Erilainen näkökulma sosiaaliseen webbiin

Riga HostelNäin talven alkaessa on hyvä suunnata ajatukset menneeseen kesään 2008, jolloin jätin hetkeksi kaikki työt ja lähdin vähän kiertelemään. Ajallisesti kolmen viikon matka ei kovin pitkä ollut, mutta ehdinpä käydä seitsemässä eri maassa ja useammassa kaupungissa:

  • Tallinna, Viro
  • Tartto, Viro
  • Riika, Latvia
  • Vilna, Liettua
  • Varsova, Puola
  • Lublin, Puola
  • Krakova, Puola
  • Dresden, Saksa
  • Hampuri, Saksa
  • Kööpenhamina, Tanska
  • Göteborg, Ruotsi
  • Tukholma, Ruotsi

Yksin tekemäni matka oli oikein piristävä, ja matkan jälkeen oli ilo palata takaisin töihin. Eräällä tavalla matkani sivusi hieman myös työasioita. Oppimisteknologiakeskus Kymiedu pyrkii hyödyntämään Internetiä ja sen palveluita opetuksessa. Minä puolestani hyödynsin Internetiä ja sen palveluita matkatessani. Seuraavassa erittelen hieman, mitä erilaisia palveluita ja sivustoja käytin tai koin hyödylliseksi.

Internetin yhteisösivustot

Harrastan musiikintekoa, ja parisen vuotta sitten avasin oman profiilini DanceState.com -sivustolla, joka on MySpacen ja Facebookin kaltainen yhteisösivusto tanssimusiikin harrastajille. Kolme sivuston suomalaista käyttäjää olen tavannut sivuston ansioista myös Internetin ulkopuolella.

Ajattelin, ettei tapaamisten tarvitse rajoittua Suomen rajojen sisäpuolelle, ja päätin järjestää tapaamisen erään Puolalaisen DJ:n kanssa, joka on myös DanceState-sivuston käyttäjä. Vaihdoimme puhelinnumerot, matkustin bussilla Viron, Latvian ja Liettuan läpi hänen Itä-Puolassa sijaitsevaan kaupunkiinsa Lubliniin ja soitin kysyäkseni, missä tavataan? Näin helppoa se oli, eivätkä bussimatkojenkaan hinnat päätä huimanneet.

Pikaviestinohjelmat

Joitakin vuosia sitten aloin käyttää ICQ-pikaviestinohjelmaa. Ajan myötä kontaktilistani alkoi täyttyä. Kun nyt olin matkalla Puolaan, ajattelin samalla jatkaa matkaani Saksaan tapaamaan erästä ICQ-tuttavaani. Vaihdoimme puhelinnumeromme ja sovimme tapaamisen hänen kaupungissaan Dresdenissä. Pari minuuttia astuttuani junasta ulos tapasin hänet kaupungin päärautatieasemalla.

Google Earth

En suunnitellut matkaani perinpohjin etukäteen. Reitti oli toki suhteellisen selvä, mutta esimerkiksi yöpymispaikkoja ja matkalippuja en varannut etukäteen, poikkeuksena Suomesta lähtö ja Suomeen paluu, jolloin oli pakko varata laivamatka etukäteen. Kuitenkin käytin Google Earth -ohjelmaa tarkastellakseni satelliittikuvaa ja valokuvia paikoista, joissa ajattelin käyväni. Samalla pystyin hieman mittailemaan kaupunkien etäisyyksiä. Paperikarttoja minulla ei monessa paikassa ollut, mikä oli joskus jopa virhe.

Nettifoorumit opiskelun apuna

Varsovassa kävellessäni sain monta lappusta, jotka olivat englannin kielikurssien mainoksia. Silloin tällöin istahdin puiston penkille juttelemaan paikallisten kanssa, joista osa ei puhunut englantia edes yhtään. Lublinissa tapaamani DJ puhui hyvää englantia. Hän kertoi, ettei koulun kieliopetus ole kovin laadukasta, mutta mainitsi nettifoorumien auttaneen englannin kielen oppimisessa. Esimerkkinä AfterHours.fm -radioaseman keskustelualue, joissa tanssimusiikin kuuntelijat, tuottajat ja DJ:t voivat keskustella toistensa kanssa tarvitsematta välittää välimatkoista tai maiden ja mantereiden rajoista. Näin kielen oppiminen helpottuu, kun on oma yhteisö, jolla on yhteiset kiinnostuksen kohteet.

Verkottumista verkon ulkopuolella

Aina verkottumiseen ei tarvita tietoverkkoja, vaan henkilökohtainen kontakti on vähintään yhtä tärkeässä ellei jopa tärkeämmässä asemassa. Keräsin matkallani jonkin verran käyntikortteja ja puhelinnumeroita alkaen brasilialaisista jalkapallomanagereista aina kosovolaiseen tavalliseen matkaajaan. Ehkäpä seuraava kohteeni onkin sitten Kosovo, ja sen jälkeen vaikka Serbiaan katsomaan Messenger-tuttavaani. Katselin jo matkareittejä Internetistä, ja kevyt miniläppärikin tuli hankittua.

