iLaitteet mukaan AC-huoneeseen

Joskus tulee eteen tilanne, joissa olisi tarpeen päästä esittämään iPadin tai iPhonen näyttöä etänä esimerkiksi opiskelijoille. Aiemmin tämän toteuttaminen on ollut varsin vaikeaa, mutta viimeisin Applen tietokoneille tullut käyttöjärjestelmäpäivitys ”Yosemite” helpottaa tätä ongelmaa huomattavasti. Päivitys tuo mukanaan tuen iLaitteiden näytön kaappaamiseen tietokoneelle, jolloin siitä on mahdollista tehdä tallennus tai jakaa se esimerkiksi AC-huoneeseen.

 Mitä tarvitset jakaaksesi iPadin tai iPhonen näytön tietokoneelle:

  • Apple-tietokone, jossa on asennettuna OS X 10.10.2 ”Yosemite” -käyttöjärjestelmä
  • Pad tai iPhone lightning-liitännällä ja iOS 8 -käyttöjärjestelmä asennettuna
    Lightning_connector

    • iPhone 5 tai uudempi
    • iPad 4 (Retina)
    • iPad Air tai Air 2
    • iPad Mini tai uudempi
  • QuickTime Player 10.4, joka asentuu käyttöjärjestelmän yhteydessä

Lisätietoja Applen verkkosivuilla:
OS X Yosemite
iOS 8
Yllä mainittujen käyttöjärjestelmien päivitys on ilmainen niitä tukeviin laitteisiin.

Näillä laitteilla se homma sujuu!

Näillä laitteilla se homma sujuu!

Kun tarvittava laitteisto on kasassa, on aika pureutua siihen miten ne saadaan toimimaan yhteen AC-huoneen kanssa. Valmistelut kannattaa aina aloittaa ajoissa ennen varsinaista istuntoa, jotta mahdollisten teknisten haasteiden ratkaisemiseen jää aikaa.

Työvaiheet pähkinänkuoressa:

ITunes ja Screen Capture -ohjelmat käynnistyvät useasti liitettäessä iPad tai iPhone tietokoneeseen ja myös QuickTime Player -sovelluksen avaamisen yhteydessä. Voit aina piilottaa em. sovelluksien ikkunat pois tieltä.

  • Aloita työskentely liittämällä iPad / iPhone tietokoneeseen
    Tällöin yleensä käynnistyvät myös iTunes että Screen Capture -ohjelmat.
  • Käynnistä QuickTime Player -sovellus ja valitse File-valikosta ”Record a Movie”.
    Ohjelma käynnistää iSight-kameran oletuksena, mutta voit valita tallennuspainikkeen oikealla puolella olevasta pudotusvalikosta kuvalähteen.

    Kuvalähteen valita

    Kuvalähteen valita

  • Kun oikea kuvalähde on valittu, näet oman iLaitteesi näytön tietokoneella. Voit nyt kokeilla käyttää laitettasi ja testata, toimiiko yhteys.

Jatkot AC-huoneessa:

  • Mikäli yhteys toimii, voit seuraavaksi kirjautua AC-huoneeseen, jonne laitteen näyttö on tarkoitus jakaa.
  • Valmistele AC-huone tarvitsemillasi työkaluilla esim. ääniasetukset, web-kamera, chat-pod jne.
  • Käytä laitteen ruudun näyttämiseen AC-huoneen Share-podia. Voit valita ruudunjaon asetuksista joko ”Desktop” tai ”Application” > ”QuickTime Player”.  Tämän jälkeen AC-huoneessa olevat voivat nähdä laitteesi näytön.

Katso tallenne iPadin ruudunjaosta AC-huoneessa


Aina ei mene kaikki ihan putkeen

Omassa laitekokoonpanossa suurimmaksi kompastuskiveksi osoittautui AC:n ruudunjako ja sen toimimattomuus.  Tietokoneeni ei suostunut jakamaan näyttöä tietoturvasyistä, joten jouduin hieman muuttamaan sen asetuksia.

Lisäksi AC ei toimi tietokoneellani kunnolla kuin Firefox-selaimen kautta, koska Safari-selain ei jostain syystä osaa käynnistää AC:n käyttöön tarvittavaa ”adobeconnectaddin”-ohjelmaa oikein.

Jos törmäät AC:ssa samankaltaiseen tietoturva-ongelmaan omalla Macillasi, vilkaise oheisen linkin kuvalliset ohjeet AC:n ruudunjaon sallimiseksi. Huomioithan, että muutoksien tekeminen edellyttää sinulta järjestelmän ylläpitäjän oikeuksia tietokoneellesi.

Vinkkejä: 

Voit käyttää QuickTime Player -ohjelmaa yksinään iPadin / iPhonen näytön tallentamiseen. Tällöin kiinnitä huomiota QuickTime Playerin asetuksissa myös äänilähteen valintaan. Olen käyttänyt äänen tallennukseen erillistä kuuloke/mikrofonia, vaikka iLaitteissa onkin laadukkaat mikrofonit. Tallennetut videot voi jatkokäsitellä vaikka iMoviessa ja julkaista ne sen jälkeen Youtubessa.

Innostuitko kokeilemaan mutta tarvittava laitteisto puuttuu?

