Uusia koulutuksia keväälle 2013

Olemme lisänneet koulutustarjontaamme kevätlukukaudella 2013. Peruskoulutusten tarve on vähentynyt ja opettajillamme alkaa olla jo hallussa peruskoulutuksemme Moodlesta, Adobe Connectista sekä videoneuvottelulaitteista ja Smart Boardeista. Jo viime vuonna oli käytäntönä että peruskoulutukset tarjotaan keväällä sekä syksyllä yhden kuukauden aikana sekä Kotkassa että Kouvolassa. Peruskurssien materiaalit pyritään piakkoin kasaamaan Moodleen omiksi kursseikseen, jotta niitä voi käydä myös itsenäisesti. Tammikuun loputtua peruskoulutukset ovat taas tältä keväältä ohi, mutta peruskurssit tulevat jatkumaan samalla tyylillä taas syksyllä.

Tukeaksemme aktiivisemmin opetuksen kehittymistä ammattikorkeakoulussamme, olemme laittaneet tarjolle koulutuksia joissa huomioidaan paremmin tarjoamiemme tieto- ja viestintätekniikan välineiden pedagogista hyödyntämistä ja edistyneempää käyttöä. Koulutusten kuvausten viimeistelyn jälkeen koulutukset tulevat tarjolle verkkosivuillemme. Ilmoittautumaan pääsette viimeistään viikolla 6. Aikataulut voitte toki merkitä itsellenne kalenteriin jo nyt.

Tulossa on aamupäiville seuraavat koulutukset:

Tallenteet opetusmateriaalina (20.2. Kvl, 21.2. Kotka)
Arviointi ja palaute Moodlessa (13.3. Kvl, 14.2. Kotka)
Moodlen tentti (20.3. Kvl, 21.3. Kotka)
Kokemuksia AC:n käytöstä opetuksessa (17.4. Kvl, 18.4. Kotka)

Keräsimme koulutusten suunnittelu -päivässämme paljon hyviä koulutusideoita listalle, joista tärkeimmät valitsimme nyt keväälle 2013. Otamme mielellämme vastaan koulutusehdotuksia, joille katsotte olevan tarpeita. Ehdotukset voi laittaa allekirjoittaneelle sähköpostiin.Muistattehan että vaikka tarvitsemastanne asiasta ei ole koulutusta, voitte aina tulla työpajaan asianne kanssa.

-Sari Uski-

 

Vuoden verkko-opetusteko -kilpailu käynnissä!

Tänään käynnistyi KyAMKin historian ensimmäinen Vuoden verkko-opetusteko -kilpailu! Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin ja jakaa verkko-opetuksen hyviä käytänteitä Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakouluissa. Kilpailussa etsitään palkitsemisen arvoisia verkko-opetuksen toimintatapoja, toteutuksia ja toimijoita, jotka voivat olla esimerkkinä toisille. Kilpailu järjestetään nyt ensimmäistä kertaa ja se on tarkoitus toteuttaa vuosittain.  Vuoden verkko-opetusteko -palkinto voidaan myöntää opettajalle, opettajaryhmälle, kurssin verkkototeutukselle tai esimerkiksi verkkovälineiden luovalle käytölle. Sen voi saada yksittäisestä suorituksesta tai pitkäjänteisestä työstä verkko-opetuksen parissa.

Ehdotuksia palkittavista teoista, henkilöistä ja toteutuksista voivat tehdä molempien ammattikorkeakoulujen opiskelijat ja henkilökunta. Vain perustellut ehdotukset huomioidaan. Tarkemmat ohjeet ja kilpailun säännöt löytyvät Verkko.ope-seminaarin sivuilta. Sivuilta on myös linkki intrassa täytettävään ehdotuslomakkeeseen. Ehdotuksia vuoden verkko-opetusteko -kilpailuun otetaan vastaan 16.11.2012 saakka. Palkinnon saajan valitsee ehdotuksien pohjalta verkko-opetuksen asiantuntijaraati, jossa on edustus molemmista ammattikorkeakouluista. Kilpailun voittaja saa palkinnoksi kunniakirjan, 100 € lahjakortin sekä Vuoden verkko-opetusteko -verkkoleiman käytettäväksi verkkomateriaaleissaan. Kilpailussa jaetaan myös 1-2 kunniamainintaa.

