Moikka maailma!

Tässä blogissa voit seurata Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kirjasto- ja oppimisteknologiapalveluiden kuulumisia ja tiedotteita. Tämä blogi on korvannut Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kirjaston sekä Oppimisteknologiakeskus Kymiedun entiset blogit, jotka olivat osoitteessa http://blogit.kyamk.fi/kirjasto ja http://blogit.kyamk.fi/optek.

 

Opetusteknologiamessuilla Lontoossa

2. helmikuuta 2013
BETT, powering learning
ExCel London

Hei kollegat,
paljon on uutta tullut vastaan täällä Lontoossa näiden neljän päivän aikana. Ensimmäiset verkostumiset tuli tehtyä jo lentokentällä odotellessa kuljetusta koneelle. Lentokoneessa vierustovereina istuivat digioppikirjojen pioneerit Simo Veistola ja Johannes Pernaa e-Oppi-yrityksestä. Vinkkinä että Simo oli myös Huomenta Suomessa haastateltavana (http://m.katsomo.fi/katsomo/?progId=170242). Puhuimme mm. oppikirjojen uudistuvasta luonteesta, johon kuuluu oppikirjoihin itse tehtävät muutokset ja lisäluvut sekä niiden käsittely omiksi kirjoiksi jotka voi viedä mukana esim. työelämään kun se on ajankohtaista. Olin juuri tehnyt iBooks Authorilla itsekin kirjan ja he käyttävät juuri samaa sovellusta. Mahtavaa! Lontoossa majoituin hostelliin, se onkin sitten ihan oma tarinansa enkä tässä siitä enempää mainitse. Suosikaa hotelleja.

Keskiviikkona 30.1 oli ensimmäinen messupäivä ja luvassa oli Aronetin järjestämä vierailu Lontoon collegeen. Aikamoinen Potter-fiilis oli kyllä koko tutustumisen ajan. Meidät jaettiin ryhmiin, ja kaksi edistyneemmän opiskelutalon opiskelijaa kierrätti meitä koulurakennuksissa. Koululla oli käytössä SMART Board -älytaulut ja niihin liittyen mobiililaitteetkin Notebook-lisäosan (Extreme Collaboration) avulla. Opiskelijat heittelivät älytaululle vastauksiaan puhelinten, padien ja tietokoneiden avulla, ja mekin saimme osallistua omilla laitteillamme. Liikuntasalissa näimme miten opettaja näytti iPadilta trampoliini-liikkeitä opiskelijoille ja kuvasi heidän suorituksiaan iPadilla myös. Äidinkielessä opettaja hyödynsi sujuvasti älytaulua ja istuimme opiskelijoiden lomassa melkein tunnin. Kylläpä oli auktoriteetti ja vaihtelevat, innostavat puhetyylit vaikuttavia! Illemmalla tutustuin Aronetin Niina Mämmiin ja Minna Aaltoon Aronetin järjestämässä Suomalaiset BETT-messuilla cocktail-tilaisuudessa ja puhetta oli mm. SMART kouluttajakoulutuksesta, josta voisi olla minulle hyötyä.

Torstaina kiertelin messuilla koko päivän, ja ilta päättyi kustannettuun ruokailuun japanilaisessa ravintolassa, jossa meillä oli oma kokki pöydässä. Nam! Tutustuin Suomen omiin BETT-vierailijoihin taas paremmin. Messuilta mieleen jäi Moodlelle vaihtoehdon tarjoava Itslearning, jota jo aiemmin tuttu Marko Mäkilä esitteli. Se vaikutti oikein lupaavalta. Tosin mietitytti, olisiko vielä uskallusta sen käyttöönottoon, sillä se sisältäisi monta muutakin järjestelmää samalla. Itslearning mahdollistaisi myös Winhan ja Wilman toiminnot sekä Moodlesta puuttuvat videoneuvottelut, projektit, ePortfoliot ja äänitallenteiden tekemisen. Kurssipohjatkin saisi automaattisesti. Sähköpostikin integroituisi Itslearningiin. Vaikuttavaa.

