12 luentotallennetta tekijänoikeuksista

Opettajan tekijänoikeus -sivustolla on julkaistu 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista. Luennoitsijoina ovat Opettajan tekijänoikeusopas -kirjan kirjoittajat Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen. Luentotallenteet on tuotettu KOTEK-hankkeessa, jonka näistä juuri samaisista tekijänoikeus-webinaareista kirjoitin 1.9.2011. Nyt nämä webinaarit ovat siis verkossa nähtävissä on-demand. Tallenteet on tuotettu Adobe Connectilla, joten niiden näkemiseksi ei tarvitse asentaa koneelle mitään.

Tallenteissa käsitellään mm. Youtube-videoiden käyttöä oppitunnilla, sijaisopettajien oikeuksia pääopettajan tuottamaan materiaaliin, avoimella lisenssillä julkaisemista, oppimateriaalin yhteistuotantoa yli organisaatiorajojen jne. Ajankohtaisia aiheita KyAMK:laisillekin. Kannattaa tutustua!

Osku

Verkko-opetus ja oppimisteknologia esiin Koskisessa

Kymenlaakson ammattikorkeakoulun verkkolehti Koskisen toimituskunta kokoontui tänään. Mukana kokouksessa olivat Sari Optekista ja verkko-opetuksen koordinaattori Mirva. Kokouksessa päätettiin, että verkko-opetus saa Koskiseen oman palstan. Tämä tarkoittaa sitä, että joka lehdessä on juttu jostakin ajankohtaisesta, verkko-opetukseen tai oppimisteknologiaan liittyvästä aiheesta. Aiheet pyritään valitsemaan niin, että ne kiinnostavat sekä henkilökuntaa että sidosryhmiämme. Juttujen kirjoittamisesta vastaavat yhteistyössä Optek ja verkko-opetuksen koordinaattori. Kevään Koskisiin on luvassa jutut ainakin Adobe Connectista, Moodle-päivityksestä ja ns. verkkotutkinnoista eli aikuisryhmien monimuotototeutuksista.

Optekin blogi on jatkossakin Optekin tärkein tiedotuskanava.

 

My Moodle testaukseen

Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Moodle päivittyy kesän 2012 aikana uuteen versioon. Yksi päivitetyn version uusista ominaisuuksista on My Moodle .

My Moodle on käyttäjän henkilökohtainen kotisivu, jossa näkyy valikoituja tietoja kursseista, joilla hän on osallistujana. Sivulle saa esimerkiksi yhdellä silmäyksellä näkyviin informatiivisen listan kursseista ja kunkin kurssin lukemattomista foorumiviesteistä, tarkistamattomista tehtävistä, kalenteriin merkityistä tapahtumista ym. aktiviteeteista. My Moodle -sivulle voidaan määrittää valmis yleinen peruspohja, joka on sama jokaiselle Moodleen kirjautuneelle käyttäjälle, mutta jonka jokainen käyttäjä voi muokata haluamakseen tai jättää muokkaamatta. Omaa My Moodle -kotisivua voi muokata haluamansa näköiseksi poistamalla ja lisäämällä sivulla näkyviä tietoja (kurssit, viestit, tehtävät, kalenteri jne.).  My Moodle -kotisivu auttaa saamaan nopeasti kokonaiskuvan omasta toiminnasta Moodlessa ja hahmottamaan entistä helpommin ne kurssit, jotka vaativat toimenpiteitä.

My Moodlen toimintaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia on tarkoitus kevään aikana tutkia yhdessä opettajien kanssa. Testauksesta saatuja kokemuksia hyödynnämme, kun teemme päätöksiä siitä, missä muodossa My Moodle otetaan käyttöön ja millaista opastusta sen käyttöön tarvitaan.

Mirva

Tekijänoikeudet ja sosiaalinen media

Usein näkee kirjoitetun erilaisista uhkakuvista, joita sosiaalinen media ja aineiston helppo kopioiminen, remixaaminen jne. saa aikaiseksi.