Kilpailun tulokset julkistetaan Verkko.ope 2012 -seminaarissa, joka järjestetään Kasarminmäellä Kouvolassa 14.12.2012 klo 9-15. Palkittuja toteutuksia ja toimijoita esitellään kevään 2013 aikana Optekin järjestämissä webinaareissa.

Tärkeää tietoa Moodle-kursseista

Henkilökunnan intrassa 29.8.2012 julkaistu tiedote:

KyAMK

Moodlen päivityksen yhteydessä kurssit ovat pääosin menneet hyvin uuteen Moodleen. Kurssit, joilla on avain, on määritetty käyttämään samaa avainta edelleen. Uusina luodut kurssit ovat ilman avainta oletuksena. Jos haluat määrittää avaimen kurssille käyttöön, katso toimintaohjeet viestin lopusta.

Joillakin vanhoilla kurssipohjilla ja etenkin nyt luoduilla uusilla pohjilla on tarve tarkistaa käyttäjien kirjautumisen tavat alustalle, jos ongelmia opiskelijoiden pääsyssä kurssilla ilmenee tai jos haluat ennakolta varmistaa kurssin toimivuuden itserekisteröinnin (eli kirjautumisen avaimella tai ilman) osalta.

Suositus on, että itserekisteröityminen sallitaan opiskelijalle kurssin asetuksissa, jolloin opiskelijat voivat itse liittyä kurssille.

Voit tarkistaa onko itserekisteröinti mahdollinen seuraavasti:

1) Kirjaudu Moodleen ja avaa kurssisivusi, jonka haluat tarkistaa.

2) Asetukset-lohkosta etsi kohta Käyttäjähallinta. Klikkaa se auki kolmiokuvakkeesta. Sen alta löytyy kohta Osallistujien lisäämistavat.
3) Tarkista että Itserekisteröinti (Student) kohta on näkyvillä mustana eli silmä-kuvake auki sen oikealla puolella. Jos silmäkuvake on kiinni, klikkaa se auki. Jos kohtaa ei näy, sinun tulee lisätä se sinne Lisää rekisteröintitapa -pudotusvalikosta. Lisää tällöin myös kohta Osallistujien lisääminen, jos se ei vielä ole siellä.

Tässä on siis mahdollistettu se, että opiskelija voi liittyä itse kurssille. Se edellyttää tietysti sitä että kurssin asetuksissa on määritetty kurssi avoimeksi opiskelijoille, jolloin se ei näy harmaalla omalla kotisivullasi ja kategorioissa (haussa ne eivät näy silloin opiskelijoille). Jos kurssisi on suljettu opiskelijoilta, sinne ei voi liittyä vaikka itserekisteröinti olisikin sallittuna. Voit avata kurssisi opiskelijoille tarvittaessa Asetukset-lohkosta kohdasta Muokkaa kurssin asetuksia.

Kurssiavaimen määrittäminen

Jos haluat määrittää avaimen (eli salasanan) kurssillesi, sen voit määrittää seuraavasti:

1) Asetukset-lohkosta valitse Käyttäjähallinta ja sen alta Käyttäjien lisäämistavat. Jos itserekisteröinti on aktiivinen eli mustalla (eikä harmaalla) niin oikealle valikkoon on tullut alle kohta Itserekisteröinti (Student). Siitä kohdasta voi lisätä avaimen. Muista myös tallentaa muutokset sivun alalaidasta.