Mikäli työskentelet Kasarminmäen kampuksella, voit tulla lainaamaan Sari Uskilta tai Riikka Räikköseltä Mac-tietokoneen, jolla voit kokeilla ruudunjakoa. Tarvitsen sen lisäksi esim. iPadin, jossa on lightning-liitäntä. Sellaisen voit lainata vaikka koulumme kirjastosta.

iTunes U ja oppimateriaalit avoimeksi

iTunes U eli iTunes University on paikka, jonne organisaatio, tai yksittäinen henkilö, voi luoda verkkokursseja tai sijoittaa yksittäisiä materiaaleja. Kurssit ovat läsnä kaikissa mobiilaitteissa, joissa on käyttöjärjestelmänä iOS, ja Tunes U -sovellus asennettuna. iTunes U toimii myös Mac sekä PC-ympäristössä iTunes-ohjelman kautta.

iTunes U:st vinkkeja ja ohjeita

Suomessa iTunes U:n hyödyntäminen ei vielä ole yleistynyt materiaalin tuottamisen osalta, mutta esimerkiksi Tampereen yliopiston normaalikoululla sekä Saunalahden koululla (Espoossa) on kursseja suomeksi iTunes U:n valikoimassa. Tampereen yliopiston normaalikoulun Kari Nieminen on luonut 10 kurssia iTunes U:hun. Kursseja on tarjolla iPadien opetuskäytöstä, sekä yläkoulun ja lukion matematiikan ja fysiikan kurssien muodossa. Nieminen on myös paljon kiertänyt puhumassa kursseistaan, sekä opetuksen toteuttamisesta ilman perinteisiä kirjamateriaaleja. Nieminen on esillä ITK-päivillä Hämeenlinnassa 16.4.2015.

iTunes U:sta löytyy paljon maineikkaiden ulkomaisten yliopistojen kursseja, ja ne ovat kaikille avoimia. Perus- ja toisen asteen koulut, oppilaitokset ja yliopistot voivat jakaa kursseja ja oppimateriaalikokoelmia. Suomesta ei ole vielä kouluja löydettävissä kouluhaun kautta. iTunes U:sta löytyy kokonaisia kursseja, joissa on tekstimateriaalia, videoita, ääniluentoja, mobiilisovelluksia, PDF-tiedostoja, kuvia, tehtävänpalautuksia, ja kaikki läsnä samalla kurssilla. Lisäksi tarjolla on videokokoelmia esimerkiksi Steve Jobsista, tai podcasteja ladattavaksi lenkkipolulle tai matkalle viiihdyttämään. Kokoelmista löytyy paljon Applen itse tekemiä materiaaleja, ja iPadin sovelluksien opetuskäytön vinkkejä.

iPadien opetteluun hyviä kursseja iTunes U:ssa:
1) iPad opettajille (Tampereen yliopiston normaalikoulun)
-iTunes U perusteet
-Miten päästä alkuun iPadin käytössä, suomenkielisiä oppaita linkkeinä ja dokumentteina
-Mistä löytää hyviä appeja
-iPad ja sosiaalinen media
-iPad ja netti, mitä tarjolla verkossa
-iTunes U ja tekijänoikeus
-Oppiaineittain appseja listana (biologia, maantiede, uskonta/psykologia/filosofia, sekä historia ja yhteiskuntaoppi)

2) iPad opettajan työvälineenä (Saunalahden koulu /Espoo)
Espoon tvt-kouluttajien tuottama materiaali opettajille.
Opettaja valitsee teeman tai aiheen, tai ilmiön mitä tutkii (Tiedon määrittely).
Tämän jälkeen opettaja tekee vaiheet:
-Tiedon kerääminen (Pages, Numbers, Popplet)
-Tiedon prosessointi (Keynote, Book Creator, kuvaamista)
-Tiedon esittäminen (Explain Everything, iMovie, videon jako)
-Arviointi (Showbie, Socrative)
-Jatka oppimista (ideoita miten jatkaa)

Helpoimmasta päästä ei iTunes U kuitenkaan ole. Esimerkiksi koulujen tai tietyn maan kursseja on hankala hakea kun ei voi laittaa muita hakuehtoja kuin sanan. Pitää tietää mitä etsiä. En myöskään löytänyt keinoa poistaa kurssia kirjastostani.
Oppisisällöiltään iTunes U:sta löytää monipuolisesti aineistoja ja kurssit on toteutettu todella ammattimaisesti.  Oppisisältöjä löytyy varmasti ammattikorkeakouluopetukseenkin. Olen ottanut ruudunkaappaukset Anatomian ja fysiologian kurssista tähän alle, jotta kurssin käyminen iPhone-puhelimella avautuu hieman teille lukijoille.

Kirjastostamme saa lainaan iPadeja, suosittelen lämpimästi kaikkia tutustumaan iTunes U:n tarjontaan. Ehkäpä sieltä löytyy hyödynnettävää materiaalia, tai voitte vinkata kurssinne tueksi jotakin sieltä opiskelijoille. Tai ehkäpä innostutte itse opiskelemaan lisää?

Vastuu oman ammattitaidon kehittämisestä?