Perjantaina katselin messuilla esityksiä mm. lisätyn todellisuuden sovelluksen Aurasman opetuskäytöstä. Erään koulun opiskelijat olivat tehneet padilla videoleikkeitä, joissa he kertoivat lisää koulun seinällä esillä olevista teoksista. Kun vanhemmat menivät koululle, he voivat puhelimella skannata teoksen ja nähdä puhelimella tehdyn videon jossa itse lapset esiintyivät. Toisessa paikassa Aurasmalla oltiin tehty videoleike vanhaan valokuvaan hyödyntäen isovanhempia ja heidän kokemuksiaan. Tutustuin myös iPad-sovellukseen nimeltä Appshed, jolla voi itse tehdä mobiilisovelluksia esimerkiksi iPhonelle. Seurasin myös muutaman Microsoftin esityksen Windows 8 -padien ja tietokoneiden käytöstä ja niiden kätevistä rajoituksista lapsille. Myös Googlella oli mahtavia esityksiä miten esim. Google Drivessa olevaan dokumenttiin voi luoda mitä mahtavimpia kaavoja ja tuoda aineistoja muualta niiden avulla. Pelillisyys oli paljon esillä, ja otinkin parit kokeilutunnukset peliympäristöihin, joita ajattelin testata lapsillani.

Lauantai menikin messuilla vain iltapäivään. Moni luovutti jo perjantain jälkeen, mutta itse kiinnostuin niin kovasti Facebookin ja Twitterin hyödyntämisestä opetuksessa että seurasin esityksiä miltei tapahtuman loppuun saakka. Esimerkiksi Norjassa on yksi opettaja (http://annmic.wordpress.com) joka opettaa vain sosiaalisessa mediassa (blogit, Twitter), täysin ilman oppikirjoja. Tutustuin myös MS Office 365 -ympäristöön ja sillä toimimiseen. Sharepoint oli kyllä mielenkiintoinen ja lisäksi ilmainen tietyllä käyttötasolla ihan jokaiselle. Lauantaina oli myös asiaa erilaisista oppikirjanteko-ohjelmista. Ja hyödyllisten mobiilisovellusten esittelystä löysin monta mielenkiintoista appsia, joihin en ole vielä ehtinyt tutustua.
Kokonaisuutena sanoisin että käsitykseni tämän hetken opetusteknologiasta kehittyi huimasti ja aloin nähdä asioita isommassa mittakaavassa. Sain työhöni hurjasti motivaatiota ja monta asiaa, joita voin itse viedä työssäni eteenpäin alueellamme. Lisäksi tutustuin Suomen tunnetuimpiin koulutusteknologian osaajiin. Kaiken kaikkiaan matka oli hyvinkin hintansa ja aikansa arvoinen.

Kuvia matkalta voit katsoa täältä.

Parhain terveisin,

Sari

iPadin appseista

Testaamme nyt keväällä 2013 uusia tablettitietokonemalleja eli tabeja ja mukana testissä on myös iPad mini, joka sinänsä on tuttu meille kaikille Optekissa koska se on vain pienempi malli normaalista iPadista joka meiltä löytyy jokaiselta jo entuudestaan. Testaus tuo kuitenkin esille pienemmän käyttökoon edut opetus- ja seminaarikäytössä sekä erot käytettävyydessä muutenkin. Uusi iPad minimme on myös 3g-malli eli sillä pääsee aika lailla kaikkialla internetiin, WLANin kantavuusalueista riippumatta. Tämä on kätevää etenkin Kasarmikampuksen koulutusluokassamme 244, jossa koulun WLAN ei kuulu.

Siirtymä iPadin käytöstä iPad miniin teki samalla selvemmäksi mitkä sovellukset eli Appsit ovat oikeasti tarpeellisia kun lähdin tyhjästä laitteesta liikkeelle. En todellakaan asentanut kaikkia sovelluksia mitkä olin ladannut normaalille iPadilleni. Näkökulmana seuraavassa listassa on työperäinen, joten karsin kaikki minulle henkilökohtaiseen käyttöön olevat appsit pois. Käytän sovelluksia mm. tiedostopankkeina, sosiaaliseen median käyttöön ja seuraamiseen, esitysmateriaalin/opetusmateriaalin tekoon sekä havainnollistamiseen.