Sähköpostia ongelmatapauksissa

Ongelmissa olkaa edelleen yhteyksissä osoitteeseen moodle@kyamk.fi ja olkaa kärsivällisiä. Akuuteissa tapauksissa, mitkä mielestänne menevät muiden ongelmien edelle aikataulussa, olkaa puhelimitse yhteyksissä Sari Uskiin (044 702 8228). Ensi viikon maanantaista lähtien Riikka Räikkönen palaa töihin ja alkaa pikkuhiljaa ottamaan töitänsä haltuun. Riikan numero on 0447028935, mutta pääasiallisena apupaikkana käytetään edelleen osoitetta moodle@kyamk.fi, josta avunpyyntöjä purkaa useampi henkilö.

Uusissa kurssipyynnöissä kirjatkaa seuraavat tiedot pyyntöön:

1) Kurssikategoria, johon kurssi tulee, yleensä koulutusohjelma.

2) Kurssin soleops-nimi ja kurssitunnus (numerokoodi)
3) Ryhmä tai ryhmät joille kurssi on.
4) Kaikki opettavat opettajat, joille kurssin oikeudet tulee antaa.

Tietoa uudesta Moodlesta videolla

Moodlen etusivulta löytyy myös videotallenne-esitys, jossa kerrotaan Moodlessa tapahtuneista muutoksista. Jokaisen Moodle-käyttäjän kannattaa katsoa tämä kymmenen minuutin mittainen tietopaketti.

Ystävällisin terveisin Moodlen parista,
Oppimisteknologiakeskus Kymiedun väki.

Lisätietoja

Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, Oppimisteknologiakeskus Kymiedu
Kouluttaja Sari Uski

3.9. alkaen
Suunnittelija Riikka Räikkönen

Molempien yhteystiedot KyAMK:n henkilökunnan intrassa Oppimisteknologiakeskus Kymiedun sivuilla.

Digilupa ja YLE:n verkkopalveluita opetuskäyttöön

Syksy on tuonut tullessaan muutaman merkittävän lisän ja muutoksen tekijänoikeuksien alaisen materiaalin opetuskäyttöön ammattikorkeakouluissa, kiitos OKM:n. Merkittävimpiä näistä lisäyksistä ja muutoksista ovat i) oikeus esittää YLE Areenan ja Elävän Arkiston verkkopalvelujen kotimaisia ohjelmatuotantoja opetuksessa ja ii) Digilupa.

i) OKM:n, Kopioston ja Tuotoksen välinen lupa on sallinut tähän saakka YLE:n radio- ja TV-kanavien sekä MTV3-kanavan ohjelmien esittämisen luokassa (myös nauhoitteina). Sopimus ei ole kuitenkaan kattanut näiden ohjelmien esittämistä YLE Areenasta tai Elävästä Arkistosta. Nyt sopimus on päivitetty kattamaan myös nämä verkkopalvelut. Huomioitavaa on, että sopimus koskee vain näitä YLE:n palveluita, eikä mm. MTV3:n Katsomo-verkkopalvelua. Sopimus koskee myös vain kotimaisia ohjelmatuotantoja, eikä ohjelmia saa myöskään ladata tai tallentaa.

Aiheesta lisää Opettajan tekijänoikeus-blogi.

ii) OKM:n on myös hankkinut kaikille korkeakouluille ja ammattikorkeakouluille Kopioston Digiluvan vuoden 2012 alusta alkaen. Digilupa sallii mm. 1) paperiaineiston digitoinnin, 2) digitaalisen aineiston kopioinnin sekä 3) aineiston välittymisen etäopetuksessa ja opetustallenteissa.

Kuitenkin on todettava, että vaikka Digilupa tuo monia kauan kaivattuja helpotuksia etäopetuksen järjestämiseen, ei se kuitenkaan ratkaise kaikkia ongelmia ja se tuo tullessaan myös uudenlaisia byrokraattisia tehtäviä. Nämä tehtävät voivat pidemmän päälle olla hyvinkin raskaita ja voivat jopa joissain tapauksissa palauttaa tilanteen aikaisempaan ”laittoman toiminnan” tilaan (missä sitä sitten on tapahtunutkaan).