Oletko miettinyt, mitkä ovat omat suuntaviivasi omien ammattitaitojesi suhteen parin vuoden aikavälillä? Tottakai olet. Tai ainakin toivottavasti. Onko sinulle tullut vastaan esimerkkejä mainioista opetustilanteista tai -käytännöistä, jotka tekivät vaikutuksen, mutta koet, että et itse koskaan voi noin korkealentoisia juttuja toteuttaa omassa työssäsi? Varmasti on. Hyvänä esimerkkinä oli Verkko.ope -seminaari Kouvolassa, johon oli mahdollista osallistua myös verkossa. Hyödynsitkö tilaisuuden? Ei se mitään jos et hyödyntänyt. Mutta ota viimeistään nyt tavaksi kiinnostua koulutustapahtumista, ne voivat antaa työhösi virtaa ja uutta tietotaitoa ja mietittävää.

Mitäpä jos tänä vuonna alkaisit tavoitella sinua kiinnostavia, tai opetustasi kehittäviä taitoja ja tietoja oman organisaatiomme tukihenkilöstön, sekä itseopiskelun avulla. Omat tavoitteet ja koulutustapahtumat on hyvä miettiä vuoden alkupuolella kuntoon ennen kehityskeskustelua, ja kirjoittaa ihan paperille ne asiat, jotka tulet ottamaan haltuun, tai kokeiluun tänä vuonna. Kurssipalautteet on syytä pitää mielessä, ja pyrkiä parantamaan asioita, joissa siihen on varaa. Samoin on syytä ylläpitää niitä asioita, joista on saatu hyvää palautetta. Usein opiskelijat kiittävät laadukkaasta opetusmateriaalista, hyvästä vuorovaikutuksesta, läsnäolosta, ja järkevästi rakennetusta kurssipolusta. Kaikkia näitä voi parantaa ja ylläpitää koulumme tarjoamilla tukipalveluilla ja mahdollisuuksien selvittämisellä.

Xamk-konserni on panostanut opettajien tukipalveluihin, sekä täydennyskoulutukseen, aika isosti. Kouluillamme on mahdollisuus saada henkilökohtaista opastusta kaikkien järjestelmiemme osalta, mutta myös opetuksen suunnitteluun löytyy apuja. Lisäksi joka kuukausi on opettajille varattu yksi keskiviikko, jolloin voi aamupäivän ottaa haltuun uusia juttuja, ja kokeilla niitä käytännössä. Jokaisella kampuksellamme. Saman päivän iltapäivänä voi haastaan itseään teemapajassa avaamaan silmiään uusille asioille kuulemalla ensin tunnin esittelyn aiheesta, ja sitten toteuttamalla itse saman ohjatusti. Pystyisitkö sinä järjestämään jotenkin sen päivän opetuksen ja työtehtävät niin, että pystyisit panostamaan itseesi ja opetukseesi? Työpajojen ja teemapajojen (Koulutukset-puolella) tarjonnan löydät koulutuskalenterista http://kirpa.xamk.fi.

Työpajan ohella kouluillemme tarjotaan joka kevät ja syksy peruskoulutukset verkkokurssin rakentamisesta, sen työkaluista, sekä verkkokouluttamisesta virtuaaliluokassa verkossa. vaikka et itse kouluttaisi verkkokursseja, ne ovat mainio tuki ja apu lähiopetuksessakin. Lähivuosina on ollut myös saatavilla tablettien opetuskäytön perusteet, sekä e-kirjojen ja e-aineistojen kurssimateriaalina hyödyntämisen perustiedot. Kirjastolta voit lainata tablettitietokoneita, olethan hyödyntänyt tämän mahdollisuuden? Tiesitkö, että koulullamme on käytössä virtuaalinen Talentumin kirjahylly ja lehtiarkisto, josta löydät monista aiheista runsaasti e-kirjoja ja näköisartikkeleita? Oletko selvittänyt, onko käyttämäsi kurssikirjat saatavilla kirjastostamme sähköisinä, tai olisiko siellä sopiva vaihtoehto? Tiedonhakuun saat apua koulumme informaatikoilta. Heillä on hallussaan valtava tietomäärä eri opetusalojen aineistoista, joka kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Vuonna 2015 Xamk-konsernin henkilökunnalla on mahdollisuus itseopiskella videoiden avulla Edubox-palvelussa. Videot ovat mainio keino saada pikainen näkemys uuteen juttuun, ja jos aihe tuntuu kiinnostavalle, jatkaa asian opiskelua tukipalveluidemme avulla. Edubox tarjoaa myös ohjevideoita ohjelmistoista, joihin ei ennen ole saanut koulullamme ohjatusti tukea. Kuinka ajantasalla ovat omat Office-taitosi, tai olisiko sinulla tarvetta oppia kuvankäsittelyä? Jos sinä olet ottanut hyvin haltuun ohjelman jonkun tietyn version, Eduboxista löytyy selkeänä videona uusimman ohjelmistoversion erot vanhempaan. Rekisteröitymällä omalla työsähköpostillasi, saat palvelun nopeasti käyttöösi osoitteesta http://www.edubox.fi.