 

Tässä on lueteltuna sovellukset, jotka koin pakolliseksi asentaa iPad miniinkin:
Adobe Reader
Tämän otin mukaan siksi että PDF-dokumentit ovat mukavammin luettavissa offline ja siksi että tässä tekstiin voi tehdä merkintöjä ja kirjanmerkkejä.
iBooks
Hyödynnän tätä kun teen Macilla iBooks Authorilla kirjoja. Niitä voi esikatsella iBooksissa. Luen toki myös kirjoja tämän avulla.
Paper by Fifty Three
Tätä käytän raapustelukirjana. Teen sillä myös havainnollistamiskuvia materiaaleihin.
Skitch
Kuvien, sivustojen ja tekstien havainnollistamisessa hyvä.
 
Explain Everything
Kaiken havainnollistamisessa hyvä. Itse käytän niin että otan kuvan tai tekstin sivulle ja äänitän päälle ääniselosteen ja teen siitä videon, jonka tallennan Dropboxiin.
Byline (Universal)
RSS-feedien lukuohjelma. Korvaan tällä Google Readerin. Seuraan tiedotteita KyAMK:n sivuilta, monia blogeja ja esim. Uutisotsikoita tällä. Luen blogit tällä nykyään aina.
Google Drive
Google dokumenttien muokkaaminen padilla ja oikeuksien jako ja muu hallinta uusiin ja vanhoihin dokumentteihin. Tiedostonhallinta on musta aika sekava ja ei synkkaa tarpeeksi nopeasti eri alustoilla. En siksi pääasiallisena verkkokansiona käytä.
Dropbox
Käytän tiedostojen tallentamispaikkana ja verkkokansiona. Synkkaa hyvin eri laitteiden välillä ja antaa  monesta softasta tallentaa tänne. Tiedostojen lähetys esim. maililla omalla toiminnollaan tökkii kun oikeudet toimii hankalasti. Kätevä kuvien siirtoon laitteelta toiselle mutta koko Dropbox-tilan tiedostokokorajoite tulee nopeasti vastaan jos siirtää esim. otettuja videoita.
iMovie
Videoklippikoosteet taustamusalla tulee helposti tällä. Saa myös ääntä ja kuvaa väliin sekä tekstityksen. Esim. esittelyvideoissa kätevä.
Keynote
Diaesitysten ja postereiden sekä esitteiden ja kutsujen tekoon mainio. Miellyttävämmän näköinen kuin Powerpointit. Kuvia on todella helppo lisätä esityksiin mutta niiden toimivuus esim. Slidesharessa on ongelmallista. Muunto Powerpointiksi on mahdollista mutta asettelut menee sekaisin, suosin siis PDF-muuntoa.
Pages
Asiakirjojen tekoon. Teen myös koulutus-suunnitelmat ja nimilistat sekä ohjemateriaalit tällä. Kaunista jälkeä helposti. Tälläkin on samaa ongelmaa kuvien kanssa kun vien Slideshareen. Kuvia on kuitenkin tosi helppo lisätä ja asetella.
Facebook Pages Manager
Sivujen ylläpito Facebookissa on tällä helppoa.
Facebook
Oman tilin käyttö ja ryhmäalustoissa toimiminen on tällä ihan jees, mutta voisi olla toimivampikin.
Twitter
Päivitän Twitteriin postaukset tämän avulla. Myös monen eri tilin hallinta on helppoa tällä. Twitterin uusien henkilöiden etsiminen on hankalaa. Uuden viestin näkyminen herättää välillä ärsytysreaktion kun viesti ei näykään kovin helposti heti sovelluksessa.
Skype for iPad
Nettipuheluiden soittamiseen. En käytä paljoa mutta ihan kätevä jos Adobe Connect tuntuu toiselle liian vaikealle tai ei ole asennettuna kaikilla. Skype on yleisempi.
Adobe Connect Mobile
Kokoustaminen ja webinaarien seuraaminen on helppoa tällä. Mulla on oma huone KyAMK:lla joten virtuaalihuone on aina vapaana.
Lisään loppuun vielä yhden lisää, Blog Docs sovellus, jolla kirjoitin tämän postauksenkin, on oikein kätevä blogipostausten kirjoituspaikka WordPress-blogeille joita KyAMK:ssakin tarjotaan koulun omalla palvelimella. Kirjoituksia ei saa poistettua mutta muuten oikein hyvä sovellus.