Esimerkiksi digiluvan sallima paperiaineiston digitointi (skannaus) koskee 5-20 sivua/ julkaisu, kuitenkin maksimissaan 20 % julkaisusta. Tämän digitoidun aineiston tallentaminen oppilaitoksen sisäverkkoon ja käyttäminen esimerkiksi verkko-opetuksessa on sallittua, mikäli i) aineiston esittämiselle on haettu Kopiostosta lupa ja digitaalinen leima, ii) pääsy aineistoon on suojattu salasanalla (oppilaitoksen sisäverkko, oppilaitoksen verkko-opiskelualusta) ja iii) aineistoon pääsevät käsiksi vain kyseisen kurssin opiskelijat ja opettajat.

Siis:

  • Jos opettajalla on Moodlessa samasta kurssista esim. kolme kurssialustaa kolmelle opiskelijaryhmälle, lupa on haettava erikseen jokaiselle ryhmälle.
  • Jos opettaja käyttää samaa kurssialustaa ja samaa materiaalia eri vuosina eri opiskelijaryhmille, aineisto on aina toteutusten välissä poistettava alustalta ja lupa on haettava aina uudelleen.

Ainakin nämä ovat sellaisia menettelytapoja, jotka lisäävät merkittävästi anomustehtailua.

Aiheesta lisää:

Osku

EDIT 27.8.2012

Kopiosto on reagoinut nopeasti saamaansa runsaaseen palautteeseen. Alun perinhän Kopioston digilupa edellytti, että kaikki digitoitu aineisto ilmoitetaan ja leimataan Kopiostossa, mikä olisi aiheuttanut oppilaitoksissa mahdottoman byrokraattisen anomustehtailun.

Kopiosto on nyt kuitenkin perunut tämän vaatimuksensa. Vielä Kopiostossakaan ei tiedetä, kuinka asia tullaan ratkaisemaan, mutta joka tapauksessa yliopistoilta ja korkeakouluilta ei (ainakaan tällä hetkellä) edellytetä raportointia opetuskäyttöön tallennetusta verkkoaineistosta.

Aiheesta lisää: ”Kopiostolla keuli” (blogit.tietokone.fi/lexoksanen)

Osku

Moodlen päivitystyö edistyy

Moodlen päivitys ja tietojen siirto vanhasta Moodlesta uuteen edistyy vauhdikkaasti, kiitokset kesätyöläisillemme. Noin puolet kopioitavaksi pyydetyistä kursseista on saatu uuteen ympäristöön. Kurssialustat sisältöineen ovat siirtyneet suuremmitta ongelmitta.

Viimeisin ohjelmapäivitys uuteen ympäristöön asennettiin puolestaan 5.7.2012. Ripeästä toiminnasta kuuluu kiitokset Mikalle KyAMK:n tietohallinnosta. Aivan upouutta Moodlea ei nimittäin olisi ilman päivitettyä tietokantapalvelinta.

Moodlen uusimman päivityksen myötä mm. tiedostojen vienti Moodleen helpottuu huomattavasti. Tästä lyhyestä videosta voi katsoa esimakua, miten KyAMK:n Moodle toimii: http://www.youtube.com/watch?v=nRsXZiHZBDA (video ei sisällä ääntä).

Lisätietoja uudesta Moodle-päivityksestä on myös aiemmassa blogikirjoituksessa osoitteessa http://blogit.kyamk.fi/optek/2012/07/02/parannuksia-uuden-moodlen-kaytettavyyteen/.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nRsXZiHZBDA[/youtube]

Parannuksia uuden Moodlen käytettävyyteen

Moodlen kehitystyö on ollut nopeaa. 25. kesäkuuta 2012 Moodlesta julkaistiin uusi versio, Moodle 2.3. Sitä ei ole (vielä) asennettu KyAMK:n viralliseksi Moodleksi, mutta testausten perusteella Moodle 2.3 toisi vihdoin kaivattuja uudistuksia oman kurssisivun ja tiedostojen hallintaan. Seuraavassa muutamia ominaisuuksia, jotka helpottavat työtä ja säästävät aikaa Moodlen käytössä.