Yksi oman ammattitaidon ylläpitämisen tärkeä osa on erilaiset koulutustapahtumat. Vuoden mittaan löytyy paljon erilaisia, omat suosikkini ovat: BETT-messut Lontoossa, ITK-päivät Hämeenlinnassa, ja erilaiset hankkeissa toteutettavat koulutustapahtumat, kuten Mobiilikesäkoulu. Kannattaa selvittää mahdollisuutta täydennyskouluttautua työpaikan, tai hankkeen laskuun, tai harkita sitä, kuinka paljon olet itse valmis panostamaan rahallisesti omaan ammattitaitoosi. Kukaan ei kuitenkaan kehity kovin pitkälle tietokoneen edessä istumalla, vaikka olisi kuinka hyvät materiaalit edessä. Koulutustapahtumien yksi iso anti on myös kollegat ja verkostoituminen. Paljonko olet valmis sijoittamaan aikaasi ja/tai rahaasi siihen, että saat elämääsi ihmiset, joilta kysyä neuvoa ja nähdä mahtavia käytännön esimerkkejä? Verkostoitumalla löydät myös yhteistyökumppaneita erilaisiin projekteihin, hankkeisiin, tai yhteiskursseihin eri koulujen välillä. Löydät uusien tuttavuuksien myötä todennäköisesti myös valtavasti materiaalia verkosta, jota voit hyödyntää omassa työssäsi, tai oman ammattitaidon kehittämisessä.

Ole innokas uusille asioille, haasta itseäsi. Antoisaa matkaa polullesi.

Uusia koulutustapoja

Tämän syksyn myötä olemme ottaneet koulutuskalenteriimme myös koulutuksia, jotka pidämme verkon välityksellä. Ensi viikolla niistä ensimmäinen toteutuu, ja siihen ehtii vielä mukaankin ilmoittautumaan tämän viikon aikana. 13.10. pidämme verkossa Webropol-kyselyt tutuksi -koulutuksen, joka on toteutettu myös lähiopetuksena. Lisäksi samalla viikolla on 16.10 Moodlen työpaja & oppitunti -aktiviteettien verkkokoulutuksen. Jos et ole näitä työkaluja Moodlessa vielä käyttänyt, kannattaa ehdottomasti ilmoittautua mukaan seuraamaan koulutusta. Muistathan, että voit osallistua verkkokoulutuksiimme myös mobiililaitteilla, jos asennat maksuttoman Connect-sovelluksen mobiililaitteeseesi.

kuvan lähde: http://www.adobe.com/fi/products/adobeconnect/mobile-meetings.html

kuvan lähde: http://www.adobe.com/fi/products/adobeconnect/mobile-meetings.html

Verkkokoulutuksiemme lisäksi olemme tänä syksynä järjestäneet ensimmäistä kertaa avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaan Verkko-opetuksen välineet -kurssin. Tämän kurssin avulla opettaja, tai opettajan väleineistä kiinnostunut opiskelija voi saada itselleen perustiedot tietokantojen, sosiaalisen median, sekä verkon opetuskäytöstä.

Kurssi käyttää oppimisympäristönään blogisivustoa http://blogit.xamk.fi/verkko-ope, mutta myös opiskelijoilla on omat bloginsa. He julkaisevat tuotoksiaan, pohtivat opittavia asioita, ja hyödyntävät blogia oppimispäiväkirjana. Kurssin opiskelijat ovat itse opettajia, ja hyödyntävät kurssin opit omassa työssään käytännönläheisesti.

Mitä tällä avoimen amk:n kurssilla sitten opitaan?

Tietokannat opetuksessa -osion suoritettuaan opiskelija

tietää oman alansa keskeisimmät tiedonlähteet
osaa hakutekniikan perusteet
osaa linkittää aineistoja Moodle-kurssille

Sosiaalinen media opetuksessa ja tiedonlähteenä –osion suoritettuaan opiskelija

ymmärtää mitä tarkoitetaan sosiaalisella medialla
osaa sosiaalisen median pelisäännöt ja tunnetuimpien palveluiden käyttöehdot
on löytänyt oman tyylinsä käyttää sosiaalista mediaa sekä palvelut, jotka tuntuvat itselle mielenkiintoisilta
osaa hakea tietoa monipuolisesti verkosta
on tutustunut tekijänoikeuksiin ja lähdekritiikin perusteisiin liittyen sosiaaliseen mediaan

Vuorovaikutteisesti etänä verkossa –osion suoritettuaan opiskelija:

ymmärtää verkkoalustan käyttämisen periaatteet ja rajoitukset
jäsentää materiaalit ja aktiviteetit verkkoalustalle verkkopedagogisesti mielekkäästi
kykenee sijoittamaan ja linkittämään materiaalia Moodle-alustalle tekijänoikeudet huomioiden
osaa luoda kurssille keskustelualueen, chatin, tehtävänpalautuksen, sekä yksinkertaisen tentin
hallitsee palautteen ja arvosanan antamisen palautetusta tehtävästä/tentistä
pystyy hyödyntämään verkossa tapaamisessa Adobe Connect -virtuaaliluokkajärjestelmää.

Aika paljon uusia juttuja siis nyt syksyllä! Käyhän välillä sinäkin lukaisemassa tuota Verkko-opetuksen välineet -blogia, ja kommentoi artikkeleita. Blogiin voi kirjautua koulun tunnuksilla lukijaksi, ja sen jälkeen pystyt kommentoimaan omalla nimelläsi. Vuorovaikutteista syksyn alkua kaikille!