 

I blog with BE Write

Mikäli Adobe Connect huoneesi aukeaa päivityksen jälkeen tyhjänä

Mikäli AC-huoneesi aukeaa tyhjänä päivityksen jälkeen pitää Internet Explorer – selaimen välimuisti tyhjentää. Vaikka et käyttäisikään AC-huonettasi normaalisti Internet Explorerin kanssa, tallentaa AC-järjestelmä kuitenkin tiettyjä asetuksia tämän selaimen välimuistiin. Välimuistin voit tyhjentää seuraavasti:

  1. Valitse käynnistysvalikosta kohta Ohjauspaneeli ( Control Panel )
  2. Aukeavasta ikkunasta klikkaa kohtaa Internet asetukset (Internet Properties)
  3. Aukeavasta ikkunasta klikkaa Yleiset (General) välilehdellä kohdassa selaushistoria olevaa poista (Delete) -nappia
  4. Ota täppä pois kohdasta säilytä suosikkien sivustotiedot (Preserve Favorites website data)
  5. Laita täppä kohtiin väliaikaiset internet tiedostot (Temporary Internet files) ja Evästeet (Cookies) mikäli niissä ei täppää jo ole
  6. Paina nappia poista (delete) ja ikkuna sulkeutuu
  7. Paina nappia ok sulkeaksesi internet asetukset ikkunan
  8. Sulje ohjauspaneeli normaalisti ikkunan oikeassa yläkulmassa olevasta ruksi kuvakkeesta

Jos tämä ohje ei auttanut ongelmaan tai kohtaat muita ongelmia ota yhteyttä ylläpitoon helpdeskin (http://helpdesk.kyamk.fi) välityksellä. Muistathan valita osastoksi Oppimisteknologiakeskus

 

Ohjevideotuotantoa yhdessä kirjaston kanssa

Maaliskuun alusta alkaen oppimisteknologiakeskus ja kirjasto muodostavat yhdessä KSAMK Kirjasto- ja oppimisteknologiapalvelut. Konkreettisia yhteistyömuotoja ovat yhteiset työpajat ja materiaalituotanto. Työpajat käynnistyvät 6.3. ja materiaalituotanto on jo aloitettu. Kirjaston informaatikot ovat Optekin asiantuntijoiden ohjauksessa tuottaneet Adobe Connectilla (AC) ohjevideoita Kymi -tietokannan käyttöön. Tämäkin yhteistyö käynnistyi Optekin työpajassa. Kaksi videota on jo valmiina ja lisää tulossa. Projekti on ollut opettavainen molemmin puolin. Ohjevideon tuotantoprosessi on edennyt suunnilleen näin:

1) Valmistelu
Ensin informaatikot on lempeästi pakotettu tuottamaan käsikirjoitus suunnitellulle ohjevideolle. Käsikirjoitus kertoo täsmällisesti ja yksityiskohtaisesti sen, mitä ohjevideossa tapahtuu ja mitä spiikkaaja puhuu missäkin kohtaa.  Varsinaista nauhoitusta varten on sovittu tapaaminen Optekin työhuoneeseen, jossa on läppäri ja kuulokemikrofoni valmiina odottamassa. Sitten eikun tuumasta toimeen. Ensin työnjako: kumpi puhuu? Kumpi käyttää hiirtä ja nettisivuja? Sitten ympäristö: kenen ac-huoneessa nauhoitus tehdään? Näiden tärkeiden päätösten jälkeen on kirjauduttu valittuun ac-huoneeseen ja tehty pakollinen “soundcheck” Audio setup wizardin avulla. Myös sivunäkymää (layoutin) on muokkattu ohjevideon tuottamista varten sopivaksi.

Kun työkalu eli AC on valmis, on avattu nettiselaimeen KYMI-tietokanta ja tehty ensimmäinen “kuivaharjoitus” ilman nauhoitusta. Toinen käyttää hiirtä ja toinen spiikkaa. Tässä vaiheessa käsikirjoituksen merkitys kirkastuu ja ongelmakohdat tulevat esiin. Käsikirjoitukseen on tehty tarvittaessa pieniä korjauksia ja varmistettu puheen ja ruututoiminnan nivoutuminen yhteen: että ruudulla tapahtuu sitä, mitä spiikkaaja puhuu.

