Torstai 9.10.2014 klo 19 jälkeen
Todella kiva päästä kokemaan verkko-opiskelua kun on itse sitä jo usean vuoden opettaja toteuttanut mutta ei ole mitään kokemuksia opiskelijana verkossa olosta. Ensimmäinen AC loppui juuri ja siitä innostuneena kirjoitan blogiin tarinaa. Blogiakaan en ole koskaan pitänyt. Eikä onnistunut vielä tänään sinne kirjoittaminenkaan kun kirjautuminen heitti minut aina yleiselle verkko-ope sivulle. Sarille heitin avunpyynnön.
Tiedonhaku tai oikeastaan sen osaamattomuus on ahdistanut jo pitkään. Googlettamalla ja Terveysportista olen kyllä hakenut tietoa vaikka miten mutta muut kirjaston tarjoamat tietokannat ovat aina näyttäneet jo luettelona pelottavalle. Joskus olen kokeillut ja heti tuskastunut kun mitään hakemaani ei tule tulokseksi. Luonnollisesti se on johtunut hakusanojen väärästä valinnasta ja kysymysmerkkien ja tähtien käytön osaamattomuudesta.
Tiedonhakuun liittyy aina kysymys siitä kuinka laajasti voin vaatia opiskelijoita aineistoa tutkimaan. Mielenkiintoisia artikkeleita on valtavasti. Opintojakson tenttiin tulevan materiaalin lisäksi aion tehdä Suosittelen katsomaan – linkkiosaston. Valikoin sinne ajatuksia herättäviä, tuoreita ja kiinnostavia aineistoja. Voin valita joitakin tutkimuksia joilla on vain pieni kansallinen merkitys mutta jotka ovat omalta alueeltamme.
Tarkoitukseni on tällä Verkkotyökalut tutuiksi- opintojaksolla työstää Ikääntyneen ravitsemus – opintojaksoani. Minulla on siitä jo Moodlessa ollut sivut kauan ja olen siellä tietolinkkejä jakanut ja AC – opetusta antanut mutta parannettavaa siellä löytyy. Erityisesti haluan luoda sinne tentin jossa opiskelija voi testata ravitsemuksen perustietonsa. Perustiedot ovat usein puutteelliset eikä monikaan sitä ymmärrä. Tenttejä olen jo Moodleen tehnyt Anatomian ja fysiologian jaksossani joten teknisesti se on tuttua.
Haluan myös saada jonkinlaisen yhteistoiminnallisen työkalun tälle opintojaksolle. Olen harkinnut Lyncin käyttöön perustuvaa pienryhmätehtävää tai useitakin tehtäviä. Opiskelijat pitää saada jakamaan kokemuksiaan, tietojaan ja mielipiteitään. Opiskelu verkossa pitää saada yhtä eläväksi kuin se lähiopetuksessakin voi olla. Oikeastaan se voi olla aktiivisempaa jos pienryhmätyöskentely onnistuu. Suurissa lähiryhmissä opiskelijoista suurin osa on melko passiivisessa roolissa. Olen kokeillut AC:n ryhmiin jakamisen työkalua. En kuitenkaan ollut siihen tyytyväinen. Minulla on isoja ryhmiä (50 opiskelijaa) ja selvästi opiskelijat olisivat halunneet että opettaja olisi ehtinyt vierailla pienryhmissä (huoneissa) paremmin. Lyncissä kuvat ja äänet ja materiaalin jako toimii paremmin ja pienryhmät voivat itse päättää milloin kokoontuvat ja minkä ajan käyttävät. Opettaja voi vierailla pienryhmien tuotoksia katsomassa ja kommentoimassa sovitulla aikataululla.
- AC – arkea - 16.12.2014
- Instagram kokeiluja ja Pinterest ideoita toteutukseen - 26.11.2014
- Se oli kokeilu tehdä päivitys ”ääni”– muodossa. - 10.11.2014