Toivottelee, Sari

 

Mobiilikesäkoulusta ideoita ammattikorkeakouluopetukseen

Tiedon janoa mobiilioppimisen keitailla

Huhtikuussa 2014 olin täydennyskouluttautumassa Mobiilikesäkoulussa Hämeen ammattikorkeakoulun Mustialan yksikössä Tammelassa. Kyseessä oli jo kolmas kertani kyseisessä leirikoulussa ja jälleen kerran sain mobiilireppuuni reilusti eväitä omaan työhöni liittyen. Mobiilikesäkoulussa opitaan tekemällä, ja tutustutaan alan asiantuntijoihin sekä toisiin mobiilia opetusta eteenpäin vieviin opettajiin ja kouluttajiin. Useimmilla on omat laitteet mukana ja tänä vuonna laitekanta oli hyvinkin vaihteleva. Kävijöiden blogit, Twitter, Instagram, sekä Facebook, ovat hyviä paikkoja tutustua tehtyihin juttuihin ja moni hyödyntää myös palveluita, jotka kasaavat tuotokset yhteen eri paikoista. Yksi näistä on Storify-palvelu.

Mobiilikesäkoulussa osallistujat olivat kuudessa ryhmässä, jotka oli jaettu jo ennen tapahtuman alkua. Ennakkotehtävänä oli esitellä itsensä wiki-sivulle ja asentaa muutamia sovelluksia omaan mobiililaitteeseen, sekä tarvittaessa luoda tunnukset tai tutustua yhteisiin tunnuksiin. Keitailla oli eri teemoja, joita olivat pedagogiikka, teknologia, pelit, paikkatieto ja havainnot, täydennetty todellisuus, 3D, ja luokkahuone. Suurin osa keitaista sijaitsi ulkosalla.
Ruokailut ja kahvitus oli järjestetty upeasti, ja oli ilo ruokailla välillä myös ulkona keitailla.

Iltaviihteenä oli mobiilijamit, jonne osallistuttiin oman mobiilaitteen ja nappikuulokkeiden avulla. Illalla oli mahdollisuus myös syödä hintaan kuuluva iltapala suoraan muurikalta, ja nauttia paikallisen panimon oluita omakustanteisesti. Mustialassa oli myös pihasauna ja mahdollisuus uintiin järvessä. Ensimmäisenä meidät laitettiin luomaan tarina julkaistavaksi digikirjana mobiililaitteille. Käsikirjoitimme tarinan liittyen Punahilkka-satuun ja sen jälkeen otimme siihen kuvia ja videoita, sekä kirjoitimme tekstit. Latasimme tuotoksemme yhteiseen Drive-kansioon. Hyödynsimme muilla pisteillä myös kattavasti eri yhteisöpalveluita ja yhteisen tunnuksen verkkotallennustiloja. Mieleeni jäi erityisesti pelien keidas, jossa pelasimme mobiililaitteillamme Smartfeet-peliä, jossa liikuimme ympäriinsä Mustialassa ja vastasimme kysymyksiin rasteilla. Paikkatiedon ja kartan avulla voi tehdä historian oppimisestakin kivaa. Kiersimme ympäristöä myös ActionTrack-sovelluksella, jota käyttää myös Särkänniemen huvipuisto. Siinä piti konkreettisesti käydä osoitetulla paikalla, jotta tehtävä avautui. Lisäksi kokeilimme metsäalueella geokätköilyä ja SportTrackerin edistyneitä toimintoja.

Muita kiinnostavia asioita mobiilikesäkoulussa oli lisätyn todellisuuden esimerkit. Tutustuin museon virtuaalinäytökseen, tutustuin verenkierron ja aivojen saloihin 3D:nä mobiililaitteen läpi ja tutkin taivaalta tähtien nimiä keskellä päivää suoraa puhelimellani. Sain myös tutustua älykelloihin, erilaisiin ph-mittareihin, ja näin kuinka 3D-tulostus tapahtui käytännössä. Tutustuin robottiin, joka osaa kirjautua langattomaan verkkoon ja pelata jalkapalloa. Näin myös älypöydän, jossa pystyi eri eri hashtagien tweettejä katsomaan virtana.
Kaiken kaikkiaan sain paljon innostusta ja oppia mobiililaitteiden tiimoilta, ja oli hienoa tavata sosiaalisessa mediassa seuraamiani henkilöitä oikeassa elämässä. Voin lämpimästi suositella mobiilikesäkoulua kaikille, osaamistasosta riippumatta.

Parhaita paloja pääset katsomaan Mobiilikesäkoulun kotisivuilta http://mobiilikesakoulu.com/. Sieltä löydät mm. tekemämme videon Iso, paha mobiili.

Voit lukea Mobiilikesäkoulusta lyhyemmän jutun Kymenlaakson ammattikorkeakoulun verkkolehti Koskisesta täältä. Juttu on nimellä Mobiilioppimisen keitailla. Sieltä näet mm. kuvia Mobiilikesäkoulusta.

Voit perehtyä osallistuneiden julkaisemiin juttuihin Instagramissa ja Twitterissä hashtageilla #mobiilikesäkoulu ja #mkesakoulu. Lisäksi suosittelen tutustumaan Mobiilioppaaseen, joka on tehty Googlen Sites-palvelulla https://sites.google.com/site/mobiilillaluonnollisesti/taessae-oppaassa. Sieltä löydät mm. pedagogisia malleja, joita hyödyntää mobiiliopetuksessa.

Mietteitä Mobiilikesäkoulusta kirjoitteli Sari Uski.