2) Nauhoitus
Kun käsikirjoitus on saatu toimivaksi ja roolit selviksi, tehdään ensimmäinen nauhoitus. Nappiin menee, paitsi että ääniyhteys ac:hen on jäänyt avaamatta. No, toinen otto sujuu jo rennommin ja äänetkin tallentuvat.

3) Jälkikäsittely
Kun nauhoitus on saatu purkkiin, huokaistaan helpotuksesta ja katsellaan lopputulos AC:n “takahuoneessa”. Puolentoista tunnin työskentelyn tuloksena syntyy 2 min 40 s mittainen opastus KYMI-tietokannan käytöstä. Tarkistetaan vielä tallenteesta, että kaikki on kohdillaan: sisältö, ääni, eteneminen. Leikataan vielä lyhyet “hukkapätkät” pois nauhoitteen alusta ja lopusta  AC:n omalla editorilla ja nauhoite on valmis julkaistavaksi!

4) Julkaisu
Valmis nauhoite pitää vielä AC:n takahuoneessa merkitä julkiseksi, ja poimia sieltä linkki, jonka takaa nauhoite löytyy. Nyt nauhoite on linkin avulla jaettavissa opiskelijoiden katsottavaksi www-sivuilla, Moodlessa tai missä ikinä sitä tarvitaankin.

Niin yksinkertaista se on 🙂

Tämän kaiken voi tietysti tehdä yksin omalla tietokoneella rauhallisessa paikassa, mutta porukalla se on paljon mukavampaa ja apukin on lähellä! 🙂

Uusia koulutuksia keväälle 2013

Olemme lisänneet koulutustarjontaamme kevätlukukaudella 2013. Peruskoulutusten tarve on vähentynyt ja opettajillamme alkaa olla jo hallussa peruskoulutuksemme Moodlesta, Adobe Connectista sekä videoneuvottelulaitteista ja Smart Boardeista. Jo viime vuonna oli käytäntönä että peruskoulutukset tarjotaan keväällä sekä syksyllä yhden kuukauden aikana sekä Kotkassa että Kouvolassa. Peruskurssien materiaalit pyritään piakkoin kasaamaan Moodleen omiksi kursseikseen, jotta niitä voi käydä myös itsenäisesti. Tammikuun loputtua peruskoulutukset ovat taas tältä keväältä ohi, mutta peruskurssit tulevat jatkumaan samalla tyylillä taas syksyllä.

Tukeaksemme aktiivisemmin opetuksen kehittymistä ammattikorkeakoulussamme, olemme laittaneet tarjolle koulutuksia joissa huomioidaan paremmin tarjoamiemme tieto- ja viestintätekniikan välineiden pedagogista hyödyntämistä ja edistyneempää käyttöä. Koulutusten kuvausten viimeistelyn jälkeen koulutukset tulevat tarjolle verkkosivuillemme. Ilmoittautumaan pääsette viimeistään viikolla 6. Aikataulut voitte toki merkitä itsellenne kalenteriin jo nyt.

Tulossa on aamupäiville seuraavat koulutukset:

Tallenteet opetusmateriaalina (20.2. Kvl, 21.2. Kotka)
Arviointi ja palaute Moodlessa (13.3. Kvl, 14.2. Kotka)
Moodlen tentti (20.3. Kvl, 21.3. Kotka)
Kokemuksia AC:n käytöstä opetuksessa (17.4. Kvl, 18.4. Kotka)

Keräsimme koulutusten suunnittelu -päivässämme paljon hyviä koulutusideoita listalle, joista tärkeimmät valitsimme nyt keväälle 2013. Otamme mielellämme vastaan koulutusehdotuksia, joille katsotte olevan tarpeita. Ehdotukset voi laittaa allekirjoittaneelle sähköpostiin.Muistattehan että vaikka tarvitsemastanne asiasta ei ole koulutusta, voitte aina tulla työpajaan asianne kanssa.

-Sari Uski-

 

Vuoden verkko-opetusteko -kilpailu käynnissä!