Tiedostojen tallennus omalta tietokoneelta Moodleen: Avaa kurssisivu, laita muokkaustila päälle, ja vedä ja pudota tiedosto(t) haluamaasi kohtaan kurssisivulle. Yhdellä kertaa voi viedä useitakin tiedostoja. (Ennen tiedostojen lisääminen piti tehdä monimutkaisen ja monivaiheisen ”Linkitä tiedostoon tai web-sivuun”-toiminnon kautta.)

Aineistojen, aiheosioiden ja lohkojen siirtely onnistuu vetämällä ja pudottamalla: Kurssisivun sisältöjen sijaintia voi muuttaa vetämällä ja pudottamalla. Muokkaustilan ollessa päällä esimerkiksi ns. aihelaatikoita voi siirtää sivulla ylemmäksi tai alemmaksi vetämällä ja pudottamalla.

Tiedostojen nimeäminen onnistuu suoraan kurssisivulla: Laita muokkaustila päälle, paina kynäkuvaketta, kirjoita uusi nimi ja paina enter-painiketta. Aineiston nimen muuttaminen onnistuu muutamassa sekunnissa, sillä enää ei tarvitse avata erillistä asetussivua.

YouTubessa on lyhyt video, joka esittää edellä mainittuja ominaisuuksia: www.youtube.com/watch?v=nRsXZiHZBDA

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nRsXZiHZBDA[/youtube]

Virtuaalimaailman kuulumisia

Kevään aikana Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Second Life saarella kävi tohina ja pauke kun yliopisto-opiskelijat neljästä maasta: Suomesta, Norjasta, Virosta ja Romaniasta, rakensivat omia ympäristöjään “Designing Technology Enhanced Learning” kurssilla. Kurssi oli osa kansainvälistä CoCreat – Enabling Creative Collaboration Through Supportive Technologies projektia, jossa KyAMK on yhtenä partnerina mukana. Kurssia varten Oppimisteknologiakeskus Kymiedu rakensi Second Life saarelle kurssin vetäjien toiveiden mukaiset puitteet.

Tässä linkki videoon, joka kertoo kurssiympäristön rakentamisesta:

http://vimeo.com/44376508

Lisätietoja CoCreat projektista saat osoitteesta http://www.cocreat.eu/

.:Matti

Mobiililaitteiden käytöstä KyAMK:ssa

Monissa oppilaitoksissa on tällä hetkellä ajankohtaisena asiana materiaalien ja opiskelumahdollisuuksien laajentaminen mobiililaitteille kuten älypuhelimiin ja tablettitietokoneisiin. Jotkut koulut ovat jopa erilaisilla piloteilla hankkineet opettajille tai myös opiskelijaryhmille tai -tiloille esimerkiksi iPadeja.

Koska koulullamme ei varmaankaan ainakaan ihan lähiaikoina tule olemaan varaa ostaa kaikille opiskelijoille ja opettajille mobiililaitteita, tulisi niiden omistamisella olla niin suuria etuja että syntyisi houkutusta ostaa sellainen itselle ihan omaksi. Monelta löytyvät jo toimivat älypuhelimet tai tabit omasta takaa, mutta niiden hyödynnettävyys luokassa tai luennoilla ei ole vielä ajan tasalla. Moni opettaja voi vierastaa ajastusta että opetuksen aikana oppilas näppäilee mobiililaitettaan ja pitää katseensa siinä. Ja onhan totta että omien laitteiden avulla on helppoa karata opetuksesta sosiaaliseen mediaan ja sivuuttaa opetus. Toistaalta mobiililaitteilla voi kätevästi tehdä muistiinpanoja ja tallentaa ne suoraan omiin tallennustiloihin internetiin, josta ne saa kätevästi auki kaikilla laitteilla millä käy internetissä, ilman että tarvitsee tiedostoja erikseen kopioida tikulle tai lähettää sähköpostia täyttämään. Tunnilla voi ottaa opettajan sisällöistä ja taulumuistinpanoista kuvia parhaimmillaan HD-tarkkuudella ja tarkastella niitä myöhemmin esim. kerratessa tenttiin. Myös äänitallenteiden ottaminen mahdollistuu ja kaikkea ei aina tarvitse kirjoittaa ylös. Tekijänoikeudet tulevat tämän myötä korostetusti esille eli esimerkiksi se että opettajasta tai opettajalta talteenotettua materiaalia ei ole soveliasta jakaa eteenpäin  eikä asettaa sitä esille ilman lupaa.