Sari Uski

Täydennyskouluttautumassa Aulangolla

Kirjasto- ja oppimisteknologiapalveluiden henkilöstöstä muutama päätti lähteä täydennyskouluttautumaan Hämeenlinnaan 10-12.4. ITK-konferenssiin Aulangolle. Konferenssi oli muihin vuosiin verrattuna helpompi hahmottaa, sillä verkkosivuilla pystyi luomaan itselleen ohjelmasuunnitelmankin jo valmiiksi. Luentojen aikataulut, tilat,  ja jopa Twitterin hashtagitkin oli merkattuna jo ennen messuille lähtöä talteen. Itse en avannut printattua esitettä ohjelmien aikataulujen vuoksi ollenkaan. Oma ohjelma löytyi www.itk.fi -sivustolta oman profiilin alta. Itse otin ohjelman talteen myös puhelimeeni Evernote-muistiinpanoon. Luennolta oli sitten kätevä tarkistaa puhelimesta seuraava luento aikatauluineen ja mennä niiden mukaan.

ITK-messuilla esille nousi korostetusti digitaalinen oppimateriaali, verkkoympäristöt, mobiilaitteet, sähköinen ylioppilaskirjoitus, sekä esimerkiksi osaamismerkit. Twitter oli vahvasti mukana ja itsekin käytin sitä muistiinpanojen paikkana. Twitter on sosiaalisen median palvelu, jossa voi omalla profiilillaan lähettää maksimissaan 160 merkin viestin. Viestejä voi kasata yhteen niin sanotuilla hashtageilla, eli esimerkiksi hashtagilla #itk2014. Tapahtumissa on usein ennalta määrätty, mitä hashtagia toivotaan käytettävän. Twitterissä voi hakea viestejä kyseisellä hashtagilla ja saada esille kaikki viestit, joissa hashtagi on mainittuna. Twitteristä löytyy paljon tietoa myös esimerkiksi Kyamkiin liittyen kun hakee hashtagilla #kyamk. Loin omista ITK tweettauksistani koosteen Storify-palvelulla ja se löytyy täältä https://storify.com/Sarius/itk-2014.

Keskellä Aulangon hotellia oli ihana talvipuutarha, jossa kerrata oppimistaan.

Talvipuutarha

ITK-messuilta löytyy myös monia muita blogauksia. Erittäin lämpimästi suosittelen Matleena Laakson blogia, joka löytyy täältä http://www.matleenalaakso.fi/. Matleena on myös kova tweettaamaan (https://twitter.com/MatleenaLaakso), ja häneltä löytyy myös valtavasti kullan arvoista materiaalia opettajille esimerkiksi Slideshare-palvelusta (http://www.slideshare.net/MatleenaLaakso). Matleena on erittäin esimerkillisesti PAOK-verkosto -hankkeen avulla luonut itselleen digitaalisen minän ja ammattitaidon, joka todellakin näkyy hänen verkkojulkaisuissaan. Itse tapasin Matleenan ensimmäistä kertaa Mobiilikesäkoulussa Tammelassa (http://www.mobiilikesakoulu.com/) vuosi sitten. Kyseistä tapahtumaan voin muuten lämpimästi suositella kaikille mobiilaitteista kiinnostuneille! Verkon kautta olinkin jo entuudestaan tutustunut Matleenan vahvuuksiin ja erikoistumiseen sosiaalisessa mediassa. Matleenan hanke loppuu tänä vappuna, ja hän on vapaalla markkinoilla uusien haasteiden suhteen.

Jos olet kiinnostunut itse luomaan oman digitaalisen minäsi, sekä hyödyntämään sosiaalista mediaa sen tukena, kannattaa ehdottomasti tutustua Matleenaan verkossa hänen aineistojensa ja profiiliensa kautta ja ottaa mallia.

ITK 2014 antoi minulle uutta näkökulmaa etenkin e-aineistojen suhteen. Otava on julkaissut oman palvelunsa www.luekirja.fi, jossa voi kaikkia Otavan uusia julkaisuja lukea kuukausimaksulla rajattomasti verkossa. Kirjoja voi ladata myös offline-luettavaksi esimerkiksi tablettitietokoneeseen, mutta vain kolme kerrallaan. Hintaa tällä palvelulla on 24.90 euroa kuukaudessa. Tähän asti olen itse käyttänyt kuukausimaksulla musiikkipalvelu Sporifyä (9,99 euroa/kk www.spotify.com) ja Amazonin äänikirjakauppaa Audible (14,99 dollaria /kk yhdellä krediitillä, www.audible.com). Otava on siis luonut itse sähköisen kirjaston omille kirjoilleen. Erona esimerkiksi Audibleen on se, että Otavan kirjoja ei saa pitää, toisin kuin Audiblen ostetun äänikirjan luonnollisesti saa.

Luekirjaa.fi -palvelu mahdollistaa luettujen kirjojen käsittelyn myös opiskelijaryhmän kanssa verkossa.

Luekirja

E-kirjojen ominaisuuksina esille nousi opiskelijoiden mahdollisuus muokata kirjoja jatkamalla niitä omilla muistiinpanoillaan, sekä e-kirjojen kulkeminen mukana koko elämän. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi yläasteella käytettyjen oppikirjojen ja muistiinpanojen hyödyntämisen samassa ympäristössä myös lukiossa. Oppimisympäristönä toimi peda.net.  Lisätietoa tästä löytyy e-Oppi -verkkosivustolta http://www.e-oppi.fi/. Meillä Kyamkissakin on opittu e-kirjojen tekeminen iBooks Authorilla, jota e-Oppi myös hyödyntää. Sovellus on ilmainen ja sillä voi julkaista omia kirjoja iBooks-palveluun, joka toimii iTunesin kautta. Kyamkilta tällaisia kirjoja on itseni lisäksi luonut Päivi Korhonen, joka toteutti digikirjan luomisen ranskan kielen kurssillaan opiskelijoiden kanssa. Päivin kirja löytyy täältä: https://itunes.apple.com/fi/book/bonjour!-ranskan-alkeiskurssi/id634313886?mt=11.