Tänään käynnistyi KyAMKin historian ensimmäinen Vuoden verkko-opetusteko -kilpailu! Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin ja jakaa verkko-opetuksen hyviä käytänteitä Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakouluissa. Kilpailussa etsitään palkitsemisen arvoisia verkko-opetuksen toimintatapoja, toteutuksia ja toimijoita, jotka voivat olla esimerkkinä toisille. Kilpailu järjestetään nyt ensimmäistä kertaa ja se on tarkoitus toteuttaa vuosittain.  Vuoden verkko-opetusteko -palkinto voidaan myöntää opettajalle, opettajaryhmälle, kurssin verkkototeutukselle tai esimerkiksi verkkovälineiden luovalle käytölle. Sen voi saada yksittäisestä suorituksesta tai pitkäjänteisestä työstä verkko-opetuksen parissa.

Ehdotuksia palkittavista teoista, henkilöistä ja toteutuksista voivat tehdä molempien ammattikorkeakoulujen opiskelijat ja henkilökunta. Vain perustellut ehdotukset huomioidaan. Tarkemmat ohjeet ja kilpailun säännöt löytyvät Verkko.ope-seminaarin sivuilta. Sivuilta on myös linkki intrassa täytettävään ehdotuslomakkeeseen. Ehdotuksia vuoden verkko-opetusteko -kilpailuun otetaan vastaan 16.11.2012 saakka. Palkinnon saajan valitsee ehdotuksien pohjalta verkko-opetuksen asiantuntijaraati, jossa on edustus molemmista ammattikorkeakouluista. Kilpailun voittaja saa palkinnoksi kunniakirjan, 100 € lahjakortin sekä Vuoden verkko-opetusteko -verkkoleiman käytettäväksi verkkomateriaaleissaan. Kilpailussa jaetaan myös 1-2 kunniamainintaa.

Kilpailun tulokset julkistetaan Verkko.ope 2012 -seminaarissa, joka järjestetään Kasarminmäellä Kouvolassa 14.12.2012 klo 9-15. Palkittuja toteutuksia ja toimijoita esitellään kevään 2013 aikana Optekin järjestämissä webinaareissa.

Tärkeää tietoa Moodle-kursseista

Henkilökunnan intrassa 29.8.2012 julkaistu tiedote:

KyAMK

Moodlen päivityksen yhteydessä kurssit ovat pääosin menneet hyvin uuteen Moodleen. Kurssit, joilla on avain, on määritetty käyttämään samaa avainta edelleen. Uusina luodut kurssit ovat ilman avainta oletuksena. Jos haluat määrittää avaimen kurssille käyttöön, katso toimintaohjeet viestin lopusta.

Joillakin vanhoilla kurssipohjilla ja etenkin nyt luoduilla uusilla pohjilla on tarve tarkistaa käyttäjien kirjautumisen tavat alustalle, jos ongelmia opiskelijoiden pääsyssä kurssilla ilmenee tai jos haluat ennakolta varmistaa kurssin toimivuuden itserekisteröinnin (eli kirjautumisen avaimella tai ilman) osalta.

Suositus on, että itserekisteröityminen sallitaan opiskelijalle kurssin asetuksissa, jolloin opiskelijat voivat itse liittyä kurssille.

Voit tarkistaa onko itserekisteröinti mahdollinen seuraavasti:

1) Kirjaudu Moodleen ja avaa kurssisivusi, jonka haluat tarkistaa.

2) Asetukset-lohkosta etsi kohta Käyttäjähallinta. Klikkaa se auki kolmiokuvakkeesta. Sen alta löytyy kohta Osallistujien lisäämistavat.
3) Tarkista että Itserekisteröinti (Student) kohta on näkyvillä mustana eli silmä-kuvake auki sen oikealla puolella. Jos silmäkuvake on kiinni, klikkaa se auki. Jos kohtaa ei näy, sinun tulee lisätä se sinne Lisää rekisteröintitapa -pudotusvalikosta. Lisää tällöin myös kohta Osallistujien lisääminen, jos se ei vielä ole siellä.

Tässä on siis mahdollistettu se, että opiskelija voi liittyä itse kurssille. Se edellyttää tietysti sitä että kurssin asetuksissa on määritetty kurssi avoimeksi opiskelijoille, jolloin se ei näy harmaalla omalla kotisivullasi ja kategorioissa (haussa ne eivät näy silloin opiskelijoille). Jos kurssisi on suljettu opiskelijoilta, sinne ei voi liittyä vaikka itserekisteröinti olisikin sallittuna. Voit avata kurssisi opiskelijoille tarvittaessa Asetukset-lohkosta kohdasta Muokkaa kurssin asetuksia.