Mutta asia voi toimia toisinkin päin. Sosiaalisen median perusominaisuudet nopeus ja helppo jakelu voivat myös edesauttaa tekijänoikeusloukkausten ilmituloa ja loukkausten oikaisua. Kannattaa lukea oheinen blogipostaus: ”LA times et al.: Do You Have to Suck the Swet out of my Balls now that I am Dead?”. Itse postauksen ohella kannattaa ehdottomasti lukea myös kommentit, joita alkuperäinen teksti on saanut.

Postaus herättää minussa lähinnä kahdenlaisia ajatuksia: 1) Ei kannata olla asioissa täysin musta-valkoinen, kun syyllisiä milloin mihinkin pahaan maailmassa etsitään. ”Syyllinen” ei aina ole se ilmeisin. Se voi olla arvovaltainen, luotettava mediatalokin. 2) Sosiaalisesta mediasta voi joskus olla aivan oikeasti apua. Sosiaalinen media voi toimia myös vääryyksien oikaisemisen välineenä ja epäkohtien merkittävänä esiintuojana. Ei neljäntenä, vaan viidentenä valtiomahtina, kuten HS:n vieraskynäkirjoituksessakin todetaan.

Osku

 

Moodle-koulutusta monimuototutkinnon suunnittelijoille

Oppimisteknologiakeskus Kymiedu ja verkko-opetuksen koordinaattori ovat järjestäneet syksyn 2011 aikana erilaisia tukikoulutuksia KyAMK:n monimuototutkintojen suunnittelijoille. Uusimpina koulutettavina ja sparrattavina ovat olleet terveysalan ja muotoilun opettajat. Osku ja Mirva ovat käyneet kertomassa kummallekin opettajaryhmälle monimuototutkinnon suunnitteluun liittyvistä erityiskysymyksistä sekä järjestäneet tarvittavia laitekoulutuksia.

Terveysalan opettajille annetaan marras-joulukuussa tehoisku Moodlen perustoimintoja laajemmasta käytöstä.

21.11. aiheena oli Moodlen tenttityökalu. Koulutukseen liittyvät diat löytyvät osoitteesta:

https://docs.google.com/present/view?id=dhdnbxwk_204fkb84bdf

23.11. aiheena oli Moodlen kirjatyökalu. Tämän lyhytkoulutuksen diat löytyvät osoitteesta :

https://docs.google.com/present/view?id=dd5hqd8p_46dxzk3shd

29.11. aiheena oli wiki- ja kyselylomaketyökalu. Tämän pienen koulutustuokion diat löytyvät osoitteesta:

https://docs.google.com/present/view?id=dhdnbxwk_206c4dcwjft

8.12. aiheena oli muistio- ja verkkotekstityökalu. Tämän koulutustuokion diat löytyvät osoitteesta:

https://docs.google.com/present/view?id=dhdnbxwk_249g3kv3tgk

Mediakasvatus.kirjastot.fi

Suomen yleiset kirjastot ovat kantaneet oman kortensa tekijänoikeuksista tiedottamisen kekoon. Kirjastot.fi-palvelukokonaisuus ylläpitää myös mediakasvatus.kirjastot.fi-sivustoa, jonne on koottu tietoa tekijänoikeuksista.

Päänavigaation linkistä Tekijänoikeus aukeaa sivu Tekijänoikeus ja kirjastopalvelut, jonne on koottu tekijänoikeuksiin liittyvien tietolähteiden linkkejä. Erityisen hyvänä palveluna silmiin pistää Kysy tekijänoikeudesta -linkki. Kyseessä on sivustopalvelun ylläpitämä kysymys- ja vastauspalvelu, jossa vastaajana toimii musiikkikirjastonhoitaja FM Heikki Poroila tai joku muu tekijänoikeuksiin perehtynyt kirjastoalan ammattilainen. Palvelu kuitenkin korostaa, ettei vastauksilla ole ”juridista takuuta”, vaan ne ovat enemmänkin kollegiaalisia.

