olevan useita yhtä aikaa toisiinsa limittyen. Niistä voi jokainen poimia ideoita omaan opetukseensa. Suurimpia trendejä ovat yhteisöllinen oppiminen, CBL ja PBL, opetuksen henkilökohtaistaminen sekä pelillisyys. Jos jotain yhteistä näistä trendeistä on löydettävissä niin se, että oppimisen nähdään tapahtuvan tehokkaammin jollain muulla tavalla kuin pelkkiä luentoja seuraamalla.

Myös fyysisellä oppimisympäristöllä on merkitystä eikä sitä tulisi vähätellä. Tilojen toivotaan nykyään olevan mahdollisimman muunneltavia ja joustavasti käytettävissä niin pienten kuin suurtenkin ryhmien kanssa ja taipuvan myös yksilötyöskentelyyn. Puitteet eivät saisi rajoittaa luovaa työskentelyä. Bett-messuilla Universidad Mariano Gálvez de Guetamala -yliopiston Center for Innovation in Technology and Education -keskuksen johtaja Alvaro Torrez kertoi heidän tilaratkaisuistaan, joiden pyrkimyksenä on tukea yhdessä oppimista. Varmasti samantyyppisiä ratkaisuja on tehty myös muissa oppilaitoksissa.