Opiskelumateriaalin tulisi olla sellaisessa muodossa, että se on helposti luettavissa eri laitteilla eli esimerkiksi pdf-muodossa. Tällöin opiskelija pystyisi kätevästi lisäämään opetusmateriaalinsa omaan virtuaaliseen kirjahyllyynsä mobiililaitteellaan ja lueskella tai tarkistella materiaalia missä vain, milloin vain. Jos materiaali on vain office-muodossa (xls, doc, ppt), voi olla että sen käyttäminen on mahdotonta tai vähintään vaikeaa esimerkiksi puhelimella.

Käytettävyys tulee esille myös verkkokurssia rakennettaessa Moodleen. Päivitetyssä Moodlessa on oma teemansa mobiililaitteille, mikä karsii ulkonäön hyvin yksinkertaisesti ja toimii parhaiten pelkän tekstin ja materiaalilinkkien avulla. Kuvien ja räikeiden tekstien, taulukkojen ym. laittaminen kurssille tekee mobiilikäytöstä mahdollisesti turhan vaikeaa tai ainakin turhauttavaa. Moodlea pystyy käyttämään myös monella mobiilaittella oman sovelmansa (apps) kautta. Tällöin Moodle toimii sovelman valikkojen avulla ja kurssi järjestäytyy esimerkiksi puhelimen näytölle otsikoittain. Oikeiden muotoilujen käyttö (otsikko 1, otsikko 2, normaali teksti) materiaalia lisättäessä kurssille on myös hyvin tärkeää jotta lopputulos on ulkonäöllisesti sama kaikille.

Koska opetusmateriaalit ja käytettävät sivustot ovat usein verkossa, on yleistynyt myös QR-koodien käyttö tulosteissa. On vanhanaikaista liittää mainokseen tai julisteeseen linkkiosoitetta ilman QR-koodia koska se tarkoittaisi sitä että nähdäkseen linkin sisällön, pitäisi ensin avata laite jolla menee verkkoon, siellä avata selain ja vielä naputella verkko-osoite vieläpä niin että se menee oikein. Kuinka moni menee koneella mainoksissa nähtyihin linkkiosoitteisiin? Tuskin kovin moni. Paljon helpompaa on suunnata esimerkiksi puhelin QR-koodiin kameralinssillä (joko oman sovelmansa kautta tai puhelimen omalla skannaustoiminnolla) ja klikata vain linkkiä joka avautuu puhelimen näytölle. Ja tadaa, sivusto tai materiaali on siinä valmista klikatattavaksi auki.  Paljon helpompaa. Leikkimällä ottavansa kuvan saa suoraan sisällön eteensä. QR-koodien käyttöä koulullamme voisi hyödyntää esimerkiksi Moodle-kurssien osoitteissa tai langattoman verkon salasanan saamisessa sekä tietysti oman sivustomme tärkeimmillä sivuille (esimerkiksi työjärjestykset voisi joku haluta tallentaa puhelimeensa koodin avulla). Esimerkiksi Lahdessa Oppimiskeskus Fellmanniassa ei ole enää viikottain vaihtuvia tulosteita luokkien edessä vaan QR-koodi joka avaa sivuston jossa on ajankohtainen työjärjestys. Näin tulosteita ei tarvitse koskaan vaihtaa eikä niiden sisällöistä huolehtia muuta kuin verkossa. Toki tämä rajaa saatavuutta opiskelijoilta, joilla ei älypuhelinta tai muuta QR-lukijaa ole.