Kannattaa muuten tutustua mediakasvatus.kirjastot.fi-sivustoon muutenkin kuin vain tekijänoikeusosaan. Sivustolta saa mm. kätevän kootusti tietoa erilaisista tietokone- ja konsolipeleistä ja esim. niiden genreistä, ikärajoista ja sisältösymboleista.

Osku

Webinaareja tekijänoikeuksista

KOTEK- eli ´Koulujen tekijänoikeudet kuntoon´ -hanke on Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoittama ja Suomen eOppimiskeskuksen hallinnoima hanke, joka tiedottaa ja kouluttaa tekijänoikeusasioita opetushenkilöstölle Suomessa. Yksi hankkeen asiantuntijoista on KyAMK:ssakin henkilöstön kehittämispäivänä luennoinut Tarmo Toikkanen.

KOTEK-hanke järjestää maksuttomia tekijänoikeuswebinaareja, joihin voi osallistua omalta tietokoneelta tai vaikkapa älypuhelimen välityksellä. Webinaarit järjestetään joka maanantai 5.9.-10.10. ja sisältävät kaksi tunnin mittaista omaa asiakokonaisuuttaan. Kumpikin webinaari koostuu aina puolen tunnin mittaisesta luennosta, jonka jälkeen on varattu puoli tuntia aikaa osallistujien kysymyksille ja kommenteille. Webinaareista tehdään myös verkkotallenteet, jotka ovat katsottavissa jälkikäteen. Eli vaikka et pääsisi itse webinaariin paikalle, voit katsella ja kuunnella esityksen jälkikäteen itsellesi sopivana aikana.

Webinaareihin ilmoittaudutaan etukäteen osoitteessa http://bit.ly/KOTEK-ilmo

Itse webinaarit pidetään Adobe Connectilla osoitteessa http://bit.ly/kotek-webinaari

KOTEK-hankkeen tekijänoikeuswebinaarit käsittelevät tekijänoikeuden perusasioita, ajankohtaisia teemoja sekä mm. niitä lain kohtia, jotka haittaavat opetusta. Webinaarien vetäjinä toimivat mm. Opettajan tekijänoikeusoppaan kirjoittaneet Ville Oksanen ja Tarmo Toikkanen.

Syksyn webinaariohjelma:

  • 5.9.2011: klo 14 Tekijänoikeuden suojaamat teokset ja tuotokset – Onko kirjassa oleva kaavakuva suojan piirissä? klo 15 Jokamiehen oikeudet toisten teoksiin – Miten otetaan sitaatti veistoksesta?
  • 12.9.2011: klo 14 Opetuksen erityisoikeudet – Saako YouTube-videoita esittää opetuksessa? klo 15 Opetus: yksityistä vai julkista toimintaa? – Tarvitaanko elokuvan näyttämiseen perusopetuksessa erillistä lupaa?
  • 19.9.2011 klo 14 Oppilaitoksen oikeudet opettajan ja opiskelijan tuotoksiin – Saako sijainen käyttää opettajan tekemää aineistoa? klo 15 Miksi julkaista avoimella lisenssillä? – Ylimääräiset yksinoikeudet voi vaihtaa lisänäkyvyyteen
  • 26.9.2011 klo 14 Avoimen verkkosisällön hyödyntäminen – Miten netistä voi hakea laillisesti kuvia omaan diaesitykseen? klo 15 Oman sisällön julkaiseminen avoimella lisenssillä – Opas Creative Commons -lisenssin käyttöön
  • 3.10.2011 klo 14 Oppimateriaalin yhteistuotanto organisaatiorajat ylittäen – Miten avoimella lisenssillä voidaan korvata monimutkaiset tekijänoikeussopimukset? klo 15 Yksityisyydensuoja verkossa ja opetuksessa – Saako oppilaita kuvata ja saako kuvan laittaa Facebookiin?
  • 10.10.2011 klo 14 Remiksaus – Miten eri teoksia voi laillisesti yhdistellä? klo 15 Digilupa ja muut lisenssit – Mitä lisäoikeuksia oppilaitokseen voi ostaa ja mitä niillä tekee?