Osaamismerkit eli OpenBadges on ollut nyt puheissa esimerkiksi Kyamkin Facebook-ryhmässä nimeltä Kahvihuone. OpenBadge on suomennettuna osaamismerkki ja se on Mozilla Foundationin perustama standardisoitu merkkipalvelu. Sinne voi luoda tilin, ja sille tilille voi myöntää osaamismerkkejä erilaisista taidoista tai koulutuksista. Opettaja voisi esimerkiksi saada osaamismerkin Moodlen tai Adobe Connectin taitojensa tiimoilta. Tai opiskelija voisi saada merkin kielten taidoistaan. Kyamkissa voitaisiin luoda Moodle-taidoistakin omat merkit. Näissä on kuitenkin ehkä järkevämpi odottaa virallisempia merkkejä itse Moodle.orgin tai muun tahon puolesta. Osaamismerkkejä voi myöntää myös Moodlesta lisäosan avulla, jos sellainen asennettaisiin. Opiskelijoille voisi luoda vaikka tutkinnon pakollisten opintojen suorittamisesta oma merkki, tai erikoistumisesta tiettyyn osaamiseen. Näitä merkkejä voisi hyödyntää hakiessa esimerkiksi työpaikkaa, joten osaamismerkit toimisivat osana opiskelijan digitaalista minää ja olisivat kuin CV omista taidoista. Työnantajalle on mielekkäämpää saada opiskelijan taidoista kuva osaamismerkeillä, kuin nähdä todistus yksittäisestä tutkinnosta. Opiskelijoillakin olisi varmasti enemmän motivaatiota suorittaa haasteellisia kursseja ja erikoistua oman tutkintonsa suhteen pidemmälle. Verkko-opiskelusta, sekä -opettamisesta voisi myös myöntää omia merkkejään. Nopeasti opiskelutahdista tai hyvästä keskiarvosta voisi myös miettiä omaa merkkiään. Mahdollisuudet ovat laajat.

ITK-messuilta lähti mukaan paljon uutta tietoa ja mietittävää. Jos kiinnostuit yllä olevista aiheista, olet tervetullut työpajoihimme keskustelemaan ja tutustumaan niihin konkreettisesti. Ilmoittautumaan pääset täällä http://kirpa.xamk.fi.

PS. Koulutusanti loppuvuodelle 2014 on nyt päätetty. Ensi lukuvuonna mahdollistuu myös verkkokoulutuksiin osallistuminen koulutusaiheittemme tiimoilta. 😉

Sari Uski

 

Mobiilista opiskelusta ja opettamisesta

Kirjasto- ja oppimisteknologiapalvelut järjestää 6.2. Kotkassa ja 7.2. Kouvolassa uuden koulutuksen teematyöpajamaiseen tapaan toteutettuna. Koulutuksen nimi on Tablettitietokoneet opettajan ja opiskelijan tukena. Koulutuksen alussa käydään tablettitietokoneen peruskäyttöä läpi esittelyn kautta, ja sen jälkeen jakaudutaan ryhmiin osallistujien kiinnostuksien mukaan.

Perusteissa kouluttaja esittelee seuraavat perustoiminnot tablettitietokoneen käytöstä:

Tabin perusteet 1h:

  • käynnistys ja sammutus
  • lukitus ja pääsykoodi
  • asetukset (wlan, pääsykoodi jne).
  • wlaniin liittyminen (avoin, salattu salasanalla, avoin kirjautumisella, 3g:llä luotu wlanyhteys, verkon vaihtaminen, mistä näkee onko tabi wlanissa, lentokonetila)
  • tietoturvasta hieman asiaa (pääsykoodi, salasanojen ja selainhistorian nollaus, dokumenttien poisto)
  • Selaimen käyttö, näppäimistön käyttö, välilehdet, kirjanmerkit, pikakuvakkeet työpöydälle
  • Sormieleet (zoomaus, vieritys, palaaminen työpöydälle, avoimet sovellukset missä)
  • Tekstin valinta, kopiointi, kursorin paikan siirto sanan keskelle korjauksiin
  • Kameran käyttö, kuvan ottaminen, kameran vaihto etukameraan, vaihto videoon, otettujen kuvien/videoiden löytäminen
  • kuvankaappauksen ottaminen tabin näytöstä
  • sovelluksien asennus ja poisto, päivittäminen
  • PDF:n lukeminen padilla, dokumenttien järjestäminen kansioihin
  • Tablettitietokoneen yhdistäminen projektoriin

Perusteiden tarkoituksena on vain havainnollistaa ja luoda tilaisuus osallistujille mahdollisuus kysyä kysymyksiä käytöstä. Koulutuksen tarkoituksena on päästä itse tekemään opetukseen ja opiskeluun liittyvää toimintaa, joten perusteiden opetteluun ei koulutuksessa käytetä aikaa esittelyä enempää. Perusteet voi tulla ottamaan haltuun työpajoihimme, joita pidetään joka toinen viikko keskiviikkoisin. Koulutuksessa ei edellytetä mobiilaitteiden perusteiden hallintaa, ja kouluttaja on jokaisen ryhmän kanssa tekemässä yhdessä oppimistehtävää.