Tällaista siis on minun nettimaailmassani. Toivon, että sait kirjoituksesta ideoita ja inspiraatiota oman nettimaailmasi käyttämiseen ja kehittämiseen, niin vapaa-ajalla kuin työssä!

Kuvia matkastani osoitteessa: http://picasaweb.google.com/sirensky/Matka2008

Oppimisteknologiakeskus esittäytyy!

Oppimisteknologiakeskus Kymiedu esittäytyy KyAMK:n henkilöstölle 12.11.2008 samanaikaisesti sekä Kouvolassa että Kotkassa. Esittelyssä on koko toiminnan kirjo: Koulutukset, tukipalvelumuodot, verkkomateriaalituotanto sekä tietenkin oppimisteknologiakeskuksen ylläpitämät opetusteknologiatuotteet. Esittelyssä demotaan niin ACP:ta (Adobe Connect Pro) kuin 3d-virtuaalimaailma Second Lifeakin (ks. aiheesta myös verkko-opetuksen kehitys -blogi).

Esittely pidetään varsinaisesti Kotkassa, Metsolan toimipisteessä (pikkuauditorio K322), josta tapahtuma videoidaan suorana Kouvolaan liiketalouden toimipisteeseen (peilisali). Tapahtumassa saadaan maistiaisia mm. oppimisteknologiakeskuksen video- ja animaatiotuotannoista. Samalla kerrotaan, kuinka opettajat ja muu henkilöstö pääsee hyötymään esitellyistä palveluista. Happeningissa ei ole kyse pelkästään toiminnan demoilusta, vaan samassa yhteydessä sivutaan myös niitä hallinnollisia ja rakenteellisia kysymyksiä, joihin Oppimisteknologiakeskus Kymiedu pyrkii toiminnallaan vaikuttamaan – joko suoraan tai ainakin välillisesti.

-Says Osku-setä-

Avointa havainnemateriaalia Moodlessa

Tein tuossa taannoin KT-palveluille lyhyen esittelymateriaalin aiheesta ”monimediainen verkkomateriaali”. Päätin tehdä aiheesta lyhyen, kaikille avoimen esittelyn Moodleen. Teemana oli siis monimediaisuus. Pyrin toteuttamaan sen monimediaisuuden kahden keskeisen periaatteen varaan:

  1. Asia on jaeltavissa monen mediumin avulla. Tässä tapauksessa kyseeseen tulivat printti, video, ääni ja Internet.
  2. Asia – tarina – ikäänkuin kommentoi itseään toisessa mediumissa, tai asia muodostaa (jatko)kertomuksen. Syntyy kokonaisuus, joka rakentuu osista, jotka jokainen osa ovat vastaanotettavissa itsenäisinä kokonaisuuksina, mutta jotka yhteenlaitettuina antavat vastaanottajalle enemmän kuin yksittäiset osat.

Jokainen voi itse käydä arvioimassa, kuinka tässä tavoitteessani onnistuin (Verkkoympäristöjen mahdollisuudet > kirjaudu vieraana > paina ”Kyllä”). Jälleen kerran tavoitteenani ei ollut tuottaa Hi-Tech -välineillä viimosen päällee käheetä teknistä laatua, vaan jokapojan ja -tytön (jokahenkilön) välineillä materiaalia, josta voisi sanoa: ”Totahan minäkin voisin kokeilla, varmaan osaisin!” Nykyteknologia ei ole aina vaikeaa, eikä kallista, mutta sillä voi kummasti elävöittää vaikkapa opetustaan. Tai vaikka aktivoida opiskelijaa 😀

-Says Osku-setä-

Koulutusinfo Kouvolan mediapajailtapäivässä

Kouvolan kaupungin opetustoimen hallinnoima TVTaivas-projekti järjesti perjantaina 3.10. mediapajailtapäivän Pohjois-Kymenlaakson perus- ja toisen asteen opettajille. Iltapäivän teema oli mediakasvatus koulun arjessa. Oppimisteknologiakeskus Kymiedulla oli iltapäivässä 15 minuutin puheenvuoro. Puheenvuoro oli demo joulukuussa alkavasta 32 tunnin koulutuksesta nimeltä Opettaja, media ja verkko (tarkemmin koulutuksesta oppimisteknologiakeskuksen sivuilla). Puheenvuorossa puhumisen hoitivat pääasiassa ennalta nauhoitetut videot, oppimisteknologiakeskuksen edustajan ei tarvinnut oikeastaan sanoa muuta kuin esitellä itsensä ja aiheensa alussa ja vastata kysymyksiin lopussa.