Osku

Tekijänoikeuksista

KyAMK:n henkilöstön syksyn kehittämispäivän (26.8.) teema on mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Kehittämispäivässä keskitytään tekijänoikeuksiin. Näkökulmia tarjotaan yleisestä tietoturvasta immateriaalioikeuksiin.

Mikäli joku haluaa vaikkapa etukäteen hieman silmäillä aihetta, olen listannut oheen muutaman aiheeseen liittyvän linkin. Suosittelen oheisten materiaalien käyttöä yleisemminkin työskentelyssämme.

Operight-sivusto. Erittäin selkeästi ja havainnollisesti teemoittain ryhmitelty esimerkkisivusto.

Opettajan tekijänoikeusopas. Tarmo Toikkasen (kehittämispäivän yksi alustajista) ja Ville Oksasen kirjoittaman opaskirjan oheissivusto. Sivuston tekijä ja ylläpitäjä Tarmo Toikkanen.

IPR University Center. Neljän suomalaisen yliopiston ylläpitämän immateriaalioikeuksien instituutin verkkosivusto. IPR University Center toimii myös Operight-sivuston tekijänä ja ylläpitäjänä.

Osku

 

Henkilöstömuutoksia Oppimisteknologiakeskus Kymiedussa

Elokuun alussa Oppimisteknologiakeskus Kymiedun henkilöstössä tapahtui muutoksia. Riikka Räikkönen jäi työlomalle ja Riikkaa sijaistaa Marko Sirén. Raija Markkula, joka sijaisti Sari Uskia, luovuttaa paikkansa takaisin Sarille ja Kouvolan päässä on paikalla siis Sari Uski, Marko Sirén ja Matti Strengell. Kotkassa Optekin väestä ovat paikalla Osku Kiri ja Sirpa Ala-Tommola.

Nyt syksyllä Optekia työllistää perustoimintojen lisäksi KyAMK:n ja Kouvolan Moodlejen pian käynnistyvä päivitysprosessi, joka tulee olemaan iso urakka ensi keväällä sekä Smart Board- ja videoneuvottelulaitteiden koulutukset sekä työpajat, jotka nykyään ovat yhtäaikaa sekä Kouvolassa että Kotkassa aina kerran kuukaudessa keskiviikkoisin. Seuraava työpaja järjestetään 14.9.2011 klo 9-15 ja sinne pääsee ilmoittautumaan optekin sivujen kautta http://optek.kyamk.fi/tyopajat.php.

Uusien ryhmien aloittaessa opiskelunsa aloitamme Moodle-infot, joita riittää ihan mukavasti. Myös verkkokurssit Moodlessa alkavat taas järjestäytyä opettajien aktivoituessa uusien ryhmien tarpeisiin ja tukipalveluille on kysyntää. Moodle-ongelmiin tai kysymyksiin saa kätevästi tukea Helpdeskin kautta osoitteessa http://helpdesk.kyamk.fi tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen moodle@kyamk.fi tai Kouvolan Moodlen asioissa moodle.alueellinen@kyamk.fi.

SoMe Moodlessa

Osallistuin ITK2011-konferenssiin 7.-8.4.2011. ITK eli Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa on Suomen suurin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön konferenssi, jossa oppilaitokset tai muut organisaatiot esittelevät kehittämishankkeitaan, hyviä käytänteitään, tietoteknisiä ratkaisuja yms. siitä miten tekniikkaa voidaan hyödyntään opetuksessa tai työskentelyssä.

