Joukko Mamkin ja Kyamkin digimentoreita kävi huhtikuussa vuoden ”must” tapahtumassa eli ITK2016 konferenssissa. Se on vuosittain järjestettävä tapahtuma Aulangolla, jossa opettajat ja kouluttajat eri puolilta Suomea ja eri kouluasteilta koontuvat kuuntelemaan ja esittelemään omia esityksiä aiheesta interaktiivinen teknologia koulutuksessa. Tämä vuosi oli 26. kerta kun tilaisuus järjestettiin. Myös Kyamk:sta ja Mamk:sta oli muutamia henkilöitä lavalla esiintymässä!
Rinnakkaisia esityksiä oli paljon useissa eri saleissa ja ihmisiä tungokseen asti. Kaikkein suosituimpiin esityksiin ei mahtunut kuuntelemaan saleihin kuin seisomapaikoille ja lattioilla istumalla. Ja silti osa joutui kääntymään ovelta pois. Itse olin mukana ensimmäistä kertaa ja vähän meni pää pyörälle siinä tarjonnan runsaudessa. Pääsääntöisesti onnistuin kuitenkin löytämään ja valitsemaan hyviä, laadukkaita ja mielenkiintoisia esityksiä.
Joukolla yritimme myös saada kieltä taipumaan nopeasti sanaan digididaktiikka. Kokeile vaikka, ei ole helppoa!
Mitä sitten tarkoitetaan tuolla lausuntahirviöllä? Jos tavoitellaan digiloikkaa, niin pitäisi varmaan vähän puhua myös pedagogiikasta. Sillä siitähän tässä on kyse. Mitä tarkoittaa kun opetusta digitalisoidaan, kyse ei ole vain erilaisten appsien ja muiden ”härpäkkeiden” tuomisesta opetukseen vaan pitää miettiä asiaa myös nimenomaan pedagogisesta näkökulmasta.
Itselleni avautui tuolla ITK2016 -päivillä nimenomaan tuo asia, että opetuksessa digitalisoituminen ei ole pelkästään uusien teknisten asioiden hyödyntämistä ja opetuksen siirtämistä verkkoon, vaan kaikessa pitäisi pohjalla olla ajatus pedagogisesta näkökulmasta tai tulokulmasta aiheeseen jonka pohjalta sitä opetusta lähdetään digitalisoimaan. Ajatus siitä mitä tavoitellaan ja sitten etsitään siihen toteutukseen sopivat välineet ja työkalut.
Tähän asti minullakin on ollut iso tarve saada uusia teknisiä sovelluksia, appseja ja muita ”härpäkkeitä” pystyäkseni viemään opetustani digimmäksi. Lopputulos ei ole ollut aina ihan onnistunut. Se appsi tai sovellus, mikä toimii toisella opettajalla loistavasti, ei saata soveltua minun opetuksessa tai aineissa mihinkään. Sen vuoksi sen pedagogiikan miettiminen on tärkeää, ehkä jopa vielä tärkeämpää jos koko opetus viedään verkkoon, kun perinteisessä lähiopetuksessa.
Ensin pitää olla ajatus pedagogiikasta ja sitten siihen etsitään sopivat (digi)välineet! Kysy rohkeasti digimentorilta jeesiä, sitä varten me olemme!
- Digididaktiikkaa – pelkät sovellukset ei riitä - 31.5.2016
Asiaa! Hyvä, hyvä!