Mobiilikäytön mahdollistaminen ja paikkasidonnaisuuden vähentäminen lähtee asennemuutoksesta. Omat laitteet koululla tulee sallia ja kaikkien tulisi tuntea vastuunsa niiden oikeanlaisesta käytöstä esimerkiksi oppitunnilla. Hyvät ja vakaat verkkoyhteydet tulee olla kaikkien KyAMK:laisten saatavilla ja materiaalin tulisi olla muodossa, jossa sitä voi käyttää kaikkialla ja eri laitteilla. Esimerkiksi äänitallenteiden ottaminen ei vaadi enää välttämättä kielistudiota tai videoiden ottaminen tietotaitoa (videokamerasta, editoinnista, siirrosta, muunnosta ja julkaisusta) kun on käytössä esimerkiksi yksi tablettitietokone.  Sivustojen rakennus verkkoon sekä julkaisu pdf-kirjaksi kaikkien saataville on nykyään arkipäivää mobiilaitteella. Tuotoksille voi jopa pistää itse hinnan ja kerätä siitä pientä sivutuloa jos muutkin haluavat kirjaa lukea.

Lähde siis rohkein mielin tutustumaan laitteisiin ja pidähän  mielessä mahdollisuudet niiden erilaisesta käytöstä opetuksessa ja opiskelussa ja vinkkaileppa vaikkapa meidän kielten mobiilipilotin ryhmäläisille hyviä ideoita ja huomioita.

Lisätietoja saa allekirjoittaneelta.

Sari

 

 

 

 

Smart Boardia Kouvolan alueella

Kouvolan lukioiden ja Kouvolan seudun ammattiopiston koulutukset saadaan kevään osalta päätökseen ensi tiistaina kun viimeiset ryhmät KSAO sosiaali- ja terveysalalla koulutetaan Smart Board -älytaulujen peruskäyttöön. Koulutuksia on pidetty yhteensä 17 kappaletta, joten mistään pienestä koulutustarpeesta ei ole ollut kysymys. Kouvolaan on tullut kouluihin älytauluja pikkuhiljaa eri kouluille ja lisääkin olen kuullut tulevan syksymmällä 2012. Älytaulujen tullessa kouluun, on useimmilla ollut mahdollisuus saada tunnin pituinen esittely älytaulun käytöstä valmistajan palkkaaman henkilön toimesta, mutta monista on tuntunut että konkreettisemmalle käytännön koulutukselle on tarvetta, jotta pääsee itse samalla älytaulua kokeilemaan. Koulutukset ovatkin olleet hyvin tapauskohtaisia ja aina on lähdetty liikkeelle siitä että kysellään osallistujien kokemukset älytauluista sekä oma opetusaine, jotta koulutus voidaan mukauttaa ryhmälle sopivaksi.

Koulutus pidettiin kaksiosaisena. Ensimmäinen osuus käsitteli älytaulun käyttöä ilman Notebook-ohjelmistoa eli peruskäyttöä opetuksen tukena ilman tehtyjen materiaalien talteenottoa tai ohjelmistotaitoja. Tähän osuuteen useimmiten sisällytettiin taulun käynnistys ja sulkeminen sekä näyttölähteen vaihto (dokumenttikameran kuva / tietokoneen ruudun kuva), taulun kynien ja pyyhkimen käyttö, kaiuttimien ottaminen käyttöön ja säätäminen ja perusklikkausten sekä kosketusotteen harjoittelua. Lisäksi tässä tutustuttiin myös Smart Boardin telakkaan, josta löytyy työkaluja ja muokattavuutta älytaulun henkilökohtaisempaan käyttöön kuten työkalujen lisäämistä ja poistoa sekä telakan paikan säätöä. Kokeilimme yleisesti internetin palveluja Smart Boardilla, esimerkkeinä useimmiten Ylen Areenan verkkosivut, You Tuben käyttö sekä Google Maps. Näiden kanssa hyödynnettiin merkintöjä taululla ja opittiin mustekerroksen käyttö ja sulkeminen älytaululla. Tässä vaiheessa tuotiin tutuksi myös ohjelmien ja ikkunoiden koon muutokset ja asettelut taululla sekä Smart Boardin työkalut -ohjelman sekä Notebook-ohjelman paikka Käynnistä-valikossa.