Perjatai-iltapäivän esitys (jonka seuraaminen muutoin tuli toiveena eräältä opettajaltamme) SoMe Moodle – miten Moodle-sivu uudistuu sosiaalisen median avulla oli varsin käytönnönläheinen esimerkki siitä miten sosiaalista mediaa voidaan selkeästi ja toimivasti yhdistää Moodle-oppimisympäristöön. Tavoitteena on ollut lisätä Moodleen ajantasaisuutta, visuaalisuutta ja opiskelijoiden tuottamaa sisältöä sosiaalisen median avulla.

Tämähän ei haeta sitä, että Moodle oli huono väline. Päinvastoin. Siinä on hyvät puolensa kuten alla oleva tilaisuudesta (kännykällä) napattu kuvakin kertoo. Hyvänä välineenä siihen voidaan myös lisätä muita välineitä tai niiden tuloksia. Napsauta kuva halutessasi suuremmaksi.

moodle

Satakunnan ammattikorkeakoulun opettajan Heidi Varpelaiden kursseilla sosiaalisen median sovelluksia on linkitetty tai upotettu Moodlen kurssipohjalle. Sosiaalisen median yhdistäminen Moodleen onnistuu Varpelaiden mukaan useimmilla sovelluksilla hyvin. Osallistujien lähtötaso ja opintojakson aihepiiri vaikuttavat siihen, miten sosiaalisen median sovelluksia kannattaa ottaa käyttöön opintojaksoilla. Osa tehtävistä palautetaan opintojakson yhteiselle SlideShare– tai Prezi-sivustolle perinteisen tiedostopalautuksen sijaan.

Työskentelyä sosiaalisen median välineillä hankaloittaa jossain määrin useat tunnukset ja salasanat, joita eri järjestelmien käyttö vaatii oppimisympäristön lisäksi. Tähän on kuitenkin Varpelaide kehitellyt menetelmän, jossa kurssilla on yksi yhteinen tunnus ja opiskelijat hoitavat päivityksiä vuoroviikoin. Näin opintojaksoa varten opiskelijan ei tarvitse luoda sosiaalisen median sovelluksiin tunnuksia omalla nimellään. Sovellusten perustaminen, ryhmätunnusten tekeminen ja hallinnointi on opettajan vastuulla. Salasanaa vaihdetaan tarvittaessa. Siten myös sisällön muokkaaminen ja sovellusten sulkeminen on mahdollista tarvittaessa.

Erityisenä etuna on mainittava, että opintojakson päätyttyä sosiaaliseen mediaan luodut sivustot ovat edelleen käytössä eli opiskelijat pääsevät niihin opintojakson jälkeenkin ja opettaja voi käyttää sivuja uudelleen seuraavilla opintojaksoilla.

Lue koko esityksen kuvaus tästä.

Esityksen diat:

 

Twitter

Varpelaiden opintojaksolla on yhteinen kurssi-Twitter, jossa alan asiantuntijoita ja tiedotuskanavia seuraamalla saadaan uusimmat ajantasaiset tiedot opintojakson aihepiireistä. Twitterin päivitykset on linkitetty näkymään opintojakson Moodle-sivulla, ja sitä kautta pystyy siirtymään suoraan kurssi-Twitteriin. Twitterissä esimerkkiä voi kurkistaa tunnukselta ”travelsamk”

Moodleen tarvittava upotuskoodi löytyy http://twitter.com/about/resources/widgets/widget_profile

Delicious

Opintojakson aikana opiskelijat kokoavat Delicious-kirjanmerkkipalveluun opintojaksoon liittyviä linkkejä avainsanoineen. Moodle-kurssipohjalla on upotettuna sovelluksen avainsanapilvi.

delicous

Upotuskoodi löytyy http://www.delicious.com/ -> Settings -> Link/Tag Rolls (viimeisimmillä valitaan sen mukaan halutaanko avainsanapilvi näyttää kurssipohjan keskilaatikoissa vain reunassa)