Käytämme esittelyosuudessa iPadia, mutta koulutustilaisuudessa on mukana myös Windows Surface -padi sekä Samsungin Android-padeja, ja oppimistehtävät voi tehdä myös näiden avulla.  Koulutukseen voi myös halutessaan tuoda oman tablettitietokoneensa mukaan.

Ryhmissä toteutetaan omat oppimistehtävät liittyen ryhmän valitsemaan aiheeseen. Valittavat aiheet ovat sisällöntuottaminen mobiililaitteilla, tiedonhaku ja sen somelähteet, muistiinpanot medialla rikastettuna, e-kirjojen lukeminen ja lainaus, sekä vuorovaikutus etäopiskelijaryhmässä.

 

Tabi opetuksessa 2h:

Tutustumme tabletin käyttöön opetuksen apuna ja sen roolia opettajan tai oppilaan sekä oppilasryhmän käytössä lähiopetuksessa.

  • sisällöntuottaminen (kuvat/videot opiskelijoilla teetettynä/opettajaa kuvaten kertausta varten, äänileikkeet verkkoon/podcasts, valkotaulu ja äänileike -tallennevideo, kuvakollaasit/sarjakuvat, esityksien teko, nukkenäytelmä)
  • tiedonhakuväline (kesken tunnin, ryhmätyön, mitä sivustoa/(some)palvelua käyttää tiedonhaussa)
  • muistiinpanot, kuvien ja äänileikkeiden ottaminen osaksi niitä (synkronointi tietokoneen ja puhelimen välillä, muistiinpanojen järjestäminen kansioihin, yhteiset jaetut muistiinpanot)
  • opetusmateriaalien/e-kirjojen lukulaite (oppimisen paikkariippumattomuus, offline-sisällöt, kirjojen lainaus kirjastosta padiin)
  • vuorovaikutus muiden kanssa (reaaliajassa chatissa, dokumenttien tekeminen verkossa, blogin kirjoittaminen tunnilla ryhmässä, tunnilla tehtävät verkkopohjaiset ryhmätyöt)

Koulutukseen pääsee ilmoittautumaan 3.2 asti osoitteessa http://kirpa.xamk.fi.

Koulutuskalenteri keväälle 2014

Olemme lisänneet koulutuskalenteriimme nyt kevään 2014 koulutukset ja työpajat. Tervetuloa ilmoittautumaan!
Työpajojen käytännöt ovat muuttuneet, ja pidämme työpajoja nyt joka toinen keskiviikko niin Kouvolassa, Kotkassa kuin Mikkelissäkin. Savonlinnan työpajat ovat kerran kuussa perjantaisin.
Työpajat ja koulutukset ovat tarkoitettuja Kymenlaakson sekä Mikkelin ammattikorkeakoulun henkilöstölle, sekä Kouvolan kaupungin sivistystoimen väelle. Työpajassa jokainen voi työstää omaa verkko-oppimateriaaliaan ja -kurssiaan tai opetella ohjatusti uusia taitoja verkkokurssin rakentamisesta, videoneuvottelusta, verkkokokousympäristöstön käytöstä, asianhallintajärjestelmästä, KyAMK:n verkkosivujen muokkauksesta, e-aineistojen käytöstä tai tiedonhausta. Työpajassa on myös mahdollista kokeilla tablettitietokoneita tai tutustua sosiaaliseen mediaan.

Muita tiedottamisen arvoisia asioita ovat muuttuneet sähköpostiosoitteemme, jotka ovat joulukuun alusta lähtien muotoa etunimi.sukunimi@xamk.fi.
Lisäksi Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Moodle-oppimisympäristön ylläpitäjä on vaihtunut Riikka Räikkösen jäätyä työlomalle. Moodlen ylläpitäjänä toimii Heli Mälly. Moodlen tukipyynnöt tulee edelleen lähettää sähköpostitse osoitteeseen moodle@kyamk.fi. Pyrimme pysymään kolmen arkipäivän vasteajassamme. Kiireellisissä asioissa voit olla Heliin yhteyksissä puhelimitse tai henkilökohtaiseen sähköpostiin. Helin ollessa tavoittamattomissa, voit soittaa tai laittaa sähköpostia myös Sari Uskille. Moodle-infot ja kurssipyynnöt on parasta ilmoittaa hyvissä ajoin, jotta pystymme aikatauluttamaan ne ilman ongelmia.

Ihanaa joulun aikaa ja onnellista uutta vuotta 2014!

Toivottaa: Kirpan väki

 

 

Kevään 2014 koulutukset ja työpajat

Olemme yhdistämässä koulutuskalenterimme käyttöä jokaisen yksikkömme välillä, joten koulutuskalenteristamme löydät nyt Kotkan ja Kouvolan tarjonnan lisäksi myös Mikkelin ja Savonlinnan tarjonta. Koulutuksien ajoittaminen alkuvuoteen on juuri käynnissä ja lisäämme koulutukset ja työpajat koulutuskalenteriin tämän viikon lopulla. Tarkempia kuulumisia siis tarjolla tuolloin!