Koulutusesittely oli rakennettu kolmen videon sarjaksi, joista jokainen oli julkaistu YouTubessa. Ensimmäinen video, joka aloitti aiheen esittelyn, näytettiin suoraan YouTubesta. Toinen video, joka käsitteli mediamateriaalin julkaisemista Moodlessa, esitettiin Moodleen upotetun playerin kautta. Ja kolmas video, joka käsitteli lyhyesti mediamateriaalin julkaisemista avoimen blogin kautta, oli upotettu opetusteknologia-aiheiseen blogiin. Kaikki videot oli toteutettu mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman halvoin välinein: Web-kameralla ja Movie Maker -videoeditorilla. Videot olivat tahallaan hieman rosoisia ja ehkä jopa camp-henkisiä 🙂 Tällä halusimme vain osoittaa opettajille, että ei tarvita Hi-Tech -välineitä sanoman perille saattamiseksi. Ja sanoma mitä ilmeisimmin meni perille. Ainakaan yhtä runsaasti ei viime aikoina ole meiltä oppimisteknologiakeskuksesta kysytty minkään koulutuksen perään, eiä yhtä hanakasti ole kirjoitettu ilmoittautumisohjeita ylös 😀

Ohessa tänne blogiimme upotettuina kyseinen kolmen videon sarja. Ja mikäli koulutus alkoi kiinnostaa, ota yhteyttä (esim. mari dot tynys at kyamk dot fi)!

Ensimmäinen video

Toinen video

Kolmas video

-Says Osku-setä-

Syksyn koulutuksista

Oppimisteknologiakeskus Kymiedun syksyllä 2008 järjestämät koulutukset on nyt kesää kohden saatu järjestykseen. Koulutusaikataulut ovat nettisivulla http://optek.kyamk.fi/koulutukset.php. Joiltakin osin koulutustarjonta vielä täydentyy syksymmällä, mutta suurin osa koulutuksista löytyy jo netistä ja pääset ilmoittautumaan koulutuksiin vaikka heti!

Syksyllä 2008 painopistealueena ovat verkko-oppimisen työpajat, joita järjestetään läpi lukuvuoden vuoroviikoin Kotkassa ja Kouvolassa. Myös työpajojen aikataulut löytyvät jo netistä.

Aurinkoista kesää ja tavataan koulutusten merkeissä syksyllä, toivottaa Mari

Ajankohtaisia asioita optekin sisällä

Oppimisteknologiakeskus Kymiedun blogimerkinnät alkavat sitten pikku hiljaa täyttää blogiamme sisällöillään. Tällä hetkellä optekissa ovat olleet ajankohtaisina mm. ITK-päivät sekä lukuvuoden 2008-2009 koulutukset. Lisäksi meillä on testailtu Adobe Connect Pro -virtuaaliluokkaohjelmista varten hankittavia webkameroita sekä selvitelty samaa ohjelmistoa varten hankittujen headsettien eli kuulokemikki-settien sijaintipaikkoja.

Tweb on ollut ainakin omalta osaltani myös paljon esillä sillä optekin kalustoa ollaan nyt kirjailtu ylös, jotta pysyttäisiin paremmin selvillä siitä missä mikäkin tietokone, ulkoinen usb-levy, webkamera tai headset liikkuvat yksikkömme sisällä.

Suuri uutinen meidän osaltamme on myös se että Kymenlaakson ammattikorkeakoulun rehtori teki kauan odotetun päätöksen yksikkömme vakinaistamisesta. Hyviä uutisia siis vain luvassa.

Koulutukset ovat aika lailla ohi jo tältä keväältä ja kesä meneekin eri järjestelmien ja uusien toimintojen käyttöönotossa. Seuraavaksi optekin osalta on luvassa ainakin KyAMK:n oman wikipedian käyttöönotto ja testaus. Muun muassa Apula-sivustona tunnettu ohjepankki on suunnitteilla siirrettäväksi wikipediaamme. Lisäksi optekin sivuja on aikomus päivittää ja täyttää sisällöillä ja yksi iso muutos teknisesti on myös siirtyminen optekin omaan palautejärjestelmään, joka otetaan käytöön ensi lukuvuoden alussa. Palautejärjestelmä auttaa etenkin projektiassistenttiamme koulutusten palautteen hallinnoinnissa sekä raportoinnin osalta. Lisäksi saamme tilastollista tietoa palautteistamme helpommin kuin ennen. Palautejärjestelmä on Marko Sirénin opinnäytetyö ja meille on myös suuri etu että Marko päätti jatkaa optekissa kanssamme myös jatkossa, joten tukikin on järjestelmään lähellä.

Uudet koulutukset ilmestyvät sivuillemme pikapuoliin ja sieltä onkin hyvä sitten tarkastella ensi vuoden kehittämisalueita omalla kohdallaan ja raivata tila koulutukselle jo valmiiksi.

Tälläisillä uutisillä siis eteenpäin. Mukavaa kevään jatkoa, toivottelee Sari Uski.