Kurssiavaimen määrittäminen

Jos haluat määrittää avaimen (eli salasanan) kurssillesi, sen voit määrittää seuraavasti:

1) Asetukset-lohkosta valitse Käyttäjähallinta ja sen alta Käyttäjien lisäämistavat. Jos itserekisteröinti on aktiivinen eli mustalla (eikä harmaalla) niin oikealle valikkoon on tullut alle kohta Itserekisteröinti (Student). Siitä kohdasta voi lisätä avaimen. Muista myös tallentaa muutokset sivun alalaidasta.

Sähköpostia ongelmatapauksissa

Ongelmissa olkaa edelleen yhteyksissä osoitteeseen moodle@kyamk.fi ja olkaa kärsivällisiä. Akuuteissa tapauksissa, mitkä mielestänne menevät muiden ongelmien edelle aikataulussa, olkaa puhelimitse yhteyksissä Sari Uskiin (044 702 8228). Ensi viikon maanantaista lähtien Riikka Räikkönen palaa töihin ja alkaa pikkuhiljaa ottamaan töitänsä haltuun. Riikan numero on 0447028935, mutta pääasiallisena apupaikkana käytetään edelleen osoitetta moodle@kyamk.fi, josta avunpyyntöjä purkaa useampi henkilö.

Uusissa kurssipyynnöissä kirjatkaa seuraavat tiedot pyyntöön:

1) Kurssikategoria, johon kurssi tulee, yleensä koulutusohjelma.

2) Kurssin soleops-nimi ja kurssitunnus (numerokoodi)
3) Ryhmä tai ryhmät joille kurssi on.
4) Kaikki opettavat opettajat, joille kurssin oikeudet tulee antaa.

Tietoa uudesta Moodlesta videolla

Moodlen etusivulta löytyy myös videotallenne-esitys, jossa kerrotaan Moodlessa tapahtuneista muutoksista. Jokaisen Moodle-käyttäjän kannattaa katsoa tämä kymmenen minuutin mittainen tietopaketti.

Ystävällisin terveisin Moodlen parista,
Oppimisteknologiakeskus Kymiedun väki.

Lisätietoja

Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, Oppimisteknologiakeskus Kymiedu
Kouluttaja Sari Uski

3.9. alkaen
Suunnittelija Riikka Räikkönen

Molempien yhteystiedot KyAMK:n henkilökunnan intrassa Oppimisteknologiakeskus Kymiedun sivuilla.

Digilupa ja YLE:n verkkopalveluita opetuskäyttöön

Syksy on tuonut tullessaan muutaman merkittävän lisän ja muutoksen tekijänoikeuksien alaisen materiaalin opetuskäyttöön ammattikorkeakouluissa, kiitos OKM:n. Merkittävimpiä näistä lisäyksistä ja muutoksista ovat i) oikeus esittää YLE Areenan ja Elävän Arkiston verkkopalvelujen kotimaisia ohjelmatuotantoja opetuksessa ja ii) Digilupa.

i) OKM:n, Kopioston ja Tuotoksen välinen lupa on sallinut tähän saakka YLE:n radio- ja TV-kanavien sekä MTV3-kanavan ohjelmien esittämisen luokassa (myös nauhoitteina). Sopimus ei ole kuitenkaan kattanut näiden ohjelmien esittämistä YLE Areenasta tai Elävästä Arkistosta. Nyt sopimus on päivitetty kattamaan myös nämä verkkopalvelut. Huomioitavaa on, että sopimus koskee vain näitä YLE:n palveluita, eikä mm. MTV3:n Katsomo-verkkopalvelua. Sopimus koskee myös vain kotimaisia ohjelmatuotantoja, eikä ohjelmia saa myöskään ladata tai tallentaa.

Aiheesta lisää Opettajan tekijänoikeus-blogi.

ii) OKM:n on myös hankkinut kaikille korkeakouluille ja ammattikorkeakouluille Kopioston Digiluvan vuoden 2012 alusta alkaen. Digilupa sallii mm. 1) paperiaineiston digitoinnin, 2) digitaalisen aineiston kopioinnin sekä 3) aineiston välittymisen etäopetuksessa ja opetustallenteissa.