Toisessa vaiheessa koulutusta keskityttiin Smart Boardin Notebook-ohjelman käyttöön. Ensimmäiseksi testattiin älytaulun toimivuutta pelkästään valkotauluna ja mustekerroksen tallentamista Notebookin sivuksi. Myös dokumenttikameran kuvan kaappaus ja merkintöjen teko kuvan päälle käytiin läpi. Notebookin työkalut ja eri näkymämahdollisuudet esiteltiin ja eri kuva- tai teksti-objektien hallintaan tutustuttiin objektien oman toimintavalikon kautta, josta esille tuotiin mm. päättymätön kloonaustoiminto, lukitseminen ja ryhmittely ja tietysti taululla siirreltiin objekteja ja muutettiin niiden kokoa. Notebook -tiedoston tallennus ja julkaisu esimerkiksi PDF-muotoon käytiin läpi kohta kohdalta ja tutustuimme Gallerian sisältöihin esimerkkien avulla. Koulutuksen tukena toimi Notebook-materiaali, jonka minä ja Marko Sirén teimme yhdessä. Siihen pyydettiin mm. koulutuksen alussa muutamia kertoja osallistujilta allekirjoitusta osallistujalistaan. Materiaalissa oli valmiita tehtäviä, joita pystyisi käyttämään ideoina omissa luokkatilanteissa ja näki samalla Gallerian aktiviteettien hyödyntämistä käytännössä.

Tarkoituksena koulutuksella oli antaa perusvalmiutta Smart Boardin käyttöön sekä tietotaitoa selvitä ensimmäisistä hämmennystä herättävistä paikoista älytauluun tutustuessa. Toivon mukaan koulutus toi osallistujille taitoa hyödyntää Smart Boardia ja dokumenttikameraa piirtoheittimen, dvd-soittimen ja projektorin tilalla ja varmuutta tarttua kynään ja tallentamaan taulumuistiinpanoja kun siihen tilaisuus on. Kun nämä tulevat tutuksi ja käyttöön alkaa kaivata enemmän yhteistoimintaa opiskelijoiden kanssa sekä ideoita oman materiaalin hyödyntämiseen älytaululla, voi lähteä viemään opetustaan pidemmälle älytaulujen syövereihin Notebookin avulla ja tulemalla esimerkiksi meidän tarjoamiin työpajoihin, joiden päivämäärät löytää täältä.

Maailmalla tapahtuu Moodlen ympärillä

Helsingin yliopiston opetusteknologiakeskuksen Signaali-blogissa oli 27.3.2012 mielenkiintoinen postaus. Blackboard eli entinen WebCT osti kaksi merkittävää Moodle-projektin rahoittajayritystä: Moodleroomsin ja Netspotin. Kuten kaikkien merkittävien Open Source -projektien, myös Moodlen kehittäminen rahoitetaan suureksi osaksi kaupallisilta partneriyrityksiltä saatavilla lisenssimaksuilla.

Nyt siis markkinoiden yksi suurimmista oppimisympäristöjä tuottavista yrityksistä on ostanut kaksi merkittävää Moodlen rahoittajayritystä. Tämä ei välttämättä – tai ei lainkaan – tarkoita Moodlen alasajoa, sillä Moodle on avoimen lähdekoodin projekti. Sen koodi ei ole minkään yrityksen suljettua omaisuutta. Tämä voi mahdollisesti tarkoittaa korkeintaan sitä, että anglosaksisella kulttuurialueella ajetaan kahden merkittävän Moodle-tukijan Moodle-toiminnot alas.

Joka tapauksessa, nämä yritysostot kertovat myös siitä, että avoimen lähdekoodin projektien ja tuotteiden merkitys digitaalisten tuotteiden markkinoilla voidaan nähdä kaupallisten yritysten taholta yhä suurempana uhkana tai potentiana – tarkastelijasta riippuen.

Osku