Kuitenkin on todettava, että vaikka Digilupa tuo monia kauan kaivattuja helpotuksia etäopetuksen järjestämiseen, ei se kuitenkaan ratkaise kaikkia ongelmia ja se tuo tullessaan myös uudenlaisia byrokraattisia tehtäviä. Nämä tehtävät voivat pidemmän päälle olla hyvinkin raskaita ja voivat jopa joissain tapauksissa palauttaa tilanteen aikaisempaan ”laittoman toiminnan” tilaan (missä sitä sitten on tapahtunutkaan).

Esimerkiksi digiluvan sallima paperiaineiston digitointi (skannaus) koskee 5-20 sivua/ julkaisu, kuitenkin maksimissaan 20 % julkaisusta. Tämän digitoidun aineiston tallentaminen oppilaitoksen sisäverkkoon ja käyttäminen esimerkiksi verkko-opetuksessa on sallittua, mikäli i) aineiston esittämiselle on haettu Kopiostosta lupa ja digitaalinen leima, ii) pääsy aineistoon on suojattu salasanalla (oppilaitoksen sisäverkko, oppilaitoksen verkko-opiskelualusta) ja iii) aineistoon pääsevät käsiksi vain kyseisen kurssin opiskelijat ja opettajat.

Siis:

  • Jos opettajalla on Moodlessa samasta kurssista esim. kolme kurssialustaa kolmelle opiskelijaryhmälle, lupa on haettava erikseen jokaiselle ryhmälle.
  • Jos opettaja käyttää samaa kurssialustaa ja samaa materiaalia eri vuosina eri opiskelijaryhmille, aineisto on aina toteutusten välissä poistettava alustalta ja lupa on haettava aina uudelleen.

Ainakin nämä ovat sellaisia menettelytapoja, jotka lisäävät merkittävästi anomustehtailua.

Aiheesta lisää:

Osku

EDIT 27.8.2012

Kopiosto on reagoinut nopeasti saamaansa runsaaseen palautteeseen. Alun perinhän Kopioston digilupa edellytti, että kaikki digitoitu aineisto ilmoitetaan ja leimataan Kopiostossa, mikä olisi aiheuttanut oppilaitoksissa mahdottoman byrokraattisen anomustehtailun.

Kopiosto on nyt kuitenkin perunut tämän vaatimuksensa. Vielä Kopiostossakaan ei tiedetä, kuinka asia tullaan ratkaisemaan, mutta joka tapauksessa yliopistoilta ja korkeakouluilta ei (ainakaan tällä hetkellä) edellytetä raportointia opetuskäyttöön tallennetusta verkkoaineistosta.

Aiheesta lisää: ”Kopiostolla keuli” (blogit.tietokone.fi/lexoksanen)

Osku

Moodlen päivitystyö edistyy

Moodlen päivitys ja tietojen siirto vanhasta Moodlesta uuteen edistyy vauhdikkaasti, kiitokset kesätyöläisillemme. Noin puolet kopioitavaksi pyydetyistä kursseista on saatu uuteen ympäristöön. Kurssialustat sisältöineen ovat siirtyneet suuremmitta ongelmitta.

Viimeisin ohjelmapäivitys uuteen ympäristöön asennettiin puolestaan 5.7.2012. Ripeästä toiminnasta kuuluu kiitokset Mikalle KyAMK:n tietohallinnosta. Aivan upouutta Moodlea ei nimittäin olisi ilman päivitettyä tietokantapalvelinta.

Moodlen uusimman päivityksen myötä mm. tiedostojen vienti Moodleen helpottuu huomattavasti. Tästä lyhyestä videosta voi katsoa esimakua, miten KyAMK:n Moodle toimii: http://www.youtube.com/watch?v=nRsXZiHZBDA (video ei sisällä ääntä).

Lisätietoja uudesta Moodle-päivityksestä on myös aiemmassa blogikirjoituksessa osoitteessa http://blogit.kyamk.fi/optek/2012/07/02/parannuksia-uuden-moodlen-kaytettavyyteen/.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nRsXZiHZBDA[/youtube]